שלי ברנשטיין

עורכת (אנגלית)

גרה בירושלים ועובדת במובילאיי. בעלת תואר ראשון בלימודי אסיה ובפסיכולוגיה מהאוניברסיטה העברית. למדה סינית באוניברסיטת דזה-ג'יאנג בחאנגדז'ואו. חובבת ספורט וטיפוס אתגרי, המובילים אותה לאזורים הנידחים ביותר בסין.

טיול בחואה שאן

מבט מבפנים להר האגדי בעל "השביל המסוכן בעולם"

במרחק לא רב מש'י-אן (Xī'ān, 西安) מחכה לכם אוויר נקי וטבע עוצר נשימה בחואה שאן (Huà shān, 华山). זהו אמנם כבר ממזמן לא מקום מפלט שקט, אך נופיו האגדיים של הרכס העוצמתי המכוסה עצים ירוקים לא יאכזבו אתכם. ההר היפה, שהוא למעשה רכס הרים עם חמש פסגות, זכה בקרב הסינים לדימוי של פרח לוטוס בעל ארבעה עלים שעומד להיפתח.

נופיו האגדיים של הרכס העוצמתי המכוסה עצים ירוקים לא יאכזבו אתכם (צילום: שלי ברנשטיין)

נופיו האגדיים של הרכס העוצמתי המכוסה עצים ירוקים לא יאכזבו אתכם (צילום: שלי ברנשטיין)

חואה שאן משתייך למועדון "חמשת ההרים הגדולים" של סין – הרים בעלי חשיבות היסטורית בתרבות הסינית ששימשו מוקד עלייה לרגל של קיסרים. ואכן, את הדרך שעושים היום תיירים עברו לא פחות מ-56 מקיסרי סין, שחלקם יצאו מבירת סין הקרובה שבש'י-אן (שנקראה בזמנו צ'אנג-אן) לחואה שאן כדי לגעת בשמיים. בנוסף, ההר גם נודע כמקום בו אנשים מחפשים את חיי הנצח: ייתכן שהסיבה לכך נעוצה בתחושת ההישג שבהגעה לפסגה הגבוהה והתגברות על מכשולי הדרך, וייתכן שהסיבה לכך נעוצה בצמחי המרפא הרבים שצמחו על ההר.

להר נודעה חשיבות רבה בהיסטוריה הסינית (צילום: שלי ברנשטיין)

להר נודעה חשיבות רבה בהיסטוריה הסינית (צילום: שלי ברנשטיין)

להר חשיבות רבה גם עבור מאמיני תורת הדאואיזם (הידועה יותר בעברית כ"טאואיזם"), שמאמינים כי ההר קדוש ומתגורר בו אל העולם התחתון (שלמרבה האירוניה מצא מקום יחסית גבוה לגור בו). האמונה העממית היא כי ההגעה למקדשים הנפלאים שבפסגות ההר אפשרית רק לבעלי כוח נחישות יוצא דופן, ואלו שמצאו את "הדרך" (Dào, 道, אותו דאו של הדאואיזם).

 

חואה שאן: מסלול טיול

 

בניגוד להרים רבים בסין, חואה שאן מאפשר גישה נוחה לא רק למטיילים מנוסים אלא גם לתיירים שלא אוהבים לטפס. לאחר קניית הכרטיסים בתחתית הפסגה המזרחית, באפשרותכם להיעזר בטכנולוגיה המודרנית ולעלות לפסגה הצפונית (הנמוכה ביותר) או המערבית (גבוהה יותר) ברכבל. הרכבל לפסגה הצפונית הוא קצר וזול יותר, אך דורש יותר טיפוס כשאתם מסתובבים בין הפסגות. לעומתו, הרכבל לפסגה המערבית הוא ארוך ויקר יותר, בתמורה מקבלים נוף עוצר נשימה, זמן איכות עם יושבי הקרון (הנסיעה אורכת כ-20 דקות), וטיפוס מעט מתון יותר. אם תחליטו לעלות בעזרת הרכבל, חשוב לציין זאת בכניסה לשמורה כשקונים את הכרטיסים מכיוון שמשם יש שני אוטובוסים שונים שייקחו אתכם לתחנות ההתחלה של הרכבלים, ותרצו לעלות על האוטובוס הנכון.

הרכבל העולה להר - חוויה בפני עצמה (צילום: שלי ברנשטיין)

הרכבל העולה להר – חוויה בפני עצמה (צילום: שלי ברנשטיין)

במידה ותבחרו לעלות ולרדת באמצעות הרכבל, תוכלו לקחת את הרכבל עד לפסגה המערבית, ולהמשיך ברגל לאתרי הפסגה המערבית, לפסגה הדרומית, ולבסוף לבחור במסלול הליכה קצת ארוך יותר לפסגה הצפונית. כך תהיה דרככם במגמת ירידה, למרות שיש גם עליות בדרך – בכל זאת מדובר במעבר בין מספר פסגות שונות. בסיום המסלול ניתן לקחת רכבל מהפסגה הצפונית למטה ואז לעלות על אוטובוס התיירים חזרה.

אופציה אחרת היא ללכת בעקבות קיסרי סין לדורותיהם ו"לעלות לרגל", באחד המסלולים התלולים ביותר שמציעים הרי סין. במקרה שבחרתם באופציה זו, לאחר קניית כרטיסי הכניסה עליכם לקחת אוטובוס תיירים חינמי להתחלת המסלול במקדש מעיין הג'ייד (Yùquán yuàn, 玉泉院). העלייה בדרך הראשית (שנקראת לפעמים "הדרך הקלאסית") נמשכת כ-6 ק"מ ומתאפיינת בעליות תלולות – סך הכל עלייה אנכית של כ-1,000 מטרים.

לאחר שתעברו את "בריכת חמשת הדרקונים" (Wǔlóng tán, 五龙潭) ו"ארמון חמשת הדרקונים" (Wǔlóng gōng, 五龙宫) תמשיכו לעבר ההתחלה הרשמית של העלייה שנקראת "מעבר 5 המייל" (Wǔ lǐ guān, 五里关), ולפעמים גם "המעבר הראשון". מכאן תעברו גם ב"שער העננים" (Yún mén, 云门) במסלול שנהיה תלול יותר ויותר. המשיכו לטפס עד לחלק המאתגר של "תהום אלף הרגל" (Qiān chǐ zhuàng, 千尺幢). ומשם תגיעו ל"ערוץ מאה הרגל" ( Bǎi chǐ xiá, 百尺峡), חלק זה של הדרך תלול אף יותר אך הוא קצר יותר (כ-50 מטרים). גם פה מדובר בשביל צר, עם סלעים תלויים מעל לראשכם כשצלעות ההר מחזיקות אותם. לסיום, תגיעו סוף סוף לפסגה הצפונית.

פסגות ההר מחודדות ושביליו תלולים (צילום: שלי ברנשטיין)

פסגות ההר מחודדות ושביליו תלולים (צילום: שלי ברנשטיין)

קיים מסלול עליה רגלי נוסף שנקרא "דרך החיילים" או "מסלול הצבא האדום" (Zhìqǔ Huà shān dēngshān lù, 智取华山登山路), ומשתרך מתחת לרכבל העולה לפסגה הצפונית. בסוף שנות ה-40, בזמן מלחמת האזרחים בסין, קבוצה של שבעה חיילי "צבא השחרור של סין" ביחד עם מדריך טיולים צלחו את פסגת ההר הצפונית ותפסו כ-100 חיילי "מפלגת האומה" האויבת, שהיו על הפסגה. זהו מסלול קשה יותר, אך מהיר יותר – 2 ק"מ של הליכה ו-3,999 מדרגות (כך טוענים, שווה לספור בדרך). חשוב לציין שמדובר במסלול שמיועד לאוהבי המדרגות, והזווית שלהן יכולה להגיע גם ל-80 מעלות. כדי להגיע לתחילת המסלול לוקחים ממשרד הכרטיסים אוטובוס לרכבל הצפוני, תחילת המסלול קרובה לתחנת העלייה על הרכבל. בדרך יבדרו אתכם פסלים של חיילים סינים אמיצים.

העלייה המפרכת להר מתוגמלת בנוף מרהיב (צילום: שלי ברנשטיין)

העלייה המפרכת להר מתוגמלת בנוף מרהיב (צילום: שלי ברנשטיין)

תיירים סינים רבים בוחרים לטפס על ההר באישון לילה כדי לראות את הזריחה מהפסגה. אם תצטרפו אליהם תזכו למראה קסום של צבעי הזריחה המאירים את רכס ההרים המיוחד הזה. בדקו מראש את התחזית –  אם ירד גשם בלילה, עשוי להיות ערפל כבד בבוקר שיסתיר את הזריחה. במידה ואתם מחליטים לטפס, שימו לב שאתם מגיעים בזמן לפסגה המזרחית, שזכתה לשם המתבקש "הפסגה הפונה לשמש". אם שעות השינה שלכם יקרות לכם תוכלו גם לישון על הפסגה וכך לחסוך את הטיפוס המפרך באמצע הלילה – בפסגה המזרחית יש מלונות, לא ניתן להזמין מראש מקום, אבל בהחלט אפשר להתמקח על המחיר במקום.

אך האטרקציה בחואה שאן אינה רק עצם ההגעה לפסגה. חמשת הפסגות של ההר המרשים מציעות שלל מסלולי הליכה ביניהן וכן מספר אטרקציות. לכן, גם אם תבחרו לעלות ברכבל, מחכה לכם הליכה מכובדת שיכולה להגיע למספר שעות רב. הנה חלק ממבחר והאטרקציות שתוכלו להנות מהם בהר: 

מקדש מעיין הג'ייד (Yuquan Temple, Yùquán yuàn, 玉泉院) –  בתחתית ההר ליד השער המערבי, שוכן לו מקדש דאואיסטי. המקדש קיבל את שמו מאגדה שמספרת על פיה ששטפה את שערה במימי באר הג'ייד שבארמון של חואה שאן והפילה בטעות את סיכת הג'ייד שלה אל תוך הבאר. במהרה מצאה הפיה את האבדה כששטפה את ידיה במי המעיין הסמוך למקדש ועל כן העניקה לו את שמו. למטיילים מקום זה יכול לשמש נקודת התחלה לעלייה התלולה אל עבר הפסגה הצפונית של חואה שאן.

תהום אלף הרגל (Thousand-Foot precipice, Qiān chǐ zhuàng, 千尺幢) – למטפסים ברגל ייצא לעבור בשביל התלול מאוד הזה, שכאילו נחצב בתוך הסלע, ולכן צר מאוד. זהו שביל צר בשיפוע של 70 מעלות, של כ-370 מדרגות, שניתן לטפס בבטחה בעזרת שרשראות מתכת משני הצדדים (פה תשמחו שהצטיידתם בכפפות). לקחת בחשבון שאם קצת מטפטף השביל יכול להפוך למחליק, אז תטפסו בזהירות.

נופי ההר מבצבצים מבעד לעצים (צילום: שלי ברנשטיין)

נופי ההר מבצבצים מבעד לעצים (צילום: שלי ברנשטיין)

הסולם שבשמיים (Ladder in the Cloud, Shàngtiān tī, 上天梯) – במסלול אל הפסגה יש עוד שביל תלול שבעצם כבר פחות דומה לשביל ויותר דומה לסולם. הפרס להתמדה יהיה נוף יפיפה של ההר.

מעבר המנעול המוזהב (Golden Lock Pass, Jīn suǒ guān, 金锁关) – כמו בהרים רבים בסין, המטיילים הסינים נוהגים לקנות מנעול מוזהב ולנעול אותו על שרשראות המתכת בשביל מזל טוב למשפחה ולחברים. מנקודה זו על ההר יש שבילים לפסגות השונות.

מנעולים נתלים על שרשראות בשביל מזל טוב (צילום: שלי ברנשטיין)

מנעולים נתלים על שרשראות בשביל מזל טוב (צילום: שלי ברנשטיין)

שביל הקרשים בשמיים (Vast Sky Plank Walk, Chángkōng zhàndào, 长空栈道) – השביל הידוע לשמצה, שתמונותיו הופצו לאחרונה באינטרנט וזיכו אותו בכינוי "השביל המסוכן בעולם", נמצא בפסגה הדרומית של ההר. במציאות, מדובר יותר בתעלול שיווקי מאשר בסכנה של ממש, ובעוד שהוא לא נועד לבעלי פחד גבהים – הוא בהחלט לא מהווה סכנת חיים. כך או כך, המסלול לא חובה.

מדובר למעשה במסלול הלוך-חזור קצר יחסית של קורות עץ צרות מעל התהום. לפני העלייה לשביל, כל מטייל מאובטח ברתמה אליה מחוברים שני תופסנים – אחד מהם לפחות חייב להיות מחובר לשרשרת מתכת לאורך כל המסלול. מאחר והמסלול קצר וחוזר לאותה נקודה, מומלץ להפקיד את התיק בידי חבר בעל פחד גבהים שיבחר לחכות באזור הישיבה המוצל בתחילת המסלול, או שאפשר לשים את התיק במעין מערה קטנה ליד תחילת המסלול – זאת לא שמירת חפצים רשמית, אבל זה הכי טוב שיש. בכל מקרה, אל תשכחו לקחת עליכם את המצלמה – מתי פעם אחרונה יצא לכם לרחף על קצה צוק מעל תהום עמוקה?

לאלו שבחרו לא ללכת על השביל התלוי אבל רוצים מזכרת חביבה, אפשר לשלם כסף ולהצטלם בפוזה משכנעת עם רתמה ורקע ירוק, כשבאופן דיגיטלי ישימו ברקע את המסלול התלוי. מי יודע, אולי החברים בבית יאמינו. 

שביל הקרשים שבשמיים - לרחף על קצה צוק מעל תהום עמוקה ונוף מדהים (צילום: שלי ברנשטיין)

שביל הקרשים שבשמיים – לרחף על קצה צוק מעל תהום עמוקה ונוף מדהים (צילום: שלי ברנשטיין)

ארמון צוי-יון (Cuiyun Palace, Cuìyún gōng, 翠云宫) מקדש דאואיסטי בפסגה המערבית שביחד עם הטבע יוצר נוף ציורי.

פביליון השח-מט (Chess Pavilion, xiàqí  tíng, 下棋亭) – האטרקציה המרכזית של הפסגה המזרחית. מספרים כי קיסר מתקופת סונג שיחק במקום זה שח-מט, ומכאן שמו של הפביליון, שנבנה בכלל רק בשנות ה-30 של המאה ה-20. ההגעה אל הפביליון דורשת הליכה במסלול מאתגר – זהו המסלול התלול ביותר בכל ההר, ואחיזות הרגליים חצובות בו בתוך הסלע. אם אתם חוששים מהדרך עדיף שתוותרו על האטרקציה הזאת. הדרך אל הפביליון עוברת ב"צוק הנץ" (Yàozi fānshēn, 鹞子翻身). בדומה ל"שביל הקרשים בשמיים" ניתן להשכיר כאן רתמה תמורת 30 יואן, ולהתחיל בטיפוס מטה בזווית 90 מעלות. למי שיצליח להתגבר על פחד הגבהים מחכה בסוף פביליון ציורי. 

 

מידע שימושי

 

הגעה: ברכבת – מתחנת הרכבת הצפונית של ש'י-אן (Xī'ān běi zhàn, 西安北站) קחו רכבת לחואה שאן צפון (Huà shān běi, 华山北), משם יוצאים מיניבוסים חינמיים בצבע ירוק שמגיעים להר ובחזרה (ניתן לקחת מונית). המיניבוסים מגיעים לנקודה המרוחקת 10 דקות הליכה מהקופה הראשית. באוטובוס –  אוטובוס (22 יואן, שעתיים וחצי) תיירים מס' 1 יוצאים ב-8:00 מתחנת הרכבת של ש'י-אן (Xī'ān huǒchē zhàn, 西安火车站)  לכיוון ההר וחוזר ב-17:00. האוטובוס לא פעיל בין ינואר למרץ.

מחיר כניסה: דצמבר-פברואר: 100 יואן; מרץ-אוקטובר: 180 יואן (דמי הכניסה תקפים ליומיים)."שביל הקרשים בשמיים": 30 יואן. רכבל לפסגה המערבית: כיוון אחד – 120-140 יואן; רכבל לפסגה הצפונית: כיוון אחד – 45-80 יואן.

שעות פתיחה: דצמבר-פברואר: 9:00-17:00; מרץ-אוקטובר: 7:00-19:00.

עונה: העונות הטובות ביותר לטייל בהר הן האביב והסתיו. הקיץ נוטה להיות חם ביותר והחורף קר מאוד עם שלג. "שביל הקרשים בשמיים" סגור בחורף.

ציוד: כדאי להביא אתכם מים, למרות שבדרך פרוסים דוכני אוכל ושתיה, אך במחירים יקרים יותר ממה שאתם רגילים.

tipanda_small

אם בחרתם לעלות ברגל להר או ללכת ב"שביל הקרשים בשמיים" כדאי להצטייד בכפפות או לקנות אותן ב-5 יואן ליד הכניסה לשמורה. זאת מכיוון שתיתקלו בהרבה שרשראות מתכת בדרך, ויותר נעים ופחות מלכלך להיאחז בהם בעזרת הכפפות. לא תופס מקום, לא כבד, והשקעה טובה להנעים את המסלול.

 

שלי ברנשטיין
 
גרה בירושלים ועובדת במובילאיי. בעלת תואר ראשון בלימודי אסיה ובפסיכולוגיה מהאוניברסיטה העברית. למדה סינית באוניברסיטת דזה-ג'יאנג בחאנגדז'ואו. חובבת ספורט וטיפוס אתגרי, המובילים אותה לאזורים הנידחים ביותר בסין.