יובל לוי

כתב ראשי

גר בעיר העתיקה של דאלי ביונאן ומנהל חברת "לשם ובחזרה" המוציאה טיולי עומק בסין. מתמחה בארגון ובהובלת טיולים ייחודיים בסין, ובין היתר מוביל טרקים ייחודיים במחוזות יונאן וסצ'ואן.

סיפור דרך: טרק יובנג

צאו למסע מרתק עם עולי הרגל הטיבטים בטרק יוצא-דופן בין הרים, אגמים ומפלים

עמק יובנג (Yǔbēng, 雨崩) שעל גבול יונאן-טיבט, הוא אחד המקומות היפים והפחות ידועים במחוז יונאן ואף בסין כולה. העמק נהנה מרקע נופיו המרהיבים של הר מיילי (Méilǐ xuě shān, 梅里雪山), המתנשא לגובה של 6,480 מטרים מעל פני הים. ההר המרהיב נקרא בפי הטיבטים הר ה"קאווה קארפו" (Khawa Karpo, ཁ་བ་དཀར་པོ།). על פי האגדה, על ראש ההר שוכן לו אל המלחמה קאווה קארפו רכוב על סוס לבן ומגן על תושבי האזור. מדי שנה מושך אליו ההר המוני עולי רגל טיבטיים מכל רחבי סין. הם יוצאים למסע דתי אל המקומות הקדושים של ההר – עשרות של זקנים וזקנות בלבוש מסורתי נתמכים בנכדיהם, באים לבקש מרפא במפלים הקדושים; אימהות נושאות סלים עם תינוקות באות לבקש ברכה לתינוק שיגדל ויהיה חזק כמו האל הלוחם; וביניהם גם תרמילאים שמבקשים לברוח מעיירות התיירות הסיניות השחוקות ולחוות קצת מהנופים הפראיים של סין והרמה הטיבטית. החוויה של טרק יובנג היא שילוב מושלם של טבע ותרבות כאשר הנופים העוצמתיים משתלבים עם דגלי התפילה הטיבטיים ושלל עולי הרגל שמחייכים ללא הפסקה ומברכים בברכת "טה שי דה לה" (בתרגום חופשי: דרך צלחה, מזל טוב, תבוא עלייך הברכה).

עד עתה איש עוד לא העפיל אל פסגת ההר, והמקומיים מאמינים שמי שיעשה זאת יביא לעזיבת האל את ההר ולסדרה של אסונות טבע. בשנת 1990 משלחת מטפסים יפנית ניסתה, על אף התנגדות עזה מצד הטיבטיים, לכבוש את הפסגה, אך באמצע הדרך פקדה אותם מפולת שלגים אימתנית שקברה תחתיה את המשלחת כולה, ואיש לא שרד. כחמש שנים מאוחר יותר משלחת נוספת ניסתה להעפיל אליה תוך כדי חילוץ גופות עמיתיהם שנספו בניסיון הקודם, אך כשהגיעו לאותה הנקודה בדיוק, מזג האוויר הנעים התחלף בפתאומיות והפך לסערה אימתנית שהבריחה את המשלחת כלעומת שבאה בלי לחלץ ולו גופה אחת. למקומיים אין צל של ספק מי אחראי לאסונות שפקדו את שתי המשלחות.

רכסי ההרים סביב יובנג עליון - מסע רגלי בין אתרי קודש טיבטיים (צילום: יובל לוי)

רכסי ההרים סביב יובנג עליון – מסע רגלי בין פסגות, מפלים ואתרי קודש טיבטיים (צילום: יובל לוי)

בסביבות ההר ישנם שני מסלולים עיקריים, כאשר כל מסלול נקרא בשם "קורה" שמשמעותו בטיבטית "הקפה". המסלול הראשון הוא "הקורה הגדולה" (Big Kora), מסע של שניים עשר יום שמקיף את ההר ונכנס לשטחי המחוז האוטונומי של טיבט, באחד המסלולים המרהיבים ביותר בסין. לרוע המזל הכניסה לטיבט בדרך זו אסורה לזרים, כך שהשלמת מסלול זה אסורה ואינה חוקית.

המסלול השני והנפוץ יותר הוא "הקורה הקטנה" (Small Kora), בעמק יובנג אשר שוכן למרגלות ההר, ונסתר לחלוטין ע"י שרשראות הרים מכל צדדיו. זהו מסלול יפייפה של ארבעה-חמישה ימים המתאים למיטיבי לכת או לתרמילאים מנוסים שמחפשים אתגרים, אך בה בעת מספק אפשרויות לינה לא רעות לאורך הדרך. על אף שהאזור הוגדר כשמורה ויש דרישה לתשלום בכניסה, הוא מצליח לשמור על ייחודיות ואותנטיות.

 

יובנג: מסלול טיול

 

יום לפני תחילת טרק יובנג יש להגיע לכפר הקטן והנחמד פיילאיסה (Fēiláisì, 飞来寺), היושב בגובה 3400 מטר ובו היצע רחב של גסטהאוסים. הייחוד של הכפר הוא הנוף המרהיב והמושלג של ה"קאווה קארפו" הנשקף ממנו ושל רכס ההרים שמסביבו, כאשר מתחת זורם לו נהר המקונג האדיר. הנהר המרשים מתחיל את דרכו ברמה הטיבטית, חוצה את מחוז יונאן לאורכו עד ש'י-שואנג-באנה שבדרום, ואז עושה את דרכו אל לאוס והלאה.

רכב הקאווה קארפו, כפי שנראה מהתצפית של פיילאסי (צילום: יובל לוי)

רכס הקאווה קארפו, כפי שנראה מהתצפית של פיילאיסה (צילום: יובל לוי)

שווה לקחת מספר שעות ולשוטט בכפר החביב. תוכלו להנות כאן מנקודת תצפית מרהיבה, המרשימה במיוחד בשעת הזריחה והשקיעה. לאחרונה החלו לקחת תשלום בכניסה אליה, אבל חמישים מטרים למטה משם ישנה תצפית לא פחות יפה – ובחינם. בנוסף יש מקדש חביב שנסגר לרוב בחמש בערב, אם תגיעו מוקדם תוכלו לבקר בו. סך הכל אין מה להעביר יותר מדי זמן בכפר, ולמחרת היום תוכלו כבר לצאת לטרק. בהנחה שאתם חוזרים לכפר ולא ישירות לשאנגרי-לה (ראו בהמשך) – כדאי להשאיר כאן ציוד מיותר שלקחתם אתכם.

יום ראשון: פיילאיסה > ש'ידאנג > יובנג

 

הטרק עצמו לא מתחיל מפיילאיסה אלא מעל הכפר ש'ידאנג (Xīdāng, 西当), שיושב בגובה 2,200 מטר ונמצא בצדו השני של המקונג. אל הכפר צריך להגיע בנסיעה של שעה וחצי מפיילאיסה – מומלץ לצאת מוקדם בבוקר כדי להימנע מלהיכנס לשעות החושך במהלך הטרק. החל מהשעה 7:00 בבוקר ניתן לעלות על אחד הוואנים שמחכים ברחוב הראשי (כמה אנשים יחד יכולים לסגור על וואן מראש, בעלות מוערכת של 150 יואן). מדובר בדרך יפיפייה המתאימה לתחילתו של מסע שכזה, אך שימו לב כי במידה ויש קרח על הכביש והנהג לא מספיק זהיר הדרך עשויה להיות מסוכנת. הוואן שעובר דרך ש'ידאנג ממשיך לטפס על שביל עפר עד לנקודת ההתחלה של הטרק, שם ניתן גם לקחת פרדות שייקחו אתכם עד לפס הגבוה או עד יובנג (235-300 יואן). במידה ותרצו להשאר עוד זמן בש'ידאנג, מספר ספק – בתים ספק – גסטהאוסים מציעים לינה זולה במקום. 

הפס - דגלים טיבטיים צבעוניים מבשרים את נקודת ההגעה (צילום: יובל לוי)

הפס – דגלים טיבטיים צבעוניים מבשרים את נקודת ההגעה (צילום: יובל לוי)

הדרך מנקודת ההתחלה (2,700 מטר) להפס (3,700 מטר) היא כנראה החלק הקשה ביותר בטרק, במיוחד בשל הטיפוס המתמיד – עלייה של 1,000 מטר – והשפעות הגובה על הנשימה הסדירה. ההליכה היא על דרך עפר שמתפתלת ומתעקלת בתוך יער אורנים, ומספקת מספר נקודות תצפית ומנוחה. בשליש הדרך ישנו אפילו מקום בו ניתן לקנות מים, ממתקים ולמלא מים חמים לנודלס או תה. בסוף השליש השני לפני הפס ישנה נקודת עצירה נוספת בה ניתן לאכול ולשתות, כאשר המחירים עולים כמובן בהתאם לגובה.

בחלק האחרון של המסלול הדרך נהיית תלולה יותר, אך לאט לאט דגלי תפילה טיבטיים מבשרים את ההתקרבות לפס. הקושי, הכאב והעייפות יתגלו כתשלום זעום לעומת הנוף המרהיב מצדו השני של מעבר ההרים, שם תוכלו לנוח מעט לפני הירידה לעמק יובנג.

מפס מחכה לכם ירידה של 550 מטר עד לעמק יובנג, בהליכה של בין שעה לשעה וחצי בערך. בעמק יובנג שני כפרים – יובנג עליון (Shàng Yǔbēng, 上雨崩) ויובנג תחתון (Xià Yǔbēng, 下雨崩), בכל אחד מהם תוכלו ללון בימים הבאים (ראו מידע שימושי), כאשר את הציוד משאירים בגסטהאוס ויוצאים לטיולי היום המפורטים בהמשך – סדר הימים לטיולי היום אינו קריטי.

הכפר יובנג עליון, כפי שהוא נראה בירידה מהפס (צילום: יובל לוי)

הכפר יובנג עליון, כפי שהוא נראה בירידה מהפס (צילום: יובל לוי)

tipanda_small

 

ממש לפני ההגעה לעמק ישנה נקודת בידוק שם תתבקשו לשלם מס לשמירה על הניקיון באזור – שימרו את הקבלה, בצ'ק אאוט מהגסטהאוס בו תישנו תוכלו לקבל החזר על התשלום.

 

סך הכל הליכה של 10 ק"מ, שלוקחת 6-7 שעות בערך (תלוי לאיזה כפר) בקצב בינוני.

יום שני: האגם הקפוא

 

האגם הקפוא (Frozen lake, Bīng hú, 冰湖) יושב בגובה של כ-4000 מטרים, והוא כנראה הטיול הכי יפה באזור יובנג. האגם קופא בחורף ומפשיר לאיטו במשך חודשי הקיץ עד ספטמבר, אז הוא מפשיר כמעט לחלוטין. מעל האגם ניצב קרחון גדול ויפה עליו ניתן ללכת ולהגיע עד למפלים שזורמים מצלעות ההרים שמקיפות אותו. המסלול מעט קשה, אך יש לכם את כל היום לעשות אותו הלוך וחזור ולחזור בזמן להירגע בכפר לפני החושך.

האגם הקפוא (צילום: יובל לוי)

האגם הקפוא (צילום: יובל לוי)

ההליכה מתחילה מיובנג עליון על שביל עפר רחב, עוברת דרך שדות ובתים מקומיים ולאחר מכן נכנסת ליער גדול – שימו לב לסימונים בשטח. בתוך היער ממשיך השילוט, אך השביל מתפצל להרבה שבילים קטנים שנוצרו ע"י חמורים. כל הדרכים מובילות לאותו מקום, אבל עדיין יש להיות ערניים שלא ללכת לאיבוד. כשיורדים גשמים הדרך נהיית מאוד בוצית וצצות בכל מקום עשרות פטריות מסוגים שונים. לאחר הליכה בת כשעתיים תגיעו למעבר הרים קטן שאחריו יתגלו למולכם פסגותיהם של שני הרים מושלגים. משם מתחילה ירידה אל נחל, אשר יש ללכת לאורכו לכיוון רכסי ההרים במעלה הוואדי עד לעמק רחב ובו כמה בקתות המוכרות אוכל ומים. מכאן מצפה לכם עוד כשעה של הליכה בדרך תלולה עד שתגיעו לנקודת התצפית אשר נמצאת כ- 30 מטר מעל האגם, וכוללת נוף יפיפה של הוואדי תחתיו. תנו לעצמכם מספיק זמן להסתובב בסביבות האגם והקרחון לפני שתעשו את הדרך חזרה למטה וחזרה.

פסגות מושלגות בדרך לאגם הקפוא (צילום: יובל לוי)

פסגות מושלגות בדרך לאגם הקפוא (צילום: יובל לוי)

סך הכל הליכה של 17 ק"מ הלוך-חזור, בטיפוס של  3-4 שעות בקצב בינוני, ובעלייה של סך הכל 900 מטר בגובה הירידה לוקחת בערך חצי מהזמן.

יום שלישי: המפלים הקדושים

 

המפלים הקדושים (Sacred Waterfalls, Shén pù, 神瀑) הם אחד היעדים העיקריים המושכים אל העמק את עולי הרגל הטיבטיים, אשר מאמינים שלמי המפלים סגולות מרפא. לכן הטיול לכאן, מלבד היותו יפה ומהנה, הוא גם חוויה תרבותית מרתקת. לאורך הדרך תלויים אין ספור דגלי תפילה וישנם כמה מקומות בהם משאירים עולי הרגל בגדי קרובים אשר סובלים ממחלות קשות ולא יכלו להגיע להיטבל במים בעצמם – טבילת הבגדים במים והשארתם באזורים הקדושים מביאים לפי האמונה מרפא לחולה. בשנה החולפת נרשם מספר שיא של עולי רגל אשר באו לחלוק כבוד מיוחד להר מכיוון ששנת הכבשה שהתחלפה זה עתה היא שנת הולדתו של אל המלחמה.

טיבטים "עושים עלייה" למפלים הקדושים (צילום: יובל לוי)

טיבטים "עושים עלייה" למפלים הקדושים (צילום: יובל לוי)

ההליכה מתחילה מיובנג תחתון (3,150 מטר) בתוך ואדי אל מול "הר יובנג", שנחשב לאשתו של הקאווה קארפו, ובמקביל לנחל שלאורכו מאות רוג'ומים קטנים. תוך זמן קצר תכנסו ליער בעל עצים בעלי גזעים ענקיים, שחלקם בני מאות שנים. לאחר כשעתיים של הליכה תתחילו לצאת מהיער ויתגלה לפניכם נופם המרהיב של אלפי דגלי תפילה טיבטיים, משובצים על ההרים. מכאן ישנה בערך עוד שעה הליכה עד למפלים עצמם (3,700 מטר), שם עולי הרגל הנרגשים טובלים במי השלגים המופשרים עם בגדיהם על מנת לזכות בברכה או מרפא.

סך הכל הליכה של כ-16 ק"מ הלוך-חזור, בטיפוס של 550 מטר שלוקח בערך 3 שעות בקצב בינוני עד למפלים, הדרך למטה לוקחת בערך חצי מהזמן.

יום נוסף אופציונלי: האגם הקדוש

 

הטיפוס המעייף והלא מסודר מרחיק את מרבית המטיילים מהאגם הקדוש (Sacred Lake, Shèng hú, 圣湖), שנמצא בגובה 4,400 מטר. אבל האגם רחב הידיים מספק נופים יוצאי-דופן הכוללים את האגם וכן הר גבוה, שהוא חלק מרכס ה"קאווה קארפו". שימו לב שלקראת סוף הקיץ האגם מתחיל להפשיר והקרח בו מתלכלך, מה שפוגע במידה מה במראה האגם. 

מבט מלמעלה על כפר יובנג תחתון (צילום: יובל לוי)

מבט מלמעלה על כפר יובנג תחתון (צילום: יובל לוי)

היציאה למסלול היא מיובנג תחתון בסמוך לגשר שחוצה את הנהר בצדו במערבי של הכפר – כדאי לשאול את המקומיים על הנקודה המדויקת. מתחילים בטיפוס מעייף של 1,300 מטרים בדרך תלולה וסבוכה, ומעטה הצמחייה מונע מלראות נופים דרכה. לאחר היציאה מהיער מתגלה נוף יפה של כל האזור, ובראות טובה ניתן לראות את פיילאיסה מצדו השני של המקונג. לאחר היציאה מהיער תמשיכו לעלות עם הוואדי, כשבדרך תעברו בקתות אבן ישנות ושני בולענים עד שתגיעו לאגם. מהאגם ניתן ללכת מערבה ולטפס על מצוק משונן בגובה 400 מטר מעל האגם. שימו לב שאין דרך מסומנת והמצוק צר ומסוכן לעמידה, אך הנוף של 360 מעלות הוא עוצר נשימה.

סך הכל הליכה של כ-16 ק"מ הלוך-חזור, העלייה החדה לוקחת 4.5 שעות בקצב טוב, והדרך חזרה בירידה לוקחת שעתיים וחצי. כדאי לצאת בשעה מוקדמת כדי להספיק להגיע חזרה בשעות האור.

יום רביעי: יובנג > נינונג > פיילאיסה או שאנגרי-לה

 

את יום החזרה מומלץ להתחיל מוקדם בבוקר, בעיקר אם אתם רוצים להגיע לשאנגרי-לה עוד באותו היום. ההליכה מתחילה מיובנג תחתון, מהגשר שחוצה את הנהר בצדו המערבי של הכפר. כל ההליכה היא במגמת ירידה לאורכו של נחל יובנג השוצף, ובחלקה השני של הדרך תעלו על שביל צר שלאורכה תעלה. שימו לב שההליכה מעט מסוכנת, ובימים גשומים מומלץ להימנע ממנה. לאחר כתשעה קילומטר תגיעו לנקודת המפגש של נחל יובנג, שצבעו הכחול מתערבב עם מימי המקונג החומים. ההליכה ממשיכה מכאן לאורכו של המקונג עוד כשלושה קילומטרים עד לכפר נינונג (Nínóng, 尼农) , שם למעשה מסתיים הטיול. ניתן לעלות כאן על אחד מהוואנים ולנסוע בחזרה לפיילאיסה או לשאנגרי-לה.

נחל יובנג (צילום: יובל לוי)

נחל יובנג (צילום: יובל לוי)

סך הכל הליכה של כ-12 קילומטרים, וירידה של 1,200 מטר בגובה. קחו בחשבון כ-5 שעות הליכה בקצב קל- בינוני.

מידע שימושי

 

הגעה: ראשית יש להגיע לדצ'ין (Déqīn, 德钦). ארבעה אוטובוסים יוצאים עד 12 בצהריים משאנגרי-לה לדצ'ין (6 שעות, 49 יואן). האוטובוס יוריד אתכם בכניסה לד'צין משם תצטרכו לקחת וואן אל פיילאיסה (20 דקות, 20-30 יואן). דצ'ין עצמה היא עיירה טיבטית טיפוסית שלא מומלץ להישאר בה זמן רב. שימו לב שאין תחבורה ציבורית מסודרת המגיעה לדצ'ין מסצ'ואן.
אפשרות אחרת ומומלצת בהנחה שאתם כמה אנשים היא לקחת וואן משאנגרי-לה ישירות אל פיילאיסה (5 שעות, בערך 600 יואן לכל הרכב). את הוואנים ניתן לארגן ברחוב, או דרך הגסטהאוסים. בצורה זאת תוכלו לעצור להשקיף על הנופים המעניינים שבדרך ובעיקר במנזר הטיבטי דונגדז'ולין (Dōngzhúlín sì, 东竹林寺) – מנזר של מסדר "גלוג-פה" (Gelug-pa) שנזיריו חובשים מצנפות צהובות. הכניסה אליו עולה 30 יואן, אבל לרוב לא נמצא איש שמבקש כסף. 
שימו לב: בדרך משאנגרי-לה לפיילאיסה יש נקודת בידוק בטחוני בה בודקים לתיירים דרכונים ורושמים אותם.

מחיר כניסה: 235 יואן, הנחת סטודנט של 50% ניתנת לרוב בהנחה שאתם בני פחות מ-24. קופת הכרטיסים נמצאת מעט לפני נקודת החצייה של נהר המקונג בדרך מפיילאיסה לש'ידאנג, ואת הכרטיסים בודקים שוב בנקודת ההתחלה של הטרק.

עונה: התקופה הטובה ביותר לעשות את טרק יובנג היא מסוף יוני עד אמצע-סוף אוקטובר. החודשים יולי-אוגוסט יותר גשומים אך ביחס לשאר יונאן מזג האוויר מצויין. בחודשי החורף גם ניתן להגיע לכאן ולהנות מנוף יפייפה, אך המעלות צונחות הרבה מתחת לאפס וההגעה לאזור קשה עקב השלגים. גם הדרכים משאנגרי-לה ליובנג נחסמות לעתים בעונה זאת.

ציוד חשוב: נעלי הליכה טובות (עדיף חסינות למים), כובע, מעט בגדים להחלפה, ערכת עזרה ראשונה, מעיל גשם (תמיד יכול להפתיע אתכם), מקלות הליכה, תיק קטן למסלולי יום, ביגוד חם ללילה.

לינה: יובנג עליון – שוכן בגובה 3,300 מטר והוא הכפר הראשון אליו מגיעים, הכפר קרוב יותר לאגם הקפוא ויש בו לא מעט גסטהאוסים. המחירים משתנים: 50-60 יואן למיטה בדורמס; חדרים זוגיים ב- 160-200 יואן ללילה; חדרים טובים יותר ב-300 יואן ללילה. יובנג תחתון – שוכן בגובה 3,150 מטר, כחצי שעה הליכה אחרי הכפר הראשון. הוא קרוב יותר למפלים הקדושים ולאגם הסודי, וגם בו הרבה מאוד גסטהאוסים שרובם ברמה מעט יותר גבוה אך גם יקרים יותר.

טיבטים ביובנג - ידידותיים מאוד וישמחו לקבל את פניכם (צילום: יובל לוי)

טיבטים ביובנג – ידידותיים מאוד וישמחו לקבל את פניכם (צילום: יובל לוי)

רפואה ובטיחות

  • האזור ברובו נמצא מעל 3,000 מטר, בנסיעות ובמהלך הטרק מגיעים עד מעל 4,000 מטר. פירוש הדבר סכנה ממשית למחלת גבהים – היו ערים לסיכונים ותנו לגוף זמן להתרגל לגובה.
  • בעמק מרפאה קטנה עם מעט ציוד, ובית החולים הקרוב ביותר נמצא בדצ'ין אך גם הוא אינו מתקדם במיוחד. באזור אין שדות תעופה או גישה למכוניות, ופינוי נעשה על בסיס אופנועים.
  • ניתן בעיקרון לעשות את הטרק בתקופת הגשמים, אך יש להיזהר בדרכים ובהליכה, ובעיקר ביום האחרון בהליכה לאורך נהר יובנג.
  • על אף שהמסלול יחסית בטוח נהרגו במהלך השנים כמה מטיילים, ביניהם אף ישראלי אחד. רוב המקרים עקב חוסר זהירות מצד המטיילים, טיפוס לאזורים מסוכנים ללא שביל מסודר, התקרבות יתר למי הנהר ועוד. קחו אחריות אישית המנעו מהרפתקאות מיותרות.
  • שימוש באש בתחומי השמורה אסור בהחלט.

שימו לב!  המקומיים מיחסים חשיבות רבה למקום והוא נחשב לאתר קדוש, יש לכבד זאת ולהתנהג בהתאם. על אף שהמקומיים מכניסים אורחים וידידותיים מאוד, הם יכולים לגלות רגישות אם חשים חוסר כבוד כלפיהם או כלפי האמונה שלהם והמקומות הקדושים.

יובל לוי
 
גר בעיר העתיקה של דאלי ביונאן ומנהל חברת "לשם ובחזרה" המוציאה טיולי עומק בסין. מתמחה בארגון ובהובלת טיולים ייחודיים בסין, ובין היתר מוביל טרקים ייחודיים במחוזות יונאן וסצ'ואן.