תחבורה בין-עירונית2020-06-28T06:41:35+00:00

תחבורה בין-עירונית

אם תרצו לחקור את המדינה העצומה, תצטרכו כמובן להתמודד עם נסיעות בין-עירוניות. אדם זר הרוצה לנהוג בסין, נדרש להצטייד ברשיון מקומי זמני או קבוע, אשר ניתן לרוב על סמך בחינה. אך בין כה וכה, הנהיגה בסין אינה מומלצת כתוצאה מתרבות הנהיגה וחוקי התעבורה הסינים המבלבלים וכן מריבוי הכבישים ומחסור השילוט באנגלית. פתרון נוח לכך הוא השכרת רכב עם נהג – העלות של השכרת נהג ורכב מתחילה בכ-400 יואן ליום אך יכולה להגיע גם הרחק מעל 1,000 יואן, בהתאם לאורך ומשך הנסיעה, וכן למקום.  אבל אל דאגה, לסין מערכת תחבורה מהמפותחות בעולם, הכוללת רכבות מהירות, טיסות תדירות ואוטובוסים המגיעים לכל פינה. הרכבות והטיסות בסין איכותיות ונוחות מאוד, והמחירים בתמורה – לא תמיד נמוכים. בעוד לינה ואוכל עולים גרושים, הנסיעות הבין-עירוניות בסין עשויות להיות יקרות למדי. 

 

טיסות פנימיות

 

סין היא מדינה ענקית, וככזו דורשת לעיתים טיסות פנימיות, ואלו נוחות ומסודרות מאוד. המדינה מרושתת בנמלי תעופה, ובכל הערים הגדולות (ואף ברבים מהמוקדים התיירותיים) יש נמלי תעופה לטיסות פנימיות, וטיסה בין יעדים מרוחקים עשויה להיות חסכון משמעותי מאוד בזמן. בעוד הטיסות הפנימיות נוטות להיות יקרות, במקרים מסוימים יהיו הנחות משמעותיות של הרגע האחרון שיהפכו את הטיסה למשתלמת למדי. טיסות פנימיות בהנחות ניתן להזמין דרך אתרי אינטרנט ייעודיים כמו האתרים המצוינים: CtripTravel China Guide ו- Elong שמקבלים תשלום מכרטיסי אשראי בין-לאומיים תמורת עמלה של מספר אחוזים. במידה ומצאתם חבר סיני שמוכן לקנות עבורכם כרטיס טיסה, ייתכן ותוכלו להשיג הנחה עוד יותר משמעותית דרך אתרים מקומיים.

 

רכבות בסין

 

תשתית הרכבות הבין עירוניות בסין מפותחת ביותר והיא רק הולכת ומשתפרת בשנים האחרונות. זוהי דרך הנסיעה המועדפת על התרמילאים הבאים לסין לזמנים ארוכים, אך היא לאו דווקא פשוטה להתמודדות בפעמים הראשונות. 

 

מתי, איפה ואיך לקנות כרטיס רכבת? 

 

קיימות 2 דרכים עיקריות להשיג כרטיסי רכבת: האחת היא הזמנה אונליין, והשנייה היא רכישה פיזית. להלן כל המידע על שתי הדרכים ודברים חשובים לשים לב אליהם.

 

הזמנת כרטיס רכבת אונליין

 

עבור מטיילים בסין, האתר הנפוץ ביותר להזמנת כרטיסי רכבת הוא Trip – למרות שקיימים גם אתרים נוספים, הממשק של האתר הנוכחי נוח למדי (וזהה לזה של התאום הסיני שלו, ctrip), מה שהופך את תהליך ההזמנה ליעיל ופשוט.

כדי להזמין כרטיס יש להיכנס לאתר לעמוד של הרכבות, לבחור בסין כמדינת היעד, למלא את הפרטים של תחנת יציאה והגעה וכן ותאריך הנסיעה. באם ידוע לכם מספר הרכבת, אפשר למלא את המספר בעמודה המיועדת.

לאחר מכן ייפתח בפניכם עמוד ובו כל הרכבות הזמינות לאותו יום- תוכלו לבחור איזו רכבת הכי מתאימה לכם לפי שעת היציאה או ההגעה, סוג הרכבת, וכן לבחור את סוג המושב שלכם בהתאם למחירים המוצגים באתר.

לאחר שתבחרו את הרכבת המתאימה תועברו לעמוד למילוי פרטים אישיים כפי שרשום בדרכון, ולאחריו תועברו לעמוד להזנת פרטי התשלום (לעיתים נוספת עמלה). לאחר הרכישה תקבלו מייל ובו פרטי ההזמנה שלכם.

 

שימו לב: בעבר היה צורך לגשת אל תחנת הרכבת או דוכני מכירה כדי למשוך כרטיס נייר פיזי, אבל היום כבר אין צורך. מרבית תחנות הרכבת בסין התחדשו במכשירים שקוראים דרכונים, כך שהכרטיס שלכם כבר נמצא על הדרכון. בעת סירקת הדרכון בשערים, הכרטיס שרכשתם אונליין יזוהה וייתן לכם מעבר חלק לרכבת. עם זאת, במידה ואתם יוצאים מתחנה קטנה וכדי למנוע עיכובים, מומלץ להגיע לתחנה מבעוד מועד ולבדוק שאכן אין צורך בכרטיס פיזי.

 

רכישת כרטיסי רכבת

 

למי שפחות מתאים להזמין אונליין, ניתן לקנות כרטיסי רכבת במספר מקומות בסין. שימו לב כי גם ברכישת כרטיס במקום פיזי, כמו בהזמנה אונליין, המידע יישמר על הדרכון שלכם ולא יודפס כרטיס נייר. לרוב גם תקבלו קבלה על הרכישה עם פרטי הרכבת שלכם, אותה תוכלו לשמור ליתר ביטחון.

כדי להקל על הרכישה, מומלץ להיעזר במלון או בהוסטל שירשמו לכם בסינית את פרטי הרכבת שאתם רוצים ולהגיע עם זה לרכוש את הכרטיס. לחלופין תוכלו לעשות צילום מסך של הרכבת הרצויה מאתר Trip, ולהראות לפקיד במשרד רכישת הכרטיסים. 

זכרו להצטייד בדרכון הפיזי שלכם עבור רכישת הכרטיס. לא תמיד מקבלים העתקים או צילומים.

 

ניתן לגשת ולרכוש כרטיס באחת האופציות הרשומות מטה.

תחנות רכבת – המקום המרכזי לקנות בו כרטיסים הם תחנות רכבת, בהן הקופות פעילות 24 שעות ביממה והכרטיסים נמכרים ללא עמלות. במרבית התחנות הגדולות ניתן למצוא פקיד או שניים דוברי אנגלית (או לפחות אנגלית בסיסית), דבר שמקל מעט על ההזמנה. אם אתם מגיעים ברכבת ויודעים מה היעד הבא שלכם, תוכלו כבר לרכוש בתחנה את הכרטיס ליעד הבא.

דוכני מכירה – בערים הגדולות או התיירותיות קיימים גם דוכני מכירה מורשים המוכרים כרטיסי רכבת תמורת עמלת שירות של 5 יואן. הדוכנים נמצאים במיקומים אסטרטגיים ובדרך כלל יימצא גם לפחות אחד שקרוב לאזורים התיירותיים בעיר. בניגוד לתחנות הרכבת, דוכני המכירה פתוחים בדרך כלל פחות או יותר סביב השעות 8:00-17:00, עם הפסקת צהריים באמצע.

מלון/הוסטל – אופציה נוספת להשגת כרטיס היא לבקש במלון, הוסטל או מרכז תיירים, שם ישמחו לרכוש עבורכם כרטיסי רכבת תמורת עמלת שירות מסוימת. 

 

שימו לב:

  • בימים רגילים לא צריכה להיות בעיה להשיג כרטיס כמה ימים לפני או אפילו ביום הנסיעה. בעונת התיירות ובחגים הלאומיים של סין אתם חייבים להיערך כמה שיותר זמן מראש.
  • בהזמנה אונליין יש למלא את פרטי הדרכון שלכם באופן מדויק. ישנה הקפדה נוקשה על פרטי הנוסעים, ובמידה ותשגו ייתכן כי תצטרכו לשנות או לרכוש כרטיס חדש.
  • ייתכן ואתרים רבים יציגו לכם אופציה להזמנת כרטיסי רכבת חודשים מראש, אבל למעשה מכירת כרטיסי רכבת נפתחת 60 יום מראש בלבד. זה אומר שגם אם הזמנתם כרטיס רכבת חודשים מראש, אין זה מבטיח כי המקום אכן שמור לכן- עם פתיחת המכירות, המערכת תנסה לרכוש לכם כרטיס לפי הנתונים שהזנתם וכמה מראש הזמנתם, אבל ייתכן ותיכשל כי אחרים הזמינו לפניכם.
  • השינוי של סריקת דרכונים במקום כרטיסי רכבת הוביל לצמצום של דוכני המכירה – הגיעו מוקדם לתחנה כדי להמנע מלהתקע ללא כרטיס.
  • שימו לב כי עליה לרכבת מותנית בסריקה פיזית של הדרכון שלכם, וכי הכרטיסים נרשמים על שמכם ולא ניתנים להעברה. 

 

איך לבחור רכבת? 

 

בדומה לאוטובוסים, גם לרכבות יש מספרים קבועים. סוגי הרכבות נבדלים על ידי האות הלטינית שמגיעה לפני המספר עצמו: למשל, רכבת G1303 היא סוג הרכבת G- להלן כל סוגי הרכבות בסין וההבדלים ביניהם:

 

רכבות מהירות- G / C

הרכבות המהירות ביותר הקיימות בסין, המגיעות למהירות של עד 350 קמ"ש – ולפיכך גם היקרות ביותר. הן מחברות בין הערים הגדולות ביותר בסין (בעיקר במזרח), עם מעט מאוד תחנות ביניים או ללא תחנות בכלל. מדובר ברכבות חדשות יחסית, המציעות קרונות ישיבה בלבד, שירותים מערביים, מיזוג אוויר ואיסור מבורך על עישון, ומספקות נוחות שעשויה לעלות על זו של טיסה פנימית.

רכבות ביניים-  D 

מבחינת התנאים, מדובר ברכבות דומות מאוד לרכבות G, אבל מהירותן נמוכה יותר – מקסימום 250 ק"מ לשעה – ובהתאם לכך מחירן מעט זול יותר. חלק מרכבות ה-D מיועדות למרחקים ארוכים והנסיעה אף מתקיימת בלילה, במקרים כאלה יש גם אופציה לדרגשי שינה.

רכבות איטיות Z / T / K

אלו רכבות ישנות יותר, ורובן לא כוללת את המתקנים הנוחים שיש לרכבות G/D/C  להציע: מיזוג האוויר לא תמיד פועל וכן האכיפה על עישון ורמת הניקיון פחותות. רכבות מהסוג הזה מציעות אופציה למושבים קשים או רכים וכן גם לדרגשי שינה, רכים או קשים. המהירות שלהן נעה בין 120-160 קמ"ש ורובן עוצרות בדרך במספר תחנות מרכזיות ולפעמים גם בתחנות קטנות.

רכבות ללא אות – הרכבות האיטיות ביותר ועם הכי הרבה תחנות. בנוסף, לחלקן הגדול אין מערכת מיזוג אוויר בכלל.

 

 

אם אתם הרפתקאנים וצעירים בנפשכם, נסו לקחת רכבת לילית לפחות פעם אחת בטיול – מדובר בתחוויה תרבותית וחברתית ייחודית למדי, וזו עדיין נחשבת לדרך היעילה ביותר לנסוע ממקום למקום בלי לבזבז זמן טיול יקר.  

 

איך לבחור מקום ברכבת?

 

מרבית הרכבות בסין כוללות מספר מחלקות. להלן החלוקה:

  • מחלקה שניה ( Èr děng zuò, 二等座) – האופציה הזולה ביותר ברכבות מסוג D/C/G , מדובר במושב נוח למדי, מתכוון ועם הרבה מקום לרגלים, מגש נפתח ולעיתים אף גם גישה לשקע חשמלי או חיבור USB. זוהי המחלקה המועדפת על מרבית התושבים והתיירים.
  • ראשונה Yī děng zuò,一等座)- דומה למחלקה שניה, אך עם פחות אנשים בקרון והמושבים מרווחים וגדולים יותר. ההבדל הכספי לרוב לא שווה את החוויה, ואפשר בהחלט להסתפק בכרטיס זול יותר במחלקה שניה.
  • עסקים (Shāngwù zuò, 务座)- המחלקה היוקרתית ביותר ברכבות המהירות. מדובר בסך הכל בשישה מושבי עור מפנקים בקרון. הכניסה מותרת רק לאחר הצגת כרטיס עם מושב ייעודי במחלקה ראשונה. 
  • מושב קשה (yìngzuò, 硬座) – המקומות הזולים ביותר ברכבת, ובהתאם גם הכי פחות נוחים. הקרונות של המושבים הקשים בדרך כלל צפופים, מלוכלכים ורועשים ולעיתים קרובות אין בהם מיזוג אוויר. הכיסאות קטנים ולא נוחים, והמקום היחידי לתיקים הוא מעל הראש. נוסף על כל אלו, במעברים בין הקרונות נוטים הסינים לעשן, וריח הסיגריות נכנס גם אל הקרונות. למרות כל אלו, הקרונות האלו הם אחת הדרכים הטובות ביותר להרגיש את סין האמיתית – למרות פערי השפה הנוסעים נחמדים וחברתיים מאוד (לפעמים אולי חברותיים מדי), במשך הנסיעה תוכלו לחוות תובנות תרבותיות רבות וללמוד על יחסים בין אישיים בסין. המושב הקשה אינו מומלץ לנסיעות ארוכות, אך לזמן קצר זו עשויה להיות חוויה אמיתית.
  • מושב רך (ruǎnzuò, 软座) – מדובר במושבים יקרים יותר, וכן מעט נוחים יותר ומעט מרווחים יותר מהקשים. בנוסף, הקרונות שלהם נקיים יותר וכוללים מיזוג אוויר, והעישון בהם אסור. איכות המושבים משתנה, ונעה בין רכבת ישראל לטיסה של ממש. זוהי עדיין לא אופצייה נוחה ללינה, אך היא בהחלט מרווחת ונעימה יותר מהמושבים הקשים.
  • דרגש שינה קשה (yìngwò, 硬卧) – הדרגשים הקשים הם הדרך העדיפה על מטיילים לעבור נסיעות ארוכות: מדובר בתאים ללא דלת המכילים שישה דרגשים (שלושה מכל צד). לכל דרגש כרית, סדין ושמיכה עם ציפה. הדרגש המרווח ביותר הוא התחתון, והוא גם היקר ביותר. אחריו האמצעי, ולבסוף העליון, אליו צריך לטפס בלוליינות מסוימת על סולם, ולהיזהר מאוד לא לדפוק את הראש בתקרה. הקרונות יחסית רועשים במהלך היום, ונהוג שבעלי הכרטיסים לדרגשים הגבוהים יושבים על הדרגש התחתון לצרכי משחק ואוכל. מול הדרגשים ישנם כיסאות ושולחנות קטנים, המאפשרים לצפות בנוף או לשבת לאכול בנוחות. בסביבות 22:00 נכבים האורות בכל התאים וכולם נכנסים למיטות, והם נדלקים שוב בין 6:00-7:00 בבוקר. שימו לב שגם כאן מותר לעשן במעברים בין הקרונות, וריח העשן עשוי לחדור מעט לקרונות.
  • דרגש שינה רך (ruǎnwò, 软卧) – דרגשים יקרים יותר (לפעמים כמעט כפליים), אך גם רחבים ונוחים יותר מהדרגשים הקשים. הקרונות של דרגשים אלו מכילים ארבעה דרגשים כל אחד (שניים מכל צד), והם בעלי דלת סגירה. הקרונות מכילים שירותים מערביים או "בול-פגיעה" לבחירתכם, ועם קצת מזל תיפלו גם על קרון עם שירותים מצוחצחים, סבון ומגבות. בתאים אלו ניתן לבחור מתי לכבות ולהדליק את האור, דבר המאפשר שינה רציפה ונוחה יותר.
  • עמידה (zhànpiào, 站票) או "ללא מושב" ( Wú zu, 无座)– כשכל כרטיסי המושבים הקשים נגמרים, נמכרים גם כרטיסי עמידה או "ללא מושב" באותו המחיר של כרטיס למושב קשה. בעלי כרטיסי אלו מורשים להיכנס לחלק מהקרונות של המושבים הקשים ולכן יעבירו את הנסיעה במעברים או בקצה הקרון. במידה ויראו מושב פנוי – יוכלו להתיישב עד שיגיע בעל כרטיס למושב.

 

הגעה לתחנה ועליה לרכבת

 

  1. בכניסה לתחנות הרכבת מתבצע בידוק בטחוני ובידוק כרטיסים ודרכונים, לכן בסופי שבוע ובחגים עלולים להיווצר תורים ארוכים. בשל כך וכן בשל גודלן העצום של חלק מהתחנות, מומלץ להגיע לתחנת הרכבת לפחות שעה לפני שעת היציאה של הרכבת (או חצי שעה לתחנות קטנות). שימו לב כי הרכבות דייקניות ביותר.
  2. לפעמים בנסיעות יגיע סדרן ויבקש לבדוק את הכרטיס שלכם. מדובר בבדיקה שגרתית לוודא שלא התיישבתם במחלקה או מקום שאינו שלכם. הסדרן לרוב בודק את כרטיס הנייר או סורק את הדרכון.  
  3. אם אתם עולים לרכבת ומגלים שמישהו יושב במקומכם או ישן במיטתכם, אל תתרגשו – פשוט הראו לו צילום של הכרטיס שלכם שרכשתם אונליין או הקבלה שקיבלתם, והוא כבר יבין ויפנה לכם את המקום מיד.
  4. ברכבות מסוימות נמכרים כל מיני צעצועים, ובחלקן נמכר גם מזון ארוז או מבושל. המזון נוטה להיות יקר ולא טעים במיוחד, ומומלץ בחום להצטייד באוכל מהסופר, או לחלופין ב"מנות חמות" סיניות, שהן מזון הרכבות הרשמי בסין. בכל הרכבות קיימים מיחמים שניתן להשתמש בהם באופן חופשי לשתייה, הכנת תה או "מנה חמה" וכו'.
  5. אם פספסתם את הרכבת, אל תבהלו – בקופות הכרטיסים של תחנת הרכבת ניתן לקבל החזר חלקי או להחליף כרטיס לרכבת מאוחרת יותר – בחינם. חפשו את השילוט של החזר (, Tuìpiào, 退票) או שינוי (Gǎi piào, 改票). כמובן שבמידה והרכבת השנייה יקרה יותר, יתבקש הנוסע לשלם את ההפרש.
  6. לילדים בגובה 1.2-1.5 מ' ניתן לקנות כרטיסים מוזלים, וילדים נמוכים יותר מכך יכולים להיכנס בחינם כל עוד הם יושבים עם ההורה ולא תופסים מושב משל עצמם (שימו לב שמדובר בילד אחד למשפחה – לילדים נוספים יש לקנות כרטיס מוזל).
  7. בערים רבות יש בתחנת הרכבת שירות שמירת חפצים – פתרון אידיאלי אם אתם רק עוברים בעיר ליום אחד של טיול בדרך ליעד אחר. חפשו סמל מרובע עם המזוודות או עקבו אחר השלטים: "Left luggage office, jìcún chù, 寄存处".
  8. שימו לב שנהגי מוניות ללא רישיון ממתינים ביציאה מתחנות רכבת רבות ומציעים מחירים מופקעים במיוחד, כפי שמצוין למטה במוניות.

 

אוטובוסים בסין

 

לסין גם רשת מסועפת של קווי אוטובוס בין עירוניים המגיעים לכל עיר, עיירה וכפר בסין. האוטובוסים יעילים כשמגיעים לקצה גבול היכולת של מסילות הברזל, ובמקרים בהם יש קווים ישירים או תוואי כביש טוב הם עשויים אף להיות מהירים מהרכבת. תדירות היציאה של האוטובוסים היא בדרך כלל גבוהה יותר משל הרכבות, מה שהופך גם את הכרטיסים שלהם לזמינים הרבה יותר – לרוב תוכלו לקנות אותם באותו היום או יום מראש. שימו לב כי האוטובוסים אינם בהכרח משתלמים כלכלית – פעמים רבות נסיעה באוטובוס תעלה כמו רכבת, ואף יותר. תנאי האוטובוס משתנים מחברה לחברה וממקום למקום, אך על פי רוב לנסיעות ארוכות יוקצו אוטובוסים נוחים ומרווחים יחסית. בנוסף זמינים אוטובוסים עם מיטות נוסעים בלילה, אך אלו צפופים בהרבה מהרכבות וכן בטיחות הציוד שלכם בהם נמוכה בהרבה. האוטובוסים אמורים לעשות כל מספר שעות עצירות לשירותים והתרעננות, אך אם לא דעו שאם תבקשו מהנהג הוא יעצור לכם במיוחד (בקשו לעצור בצה-סואו, cèsuǒ, 厕所). דעו כי לעיתים קרובות הסינים מעשנים גם בתוך האוטובוסים. 

 

מעבורות בסין

 

אמנם זהו אמצעי תחבורה נפוץ הרבה פחות, ובפרט בקרב תיירים זרים, אך את סין חוצים נהרות רבים ועל חלקם שטות ספינות נוסעים. בין נתיבי המים הגדולים כלולים התעלה הגדולה המחברת בין בייג'ינג לחאנגדז'ואו, שהיא התעלה המלאכותית הארוכה בעולם – בה תוכלו לשוט בקטע בין חאנגדז'ואו וסודז'ואו; נהר לי – בו תוכלו לשוט בין גווילין ליאנגשואו; ונהר היאנגדזה – בו תוכלו לשוט מצ'ונגצ'ינג לווחאן או ייצ'אנג ולצפות בסכר שלושת הערוצים – הסכר ההידרואלקטרי השני בגודלו בעולם.  

 

המערכת מודה לכנען בן-חור על תרומתה לתוכן בעמוד זה.