נוגה פייגה

מייסדת ועורכת

עורכת ועיתונאית, גרה בשאנגחאי. בעלת תואר ראשון ללימודי אסיה ותקשורת מהאוניברסיטה העברית. כתבת לשעבר ב"ידיעות תקשורת", ב"קשת" ובמגוון אתרים נוספים. מרצה על תרבות וחברה בסין המודרנית.

גאנדזה

העיירה הטיבטית הקסומה במערב סצ'ואן מספקת נופים בלתי נשכחים

קשה לפצח את סוד קיסמה של גאנדזה (Gānzī, 甘孜, དཀར་མཛེས་), אחת העיירות הגדולות בטריטוריות הטיבטיות של סצ'ואן. מצד אחד, היא גדולה וצפופה בהרבה מאחיותיה, וכלי הרכב הרבים העוברים בה פוגעים במקצת באווירה השלווה המאפיינת כל כך את האזור. מצד שני, קשה להתעלם מהטבע הפרוע של האזור, שילוב של הרים מושלגים, נהרות כחולים ומקדשים טיבטיים פסטורליים. אז אם תצליחו להדחיק את קולות הצופרים של הרכבים בעיר, צפויה לכם חוויה נפלאה באחד המקומות היפים ביותר בטריטוריות הטיבטיות של סצ'ואן.

גאנדזה - עיירה מפוייחת ועמוסה, אך עם קסם מיוחד (צילום: נוגה פייגה)

גאנדזה – עיירה מפוייחת ועמוסה, אך עם קסם מיוחד (צילום: נוגה פייגה)

גאנדזה - מוקפת הרים מושלגים ושדות חרושים (צילום: נוגה פייגה)

גאנדזה – מוקפת הרים מושלגים ושדות חרושים (צילום: נוגה פייגה)

העיירה גאנדזה יושבת בגובה 3390 מטרים במחוז הקרוי על שמה וכולל בין היתר גם את האקדמיה הבודהיסטית של סדה. אוכלוסיית העיירה מורכבת ברובה מבני המיעוט הטיבטי, העובדים במגוון עבודות באזור ומתרגלים בודהיזם טיבטי בזמנם החופשי. באופן היסטורי השתייכה העיירה לאזור קהאם, שהכיל מספר מיעוטים אתניים (ביניהם טיבטים) וחלש על חלק נכבד מטיבט, סצ'ואן, יונאן וצ'ינגחאי. היא היוותה תחנת מעצר חשובה לדרך המשי המערבית, שהעבירה סוסים ומשי בין סין למדינות אסיה השכנות. החל מתחילת המאה ה-20 עבר מחוז גאנדזה בין טיבט לממשלת סין וחזרה, ובשנות ה-50 הפך סופית לחלק מהרפובליקה העממית של סין. עם הקשחת ההגבלות על כניסת תיירים זרים לטיבט, הפכו הטריטוריות הטיבטיות של סצ'ואן – ואיתן גאנדזה – לדרך הטובה והזולה ביותר לחוות את העולם הטיבטי מחוץ לטיבט.

בית טיבטי בגאנדזה - דרך מצויינת לדגום את העולם הטיבטי בתוך סין (צילום: נוגה פייגה)

בית טיבטי בגאנדזה – דרך מצויינת לדגום את העולם הטיבטי בתוך סין (צילום: נוגה פייגה)

גאנדזה נמצאת על דרך סצ'ואן-טיבט הצפונית, או בשמה הרשמי – "הכביש המהיר הלאומי מספר 317" (China national highway 317), והיא מהווה התחלה מושלמת למסע מרהיב בחלקה הצפוני של סצ'ואן. השם שניתן לכביש עשוי להיות השימוש הרופף אי פעם שנעשה במונחים "כביש" או "מהיר": מדובר בדרך חצי סלולה וחצי מאבנים, שנסיעה עליה משולה לקפיצה על טרמפולינה תוך כדי נסיעה ברכבת הרים. שיפוצים מאסיביים של הכביש בשנים האחרונות הביאו לשיפור משמעותי בחווית הנסיעה, והדרך כיום נעימה בהרבה משהייתה בעבר – גם אם עדיין ארוכה ומתישה למדי. כך או כך, הדרך היפה יותר ממפצה על הקושי של הנסיעה, וגאנדזה עצמה בהחלט שווה את המאמץ.

מקדש גאנדזה - משקיף מעל העיירה (צילום: נוגה פייגה)

מקדש גאנדזה – משקיף מעל העיירה (צילום: נוגה פייגה)

גאנדזה - תצפית מרחבת המקדש (צילום: נוגה פייגה)

גאנדזה – תצפית מרחבת המקדש (צילום: נוגה פייגה)

האטרקציה המרכזית בגאנדזה היא, ובכן, גאנדזה – הרחובות המתפתלים, הבתים הצבעוניים, שדות החיטה הנרחבים המקיפים את העיירה וההרים המושלגים ברקע. מלבד סיור רגלי בעיירה, מומלץ מאוד לטפס למקדש גאנדזה (Gānzī sì, 甘孜寺) היפיפה המשקיף על העיירה והריה מלמעלה. זהו המנזר הגדול והחשוב באזור, שהוקם ב-1640 ומאכלס כ-700 נזירים חביבים וקשקשנים. לאחר שתהנו מהנוף הפנוראמי עוצר הנשימה תוכלו להכנס למנזר ולשוטט בתוך היכליו המרשימים, הנועדו לתפילות הנזירים. היכל ההתאספות המרכזי הוא המרשים מכולם, עם חלל תפילה רחב ידיים הנתמך בקורות עץ גדולות. באולם קטן יותר הנמצא ממערב להיכל ההתאספות תוכלו להתרשם מהפסל המרהיב של מאיטריה, הבודהה העתידי.

הגעה: קשה לפספס את המנזר אדיר המימדים. כדי להגיע לפה מתחנת האוטובוסים פנו שמאלה ולכו עם הנהר. כאשר אתם רואים את המנזר פנו ימינה וטפסו במעלה הסמטאות. ההליכה נעימה למדי ואורכת כחצי שעה, אך אתם יכולים לחלופין לנסות לתפוס מונית – בעלות של 15-20 יואן.
מחיר כניסה: 30 יואן.
שעות פתיחה: 8:00-17:00.

הגשר התלוי מעל נהר יאלונג (צילום: נוגה פייגה)

הגשר התלוי מעל נהר יאלונג (צילום: נוגה פייגה)

אתר נוסף הוא הגשר התלוי מעל נהר היאלונג (Yǎlóng jiāng, 雅砻江), המספק כמה תמונות פסטוראליות להרים המושלגים המשקיפים על גאנדזה. מעברו השני של הגשר תוכלו לשוטט בשדות החיטה הנרחבים של האזור, לטייל בין דגלי התפילה הטיבטים התלויים ולבקר כמה בתים מקומיים ומקדשים מאולתרים שנבנו מצידו השני של הנהר. אם תחצו את הגשר ותפנו ימינה, תוכלו להגיע למנזר קטן בו מחנכים ילדים להיות נזירים.

הגעה:  להגעה לגשר פנו דרומה מתחנת האוטובוסים ולכו מספר דקות עד שתגיעו לנהר.

 

מידע שימושי

הגעה:שדה התעופה של גאנדזה (Garze [Ganzi] Gesar Airport, 甘孜格萨尔机场. קיצור תעופה: GZG) נפתח ב-2019 במרחק 50 קילומטרים מגאנגזה, ומפעיל טיסות ישירות מצ'נגדו ומצ'ונגצ'ינג של שעה בלבד. שני אוטובוסים ביום יוצאים מקאנגדינג לגאנדזה ב-6:00 וב-9:00 בבוקר ולוקחים כ-8 שעות (109  ו-132.5 יואן בהתאמה). האמיצים יכולים לקחת אוטובוס מצ'נגדו לגאנדזה – האוטובוס יוצא פעם ביום ב-10 בבוקר מתחנת השער הדרומי החדש (Xīnnánmén qìchēzhàn, 新南门汽车站) ולוקח כ-20 שעות (215 יואן). ניתן לנסות לחלוק מונית או מיניוואן מקאנדינג או מטאגונג.

נוגה פייגה
 
עורכת ועיתונאית, גרה בשאנגחאי. בעלת תואר ראשון ללימודי אסיה ותקשורת מהאוניברסיטה העברית. כתבת לשעבר ב"ידיעות תקשורת", ב"קשת" ובמגוון אתרים נוספים. מרצה על תרבות וחברה בסין המודרנית.