מערכת האתר

צוות טרוול צ'יינה עובד ימים כלילות כדי להביא לכם את התוכן החשוב, מעניין ומעודכן ביותר הישר מסין!

ראש השנה הסיני

כתבה חגיגית ואדומה לקראת החג החשוב ביותר בסין

ראש השנה הסיני או חג האביב (Spring Festival, Chūnjié, 春节), שיחול השנה (2021) בין ה-11 ל-26 בפברואר, הוא ללא עוררין החג הסיני החשוב ביותר. למעשה, בחגיגותיו לוקחים חלק לא רק תושבי סין אלא גם סינים בכל רחבי העולם וכן תושבי מדינות אסייתיות נוספות. החג המסורתי גדוש במנהגים, קישוטים ומאכלים, והוא מהווה הזדמנות נפלאה עבור מטיילים בסין לחזות בתרבות הסינית העתיקה במלוא הדרה – אם תצליחו לברוח מהמוני התיירים הסינים. מה מקור החג וכיצד הוא נחוג על ידי הסינים? כיצד להתחמק מהמוני הסינים היוצאים לחופשה? איפה ואיך כדאי למטיילים לחגוג את החג? כל מה שרציתם לדעת על ראש השנה הסיני – בכתבה הבאה.

 

רקע ומנהגים

 

חג האביב נחגג בסין כבר מעל ל-4,000 שנה. החג חל ביום הראשון של החודש הראשון בלוח השנה הירחי – תאריך המסמל את סוף החורף ותחילת האביב – ונמשך עד פסטיבל הפנסים הנחגג בדיוק 15 ימים אחריו ונועל את החגיגות. החג מסמל את תחילתה של שנה חדשה בלוח השנה הירחי של סין, ולפיכך גם את החלפת הסימן האסטרולוגי של השנה. בגלגל המזלות הסיני 12 חיות המייצגות כל אחת שנה: עכבר, שור, טיגריס, ארנבת, דרקון, נחש, סוס, כבשה, קוף, תרנגול, כלב, וחזיר. לכל אחד מהמזלות תכונות אופי המיוחסות לאנשים הנולדים בשנה זו.

 

שנת 2021 תהיה שנת השור, שהוא הסימן האסטרולוגי הסיני גם של מי שנולד ב-1949, 1961, 1973, 1985, 1997, ו-2009. השור היה החיה היחידה שהסכימה לעזור לעכבר לחצות את הנהר בתחרות על מקום בגלגל המזלות, אך העכבר רימה אותו והגיע ראשון לקו הגמר. ילידי שנת השור נחשבים לחזקים, דעתניים, בעלי חוש מנהיגות מפותח וממוקדי מטרה. השוורים ידועים כחרוצים, עקשנים אך מופנמים, שלפעמים יכולים להתבודד ולהרגיש חסרי בטחון. הם מוצאים את הנחמה והבטחון בעיקר בחברים ובני המשפחה, ונחשבים בני זוג אמינים, מגוננים וחזקים.

כמו בפסח, חג האביב היהודי, גם הימים לפני חג האביב הסיני מוקדשים לניקיונות קדחתניים והכנות מפרכות. לקראת החג, רחובות סין נצבעים בצבעי אדום וזהב המסמלים אושר ושפע ומתמלאים פנסים סיניים, עבודות קשירה סיניות מסורתיות, תמונות של החיה המייצגת את השנה החדשה ועוד. אנשים פרטיים מקדמים את פני השנה החדשה בברכה באמצעות קישוט כניסות בתיהם ובתי העסק שלהם – שתי רצועות נייר משי אדום מעוטרות בקליגרפיה של ברכות חרוזות למזל טוב נתלות משני צידי הדלתות; והסימן "福" – פו (Fú) שמשמעו שפע, ברכה, אושר או מזל, נתלה גם הוא על הדלתות במגזרת נייר או בקליגרפיה בצורת מעוין מנייר משי אדום. לעיתים קרובות נתלים שלטי ה-"福" במהופך – הסיבה למנהג המוזר היא משחק מילים חביב: בסינית המילה "הפוך" דומה למילה "הגיע". כאשר מישהו יראה את הסימן ההפוך הוא עשוי להגיד "המזל (福) הפוך", וזה יישמע בדיוק כמו "המזל הגיע".

מימין: צמד ברכות חרוזות; משמאל סימן "福" הפוך (צילום: טל ניצן)

אלמנט חשוב נוסף של הכנה לחג הוא – בסין, כמו בסין – קניות. השווקים הרבים בסין מתמלאים מוצרים ומתנות ייחודיים לחג, ומהווים בעצמם אטרקציה תיירותית וחוויה תרבותית מרתקת. המוצרים הבולטים ביותר הם כמובן הקישוטים האדומים-זהובים של החג, אשר ממלאים עד תום חנויות מסוימות. בנוסף ניתן לראות בשבועות לפני החג בשרים ודגים מיובשים הנתלים בכל פינה (כמה מהפינות האלו, הן גם המקום האחרון בו תחשבו לתלות אוכל). הקניות הן גם חלק ממנהג חשוב של החג, לפיו קניית בגדים ופריטים אחרים חדשים מסמלת התחלה חדשה, והן רק גדלות עוד יותר הודות למבצעי קידום מכירות המופיעים לקראת החג.

לקראת החג חנויות רבות מוכרות קישוטים ופנסים אדומים לרוב (צילום: טל ניצן)

קישוטים עם ברכות לחג (צילום: נוגה פייגה)

החג מתחיל למעשה בערב שלפני היום הראשון של השנה הירחית החדשה – בשנת 2021 ערב זה הוא ה-11 בפברואר. בערב החג מתכנסים כל בני המשפחה לארוחה חגיגית הכוללת מאכלים ובשרים בשפע, ואף חשוב מכך – דגים, אשר צליל שמם דומה למילה "עודף", ועל כן על פי האמונה המסורתית אכילתם בערב החג תמנע מחסור בשנה הקרובה. מאכל נוסף בעל חשיבות בארוחת החג הוא ג'יאודזה (Jiǎozi, 饺子) – כיסונים ממולאים מאודים או מבושלים במים רותחים. הצורה האופיינית של הכיסונים המוכנים לכבוד ראש השנה הסיני היא חצי ירח, אשר מזכירה את צורתם של מטבעות סינים ישנים ולכן על פי המסורת אכילתם תביא לעושר בשנה החדשה.

ג'יאודזה בצורת חצי ירח (צילום: נוגה פייגה)

בתום ארוחת החג נותנים ההורים והסבים לילדים "מעטפות אדומות" (Hóngbāo, 红包) ובהן כסף – זהו אחד מהמנהגים החשובים ביותר של החג. המעטפות האדומות הן הדרך של הסינים לחלוק את מזלם הטוב עם הסובבים אותם, ולמעשה כיום לא רק הילדים מקבלים אותם, אלא גם עובדים ממעסיקיהם לפני החג. בשנים האחרונות החלפת מעטפת אדומות גם הפכה לפעילות אהובה על הצעירים, אשר העבירו אותה לעולם הוירטואלי ושולחים אחד לשני כסף דרך וויצ'ט ואפליקציות נוספות – בצירוף תמונה של מעטפה אדומה.

שארית הערב הופכת לליל שימורים, והסינים נוהגים להישאר ערים לפחות עד חצות הליל – עד שמתחלפת השנה. מרבית הסינים מעבירים את הערב בצפייה בגאלה הרשמית של החג אשר משודרת בערוץ הטלוויזיה הממשלתי CCTV ובערוצים רבים נוספים אל תוך הלילה. הגאלה החגיגית משלבת מופעי מוזיקה, ריקוד, אקרובטיקה וכן מערכונים קומיים ודרמטיים, והיא נצפית בכל שנה על ידי כ-700 מיליון איש – מה שהופך אותה לתכנית הטלוויזיה הנצפית ביותר בעולם!

בחצות הלילה נורים נפצים וזיקוקים אשר נועדו לברך את השנה החדשה ולהפחיד את הרוחות הרעות, וירייתם נמשכת גם בבוקר החג. אך מנהג זה, שהיה אהוב מאוד בעבר על הסינים ובמיוחד על הילדים הסינים כמובן, הולך ונדחק בכמה מהערים הגדולות והמודרניות – בהן הרשויות וחלק מהתושבים רואים בנפצים גם מטרד מרעיש ומזהם אוויר וגם סכנה ממשית לשריפה.

 

גל הנדידה הגדול בעולם

 

בראש ובראשונה חג האביב הוא חג של כינוס משפחתי – ועבור סינים רבים, אשר היגרו לערים גדולות ומרוחקות על מנת לפרנס את משפחותיהם, מדובר בזמן היחיד בשנה בו הם שבים לביתיהם. החל מערב ראש השנה יוצאים המוני הסינים לחופשה בת 7 ימים, אשר ב-2021 תימשך בין 11-17 בפברואר. זוהי אחת משתי חופשות שנתיות באורך דומה המכונות "שבוע הזהב" – בשבוע זה עסקים רבים בסין סגורים לרגל החג ומחירי המלונות נוסקים. בימים שלפני החג וביום ערב החג סינים שעובדים רחוק מביתם חוזרים הביתה, וכרטיסי הנסיעה לכל כלי התחבורה אוזלים במהרה. תחנות האוטובוסים המרכזיות ותחנות הרכבת מתמלאות עד אפס מקום, במה שנודע כנדידה האנושית הגדולה בעולם. 

ים של סינים בכניסה לאתר צבא חיילי הטרקוטה בש'יאן (צילום: נוגה פייגה)

בעוד שלושת הימים הראשונים של החג מוקדשים לזמן איכות עם המשפחה ולביקור קרובים וחברים טובים, לאחר מכן יוצאים הסינים גם לטייל – לרוב במקומות הקרובים יחסית לביתם. כתוצאה מכך צפו גם להרבה מאוד סינים באתרי התיירות. התופעה מהווה מטרד לא רק עבור התיירים זרים כמובן, אלא גם עבור הסינים עצמם שמכנים את גדודי התיירים – "הר של אנשים, ים של אנשים" (Rénshān rénhǎi, 人山人海).

 

כיצד לשרוד את "שבוע הזהב"?

  • נשמו עמוק – בסין צפוף גם ביום רגיל ובחג שכזה תרגישו את הצפיפות כפליים, אבל אחרי הכל לטייל בסין במהלך החג זאת הזדמנות יוצאת דופן.
  • זהו לא הזמן לספונטניות ואלתורים – תכננו מראש והזמינו כרטיסי נסיעות ומקומות לינה כמה שיותר זמן מראש, זה לא רק יחסוך לכם כסף אלא במקרים רבים יהיה פשוט האופציה היחידה.
  • השתדלו לצמצם את הנסיעות המתוכננות לשבוע והעדיפו טיסות על פני רכבות ואוטובוסים.
  • הישארו בערים גדולות כמו שאנגחאי או בייג'ינג אשר מתרוקנות ממרבית תושביהן או שהו בכפרים נידחים ובלתי תיירותיים.
  • הימנעו מאטרקציות תיירותיות מאוד – ממילא לא תצליחו לראות כלום מבעד להמונים.

 

איפה לחגוג את החג?

 

האמת היא שמאווירת החג בסין לא תוכלו להתחמק גם אם תרצו, ובכל מקום שתלכו אליו תוכלו לראות את הפנסים והקישוטים האדומים ואת ההתרחשות וההתרגשות לקראת החג ובמהלכו. בכל עיר בסין מתקיימים אירועים או תהלוכות לכבוד החג, ומומלץ מאוד להתייעץ עם צוות ההוסטל או המלון בו תלונו לאן כדאי ללכת. אירועים מיוחדים נערכים דווקא בכפרים בסין, שם ייערכו לעיתים תהלוכות דרקונים וריקודים מסורתיים. קחו בחשבון כי כל אירוע לכבוד החג יכלול גם מספר רב של צופים והיערכו בהתאם.

תערוכת פנסים בעיר נאנג'ינג (צילום נוגה פייגה)

מערכת האתר
 
צוות טרוול צ'יינה עובד ימים כלילות כדי להביא לכם את התוכן החשוב, מעניין ומעודכן ביותר הישר מסין!