טל ניצן

מייסדת ועורכת

רכזת אדמניסטרטיבית במכון קונפוציוס באוניברסיטה העברית. למדה באוניברסיטאות ג'יאו טונג בשאנגחאי ובדז'ה-ג'יאנג בחאנגדז'ואו. בעלת תואר ראשון בלימודי אסיה ותקשורת מהאוניברסיטה העברית.

הכפרים של דאנבה

המחוז הטיבטי מציע כפרים מקסימים ומגדלי שמירה עתיקים על רקע צוקים דרמטיים

בגבול המזרחי של הטריטוריות הטיבטיות בסצ'ואן שוכן מחוז דאנבה (Dānbā, 丹巴). למרות שהוא לא נמצא ממש על הכביש המהיר סצ'ואן-טיבט, והנסיעה אליו מצ'נגדו או מטאגונג ארוכה למדי – הרי שזהו אחד מהאתרים היפים במחוז, וחבל להחמיץ אותו. תמצאו כאן נוף נפלא של הרים הנישאים מעל ואדיות עמוקות ונחלים זורמים, ועליהם פזורים כפרים חקלאיים קטנים, המורכבים מבתים בעלי ארכיטקטורה קסומה שאין דומה לה בסין כולה. כמו במקומות אחרים באזור זה של סין, גם הדרך המייגעת עצמה רצופה נופים שישאירו אתכם פעורי פה.

הר יאלה המושלג, בדרך מטאגונג לדאנבה (צילום: טל ניצן)

הר יאלה המושלג, בדרך מטאגונג לדאנבה (צילום: טל ניצן)

שמה של העיירה המרכזית של דאנבה הוא דז'אנג-גו (Zhānggǔ, 章谷), אבל היא נודעה זה מכבר תחת שם המחוז עצמו, "דאנבה". אין בה הרבה מה לראות, אך מומלץ להקדיש לפחות פרק זמן קצר לשיטוט בה כדי להתרשם מ"העיצוב" המעניין של העיר. העיירה נפרשת בשתי רצועות לאורך גדותיו של נהר דאדו (Dàdù, 大渡) הגדול החוצה אותה, בעוד צלעות העמק ההרריות חוסמות את התפשטותה הרוחבית. בין שתי הגדות מחברים מספר גשרים, חלקם גדולים מספיק למעבר מכוניות וחלקם עשויים קרשים וחבלים. מלבד זאת ניחנה העיירה בבנייה אפרורית למדי, שלא משקפת את יופיים וייחודם של הכפרים הסובבים אותה.

העיירה דז'אנג-גו נבנתה משני צידי נהר דאדו (צילום: טל ניצן)

העיירה דז'אנג-גו נבנתה משני צידי נהר דאדו (צילום: טל ניצן)

הגשרים של דז'אנג-גו (צילום: טל ניצן)

הגשרים של דז'אנג-גו (צילום: טל ניצן)

כמו קאנגדינג, מהווה דאנבה שער לאזור הטיבטי של סצ'ואן, ועבור המגיעים מכיוון צ'נגדו מדובר אולי בהיתקלות הראשונה עם עיר שאינה בעלת רוב חאני, דבר המורגש היטב בעיירה. בדאנבה מתגוררים יחדיו בני המיעוט הטיבטי, מיעוט הצ'יאנג, מיעוט החוי ובני חאן, ולכן העיירה מהווה בליל תרבויות מרתק. בדאנבה גם תתפוס אתכם אווירת "המערב הפרוע" שמאפיינת את הטריטוריות הטיבטיות – תשתיות לקויות, התייחסות רופפת לבטיחות בכביש, רחובות מלוכלכים ומאובקים, אנשים בלבוש פחות רשמי ומסודר ועוד.

בדאנבה התפתחה תרבות הג'יארונג (Jiāróng, 嘉绒) הייחודית, שלעיתים מזוהה עם בני מיעוט הצ'יאנג של אזור זה, אך על פי רוב כענף של התרבות הטיבטית. נשות הג'יארונג נוהגות לחבוש כיסוי ראש מיוחד, אותו לא תוכלו לפספס כשתשוטטו בעיירה ובכפרים הסובבים אותה.

 

כפרי תרבות הג'יארונג

 

כשתמצו את העיירה, שכרו אוטו ונהג או צאו ברגל לטיול בכפרים. בדאנבה מתחברים 5 עמקים, שמהווים בית למאות כפרים בגדלים משתנים – הקטנים בהם בעלי בתים בודדים בלבד וחלקם מנותקים לחלוטין מתחבורה או בעלי כבישי גישה מפותלים ומלאי מהמורות. המקומיים מספרים כי בעבר היו העמקים כה מנותקים האחד מהשני שלכל עמק התפתח ניב משלו, שעד היום משמש את חלקם. למרות דודי השמש וצלחות הלוויין שתראו על גגות חלק מהבתים, הכפרים הללו עדיין שומרים על אורך חיים חקלאי ומסורתי.

כיסויי הראש של נשות תרבות הג'יארונג (צילום: טל ניצן)

כיסויי הראש של נשות תרבות הג'יארונג (צילום: טל ניצן)

דרכים מפותלות מלאות מהמורות מובילות לכפרים הקטנים יותר (צילום: טל ניצן)

דרכים מפותלות מלאות מהמורות מובילות לכפרים הקטנים יותר (צילום: טל ניצן)

הכפרים של דאנבה משווקים כאחד האזורים הכפריים הכי יפים בסין, וליפה מכולם נחשב הכפר ג'יאג'ו (Jiǎjū, 甲居), שהוכתר ככזה על ידי המהדורה הסינית של נשיונל ג'אוגרפיק ב-2005. ג'יאג'ו הוא ללא ספק המקום הטוב ביותר בדאנבה לראות את בתי-המבצר האופייניים לתרבות הג'יארונג – מקבץ מרשים ביותר שלהם שזור בין השטחים החקלאיים של הכפר, על צלע ההר שמשקיפה על ערוץ נחל שוצף. בתי-המבצר בעלי שתי קומות לרוב, מסוידים בתערובת סיד ועמילן אורז בצבעים לבן, שחור ואדום, וגגותיהם השטוחים מעוטרים באבנים בולטות בפינות שעליהם נתלים לפעמים דגלי תפילה טיבטיים. הקומה הראשונה של הבית מיועדות לחיות משק הבית ולמספוא, בקומה השנייה משתכנים בני הבית, ואילו הגג משמש לאחסון תבואה ותליית בגדים.

הגעה: בניגוד לכפרים האחרים, לג'יאג'ו ניתן להגיע גם באוטובוס היוצא מתחנת האוטובוסים של דאנבה (5 יואן). לחילופין ניתן גם להגיע ברגל, אבל מדובר בהליכה יחסית ארוכה ותלולה, בת 8 קילומטרים.
מחיר כניסה: 50 יואן.

תצפית על הכפר הכפר ג'יאג'ו (צילום: טל ניצן)

בית לדוגמה בכפר ג'יאג'ו (צילום: טל ניצן)

בית לדוגמה בכפר ג'יאג'ו (צילום: טל ניצן)

בעקבות התהילה הרבה לה זכה הכפר ג'יאג'ו, הוא הפך לתיירותי ביותר מבין כפרי האזור עם אוטובוסים רבים של קבוצות תיירים הפוקדים אותו. אם תעדיפו בילוי רגוע יותר נסו את הכפר דז'ונגלו (Zhōnglù, 中路) המרוחק, אמנם הנוף הכולל שלו אינו מרשים כמו של ג'יאג'ו אך הוא מהווה תחליף נעים ושקט. גם אם ביקרתם בג'יאג'ו, ביקור בדז'ונגלו יכול להיות מעניין – על אף הקרבה היחסית בין הכפרים והדמיון בין סגנונות הבתים, ניתן עדיין להבחין בהבדלים בעיצובם. נראה כי בידודם של הכפרים בדאנבה השפיע לא רק על מגוון השפות באזור אלא גם על הסגנונות הארכיטקטוניים בו.

הגעה: מיני-וואנים משותפים יוצאים מתחנת האוטובוסים העיירה בעלות של כ-10 יואן לבן אדם.
מחיר כניסה: 20 יואן

בית לדוגמא בדז'ונגלו - לא זהים לבתי הכפר ג'יאג'ו (צילום: טל ניצן)

בית לדוגמה בדז'ונגלו – לא זהים לבתי הכפר ג'יאג'ו (צילום: טל ניצן)

תירסים מקשטים בתים רבים בדז'ונגלו (צילום: טל ניצן)

תירסים מקשטים בתים רבים בדז'ונגלו (צילום: טל ניצן)

מימין - נוף בדרך לדז'ונגלו; משמאל - קבר טיבטי בסביבת הכפר (צילום: טל ניצן)

מימין – נוף בדרך לדז'ונגלו; משמאל – קבר טיבטי בסביבת הכפר (צילום: טל ניצן)

מגדלי השמירה

 

דאנבה התפרסמה גם בזכות מגדלי השמירה המופלאים שנבנו על ידי בני מיעוט הצ'יאנג לפני 700-1200 שנים, ומיתמרים לגבהים הנעים בין מטרים ספורים ל-60 מטרים. במקור לא נבנו מגדלי השמירה למטרות אסטרטגיות אלא למען גירוש שדים, אך לאורך ההיסטוריה הכפריים השתמשו בחלקם להתגונן מפני אויביהם המוחשיים. את המגדלים ניתן לראות גם בג'יאג'ו ובדז'ונגלו, אך הכפר עם הכי הרבה מגדלים הוא סואופו (Suōpō, 梭坡). בצד של הנהר ממנו תגיעו ישנה נקודת תצפית טובה על הכפר ממנה ניתן להשקיף על כולו ולראות את כל מגדלי השמירה יחד, אך אם תחצו את הנהר ותכנסו אל הכפר תגלו כי לחלק מהמגדלים ניתן גם להיכנס.

הגעה: סואופו הוא הכפר הקרוב ביותר לעיירה ומפרידים ביניהם רק 3 קילומטרים שניתן לעשות בהליכה קצרה.
מחיר כניסה: 30 יואן (התצפית מהגדה הנגדית – חינם).

מגדלי השמירה בסואופו (צילום: טל ניצן)

מגדלי השמירה בסואופו (צילום: טל ניצן)

מגדל שמירה מחוץ לג'יאג'ו (צילום: טל ניצן)

מגדל שמירה מחוץ לג'יאג'ו (צילום: טל ניצן)

מידע שימושי

 

הגעה: אוטובוסים מצ'נגדו יוצאים ב-6:30 וב-9:30 בבוקר מהתחנה הצפון-מערבית (Chádiànzi kèyùnzhàn, 茶店子客运站; י105 יואן, 10 שעות). מקאנגדינג יוצאים שני אוטובוסים ביום ב7:00 וב-15:00 (40 יואן, 3 שעות). מטאגונג ניתן לקחת מיני-וואנים פרטיים (6 שעות).

לינה: בדז'אנג-גו תמצאו מספר הוסטלים בתנאים בסיסיים, בהם דז'ה-ש'י דז'ואוקאנג הוסטל (Zhaxi Zhuokang Backpackers Hostel, Zhāxī zhuókāng  qīngnián lǚshè, 扎西卓康青年旅舍) ודנגבה הוסטל (Dengba Hostel, Dēngbā kèzhàn qīngnián lǚshè, 登巴客棧青年旅舍). אך אם תצליחו לארגן זאת, לינה אצל אחת המשפחות בכפרים תהיה חווייתית בהרבה.

גובה: העיירה דז'אנג-גו נמצאת בגובה 1800 מטרים, וחלק מהכפרים גבוהים ממנה בכמה מאות מטרים.

עונה: החורף הוא העונה היבשה בדאנבה, כך שלא רק שהטמפרטורות קפואות אלא שהיא הרבה פחות מרשימה במהלכה בשל הצמחים המתייבשים. מצד שני אם תתפסו כאן שלג, תזכו במראות מדהימים. שאר עונות השנה מתאימות כולן לטיול בדאנבה, כשהסתיו הצובע את דאנבה בצבעי שלכת בין ספטמבר לאוקטובר נחשב ליפה מכולם.

 

טל ניצן
 
רכזת אדמניסטרטיבית במכון קונפוציוס באוניברסיטה העברית. למדה באוניברסיטאות ג'יאו טונג בשאנגחאי ובדז'ה-ג'יאנג בחאנגדז'ואו. בעלת תואר ראשון בלימודי אסיה ותקשורת מהאוניברסיטה העברית.