שלי ברנשטיין

עורכת (אנגלית)

גרה בירושלים ועובדת במובילאיי. בעלת תואר ראשון בלימודי אסיה ובפסיכולוגיה מהאוניברסיטה העברית. למדה סינית באוניברסיטת דזה-ג'יאנג בחאנגדז'ואו. חובבת ספורט וטיפוס אתגרי, המובילים אותה לאזורים הנידחים ביותר בסין.

דז'אנג-ג'יה-ג'יה והר טיאן-מן

טיול בין שמיים לארץ בין הנופים הדרמטיים שהיוו השראה ל"אווטאר"

פסגות ההרים הדרמטיות של דז'אנג-ג'יה-ג'יה (Zhāngjiājiè, 张家界), מנומרות בצמחייה ירוקה ומבצבצות לסירוגין מבין העננים, הם אחד הנופים המרשימים ביותר שתתקלו בהם בסין, אם לא בעולם כולו. צוקי הקארסט כאן מזכירים במקצת את הנוף המפורסם של גווילין ויאנגשואו ויש האומרים שהמראה הקסום הזה היווה השראה לג'יימס קמרון כשיצר את עולם פנדורה עבור הסרט שובר הקופות "אווטאר". למען האמת זהו רק אחד מבין כמה מקומות בסין שהיוו השראה, ובכללם ההר הצהוב, ובכל זאת הסינים לא מוותרים ותמונות מהסרט מקשטות שלטים במקומות רבים בשמורה. אפשר להבין אותם – הדמיון ברור, ובין כה וכה הנוף של דז'אנג-ג'יה-ג'יה הוא לא פחות מנוף מהסרטים. 

אזור דז'אנג-ג'יה-ג'יה נמצא בצפון מערב פרובינציית חונאן (Húnán, 湖南) שבדרום סין. הפרובינציה עוד לא קיבלה פינה של כבוד על מסלול המטיילים הקלאסי בסין, ולכן היא בוודאי נשמעת באוזנכם די אלמונית. אך למעשה בסין יש לה מעמד חשוב ביותר, רובו ככולו ניתן לה בשל היותה מקום הולדתו של יו"ר המפלגה הקומוניסטית האגדי, מאו דזה-דונג, האדם המשפיע ביותר על סין של המאה ה-20. עובדה זו מסבה כמובן לתושבי המקום כבוד רב, ותמונותיו של היו"ר מעטרות את קירות הבתים ברחבי הפרובינציה.

הרים דרמטיים מנומרים בצמחייה ירוקה (צילום: דורית ברקוביץ)

הרים דרמטיים מנומרים בצמחייה ירוקה (צילום: דורית ברקוביץ)

 

שמורת הטבע וולינגיואן

 

האטרקציה העיקרית באזור דז'אנג-ג'יה-ג'יה היא שמורת הטבע וולינגיואן (Wǔlíngyuán, 武陵源), שהוכרזה כאתר מורשת עולמי של אונסק"ו. כרטיס הכניסה אמנם יקר, אך הוא תקף לשלושה ימים, אשר בהם תוכלו לחרוש את השמורה רחבת הידיים לאורכה ולרוחבה. השמורה כוללת שלושה אזורים מרכזיים:

פארק דז'אנג-ג'יה-ג'יה (Zhangjiajie National Forest Park, Zhāngjiājiè guójiā sēnlín gōngyuán, 张家界国家森林公园) – ללא ספק מדובר בגולת הכותרת של כל האזור, ולא בכדי הוא הפך לשם נרדף לשמורה כולה. הפארק משובץ עמודי אבן קארסט מחודדים, הידוע מכולם הוא ככל הנראה זה שזכה (באופן רשמי!) לשם המחייב – "הר הללויה אווטאר" (Āfándá hālìlùyà shān, 阿凡达-哈利路亚山). בקרבת מקום נמצא גם מוקד פופולרי נוסף, "הגשר הראשון מתחת לשמיים" (Tiānxià dìyī qiáo, 天下第一桥) – גשר אבן טבעי, מוקף נופים עוצרי נשימה שניתן ללכת עליו. הגשר הוא אולי מוקד המשיכה הגדול ביותר בכל תחומי הפארק ועשוי להיות בו צפוף לעיתים קרובות, ובכל זאת – אל תפספסו אותו!

פסגות מחודדות בדז'אנג-ג'יה-ג'יה - מימין: הר הללויה אווטאר (צילום: דורית ברקוביץ)

פסגות מחודדות בדז'אנג-ג'יה-ג'יה – מימין: הר הללויה אווטאר (צילום: דורית ברקוביץ)

הר טיאן-דזה (Tianzi Mountain, Tiānzǐ shān, 天子山) – זהו האזור הגבוה ביותר בשמורה, וכדי להגיע אליו בכוחות רגליכם תדרשו לטפס קרוב ל-4,000 מדרגות. העלייה ברגל מומלצת ביותר על אף הקושי, משום שבדרך זו, תזכו לחזות במספר נקודות תצפית יפייפיות ובשקט יחסי. בימים כתיקונם מי שרוצה יכול גם לחסוך מאמץ ולהצטרף לתיירים הסינים ולקחת רכבל (כל כיוון – 67 יואן). נקודת עניין מרכזית באזור מהווה "גשר בני האלמוות" (Xiānrén qiáo, 仙人桥) – גשר אבן צר מאוד החוצה תהום עמוקה. על הגשר עצמו לא ניתן ללכת, אך ניתן להתרשם ממנו ממספר נקודות תצפית בהן: פלטפורמת התצפית הגדולה (dà guāntái, 大观台), ו"ניקור התרנגול" (Shénjī zhuóshí, 神鸡啄食).

(צילום: דורית ברקוביץ)

(צילום: דורית ברקוביץ)

עמק סואוש'י (Suoxi valley, Suǒxī yù, 索溪峪) – הגדול מבין שלושת חלקי השמורה הוא עמק עשיר בפלגי מים שנהנה מתצורות האבן האופייניות גם לשני החלקים האחרים. בעוד חלקו המערבי מורכב בעיקר מגבעות אבן חול חלקו המזרחי כולל גבעות אבן גיר, אשר נשחקת בקלות על ידי המים, וכתוצאה מכך נוצרו בו כמעט 60 מערות. הידועה והגדולה מבין כל המערות היא מערת הדרקון הצהוב (Huánglóng dòng, 黄龙洞) – המערה הארוכה ביותר באסיה, שאת תצורות האבן בה תוכלו לראות הודות לאורות צבעוניים, כמיטב ה"מסורת" הסינית המודרנית. למערה נכנסים בשיט בנהר החוצה אותה ואת הדרך החזרה הולכים ברגל במסלול שלוקח כשעתיים (הכניסה למערה היא בתשלום נוסף – 100 יואן). אך ייחודו האמיתי של עמק סואוש'י הוא עולם החי המרתק שמצא בו בית – בעמק חיים נמרים, פנגולינאים, סלמנדרות ובעיקר הרבה מאוד קופים.

(צילום: דורית ברקוביץ)

(צילום: דורית ברקוביץ)

הגעה: לשמורת הטבע 4 כניסות, מתוכן הפופולאריות הן –

שער וולינגיואן – מהעיר דז'אנג-ג'יה-ג'יה תצטרכו לתפוס מיניבוס (40 דקות, 12 יואן) לעיירה וולינגיואן שצמודה לשמורה. המיניבוסים יוצאים מתחנת האוטובוסים המרכזית של העיר (Zhāngjiājiè zhōngxīn qìchē zhàn, 张家界中心汽车站) כשאתם יוצאים ממנה המשיכו ללכת ישר וחפשו מצד שמאל את חניית המיניבוסים. כשתגיעו לתחנת האוטובוסים של וולינגיואן, חצו את הכביש וקחו אוטובוס מס' 1 או 2 לתחנת הפארק (Wǔlíngyuán gōngyuán ménpiào zhàn, 武陵源公园门票站).

שער הפארק הלאומי דז'אנג-ג'יה-ג'יה – מאותו המקום יוצאים גם מיניבוסים (שעה, 12 יואן) לכפר דז'אנג-ג'יה-ג'יה (Zhāngjiājiè cūn, 张家界村), שנמצא בצמוד לשמורה. מאיפה שמוריד אתכם האוטובוס אפשר ללכת כ-15 דקות או לקחת מונית (5 יואן).

מחיר כניסה: מרץ-נובמבר: 245 יואן; דצמבר-פברואר: 136 יואן.

שעות פתיחה: 7:00-18:00.

tipanda_small

  1. קיימת הנחה לסטודנטים, אך היא תקפה רק מתחת לגיל 24. כדי לאמת את גילכם תתבקשו להראות דרכון.
  2. הפארק גדול מאוד, ולכן מומלץ להצטייד במפה ולתכנן מראש (ניתן לקבל מפה בהוסטל). עובדי ההוסטלים מנוסים מאוד ובעלי ידע רב, ויוכלו להסביר לכם על מסלולים אפשריים.
  3. בפארק נוסעים שאטלים חינמיים אשר מקשרים בין נקודות עניין שונות ועשויים לחסוך זמן יקר. הם מתחלקים לשני סוגים –  האוטובוסים הסגולים הגדולים יוצאים מהכניסה ונוסעים במישור הנמוך יותר של השמורה; המיניבוסים שצבעם אפור-חום, נוסעים בחלק ההררי והגבוה יותר של השמורה.
  4. אזהרות רבות קוראות לא לטייל בשמורה בעת גשם, ואכן בגשם שוטף לא מומלץ לעשות כן. אך אל תיתנו לכל ענן אפרפר וטפטוף קטן להבהיל אתכם – מזג האוויר הסגרירי והערפל על ההרים עשויים רק להוסיף אווירה מיסטית לנוף המיוחד ממילא של דז'אנג-ג'יה-ג'יה.
(צילום: דורית ברקוביץ)

(צילום: דורית ברקוביץ)

 

הר טיאן-מן

 

אם אתם כבר באזור העיר דז'אנג-ג'יה-ג'יה, מומלץ לעשות גיחה גם להר טיאן-מן (Tianmen Mountain, Tiānmén Shān, 天门山) המפואר, שאמנם לא התפרסם כמו שמורת וולינגיואן, אך בהחלט שווה ביקור. ההר נקשר אצל חובבי ספורט האקסטרים עם התחביב של "טיסה בחליפת כנפיים" (Wingsuit Flying) – חליפת הכנפיים מאפשרת לקופץ ממקום גבוה לרחף באוויר. אליפות העולם של ספורט האקסטרים הזה נערכה בהר טיאן-מן כבר שנתיים ברצף.

אם אתם פחות נלהבים מהרעיון של לצנוח מצוק, ההר מציע גם שבילים בהם תוכלו ללכת בלי לנתק את הרגליים מהקרקע ליותר מדי זמן ולהתרשם מהנוף הנשקף. ההליכה בהר היא נוחה יחסית- שביל בטון תלוי, מתוחזק ומישורי מקיף את ההר. אורכו של השביל כקילומטר וחצי ובסופו יש גשר תלוי המחבר בין שתי הפסגות. גם בדרך זו המפחדים מגבהים ימצאו אתגר –  "דרך הזכוכית" (Bōlizhàndào, 玻璃栈道)  – י60 מטר של רצפת זכוכית דרכה תוכלו לראות את הקרקע הרחוקה. כדי לשמור על הזכוכית נקייה ושקופה לגמרי מחלקים גרביים מיוחדות איתן צועדים בדרך. הדרך עולה 10 יואן לאדם, וניתן גם לדלג עליה.

מימין - שער השמיים; משמאל - "דרך הזכוכית" (צילום: דורית ברקוביץ)

מימין – שער השמיים; משמאל – "דרך הזכוכית" (צילום: דורית ברקוביץ)

שער השמיים (Tiān méndòng, 天门洞) – הנקודה המפורסמת ביותר בהר היא למעשה קשת אבן עצומה המשקיפה על גרם מדרגות תלול ביותר, המכונה "הסולם לשמיים" (Shàngtiān tī, 上天梯). השער יפה יותר מתחתית גרם המדרגות והנוף בסיום הטיפוס לא מרהיב במיוחד, אבל לפחות תרגישו שתרגלתם את סיבולת הלב-ריאה בביקור הזה.

האוטובוס לתיירים בהר טיאן-מן נוסע בדרך חווייתית ומלאת פניות חדות הנקראת "99 הפיתולים" ( Jiǔshíjiǔ dàowān, 九十九道弯). מהרכבל בפארק יש תצפית מצוינת על הכביש שתופסת מלמעלה את צורתו הפתלתלה.

99 הפיתולים (צילום: דורית ברקוביץ)

99 הפיתולים (צילום: דורית ברקוביץ)

הגעה: ההר ממוקם 8 קילומטרים בלבד מהעיר דז'אנג-ג'יה-ג'יה, ולא רחוק מתחנות הרכבת והאוטובוס שלה – ביציאה מהן תוכלו לראות את הרכבל אל ההר וללכת לכיוונו כ-10 דקות, או לנסוע במונית.

מחיר כניסה: מרץ-נובמבר: 258 יואן; דצמבר-פברואר: 225 יואן. המחיר כולל גם נסיעה הלוך-חזור ברכבל ונסיעה באוטובוסים הפנימיים של האתר.

שעות פתיחה: 8:00-18:00.

tipanda_small

לעתים קרובות ובמיוחד בסופי שבוע ובחגים משתרך תור ארוך לעלייה לרכבל –  מומלץ להגיע מוקדם, אפילו חצי שעה לפני הפתיחה הרשמית, כדי להימנע מהתורים.

 

 

מידע שימושי

 

הגעה: בטיסה – שדה התעופה דז'אנג-ג'יה-ג'יה (Zhāngjiājiè Héhuā Jīchǎng, 张家界荷花机场) מקבל טיסות ממגוון יעדים בהם בייג'ינג, שאנגחאי, הונג-קונג, גואנגדז'ואו ועוד. מונית משדה התעופה לעיר עצמה תעלה 20-40 יואן. ברכבת – רכבות יוצאות לדז'אנג-ג'יה-ג'יה מערים רבות בסין ביניהן בייג'ינג, קונמינג, שנדז'ן, שאנגחאי ועוד. באוטובוס – מצ'אנג-שה יוצאים אוטובוסים סדירים (7:30-19:00, 4-5 שעות, 110-140 יואן) מתחנת האוטובוס המזרחית (Qìchē dōng zhàn, 汽车东站) והמערבית (Qìchē xī zhàn, 长沙汽车西站) לדז'אנג-ג'יה-ג'יה.

לינה:

הוסטל יואן-ג'יה-ג'יה (Yuanjiajie Zhongtian International Youth Hostel, Yuánjiājiè zhōngtiān guójì qīngnián lǚshè, 袁家界中天国际青年旅舍) – הוסטל נחמד הנמצא בתוך השמורה, ויתרונו הברור הוא במיקומו המיוחד – בגובה של 1,000 מטר בין צוקי האבן המחודדים. יתרון נוסף של ההוסטל הוא שלמעשה אפשר להיות בשמורה הרבה יותר משלושת הימים שמאפשר כרטיס הכניסה, כי ביציאה לא יבדקו את כרטיסכם. 
מחירי חדרים: 50 יואן למיטה בדורמס; 75 יואן לאדם בחדר זוגי  (המחיר עשוי לשלש את עצמו בחגים!).
הגעה: קחו בחשבון שההוסטל די מסובך למציאה בשל מיקומו בלב השמורה. אפשר להגיע אליו באמצעות אוטובוסים פנימיים של השמורה לתחנת "תצפית הגשר" (Wàngqiáotái, 望桥台). שימו לב – האוטובוסים פועלים בין 7:30 בבוקר ל-19:00 בערב.

הוסטל וולינגיואן (Wulingyuan Zhongtian International Youth Hostel, Wǔlíngyuán zhōngtiān guójì qīngnián lǚshè, 武陵源中天国际青年旅舍) – ההוסטל נמצא בעיירה וולינגיואן שצמודה לכניסה לשמורה ומציע חדרים בסיסיים. צוות ההוסטל מסביר פנים, הם יחלקו לכם מפה חינם וגם הסברים על השמורה אם תרצו. כדי להגיע כל בוקר מההוסטל לשמורה אפשר לנסוע באוטובוס מספר 1 או 2, לתפוס מונית בעלות של כ10 יואן, או לעשות קצת התעמלות בוקר (לקראת ההתעמלות של שאר היום) וללכת ברגל עד לשמורה. 
מחירי חדרים: 45 יואן למיטה בדורמס; 70-140 לאדם בחדר יחיד/זוגי.
כתובת: (Bǎofēng lù (wànhé dà jiǔdiàn duìmiàn), 宝峰路 (万河大酒店对面.
הגעה: מרחוב ווי-יאנג (Wèiyāng lù, 未央路) הסמוך לתחנת האוטובוסים של וולינגיואן קחו קו אוטובוס מס' 2 לכיוון מזרח או קחו מונית מהכניסה לתחנה (10 יואן).

הוסטל דז'אנג-ג'יה-ג'יה (Zhangjiajie Zhongtian International Youth Hostel, Zhāngjiājiè zhōngtiān guójì qīngnián lǚshè, 张家界中天国际青年旅舍) – אם אתם מגיעים מאוחר לעיר דז'אנג-ג'יה-ג'יה אל תהססו לדחות את ההגעה לשמורה או לוולינגיואן ליום המחרת ולהישאר לישון בעיר. ההוסטל הזה שנמצא רבע שעה נסיעה בלבד מתחנות הרכבת והאוטובוס המרכזיות יקדם את פניכם בברכה ויציע לכם מקום שקט להניח בו את הראש ללילה. מלבד זאת הצוות כאן יכול לעזור לכם לארגן את הטיול בשמורת וולינגיואן או במקומות אחרים באזור, וגם להסביר בפירוט איך להגיע ל- Yuanjiajie Zhongtian International Youth Hostel, ההוסטל האח שלהם שנמצא בתוך השמורה. 
מחירי חדרים: 40-50 יואן למיטה בדורמס; 70 יואן לאדם בחדר זוגי.
כתובת: Zǐwǔ lù fèngwān lù kǒu zhōngtiān dàshà 4 lóu A1 shì, 子午路凤湾路口中天大厦4楼A1室.
הגעה: משדה התעופה – קו אוטובוס מס' 4路内环 לתחנת רחוב פנג-וואן (Fēngwān lùkǒu, 风湾路口). מתחנת האוטובוסים ומתחנת הרכבת – קו אוטובוס מס' 5 לאותה התחנה.

אוכל: מחוץ לשמורה, בעיר דז'אנג-ג'יה-ג'יה ובעיירה וולינגיואן יש שפע מסעדות סיניות במחירים סבירים. אך בתוך השמורה אף שיש מסעדות שונות, המחירים כבר יקרים בהרבה, לכן מומלץ ביותר לקחת צידה לדרך – חטיפים, פירות וכל מה שיש לכם כוח לסחוב. אבל גם אם לא תיקחו, דעו כי בשמורה פרושים דוכנים שמוכרים תפוח אדמה מטוגן, תירס, טופו וכו' במחיר של כ10 יואן לקערה קטנה. כמו כן, על פסגת הר טיאן-דזה יש סניף של מקודונלדס (כן, גם לשם הם הגיעו).

 

שלי ברנשטיין
 
גרה בירושלים ועובדת במובילאיי. בעלת תואר ראשון בלימודי אסיה ובפסיכולוגיה מהאוניברסיטה העברית. למדה סינית באוניברסיטת דזה-ג'יאנג בחאנגדז'ואו. חובבת ספורט וטיפוס אתגרי, המובילים אותה לאזורים הנידחים ביותר בסין.