כסף2019-04-02T17:11:44+00:00

כסף

המטבע של סין נקרא רנמינבי (Rénmínbì, 人民币. מילולית: הכסף של העם), או בקיצור: RMB. היחידה הבסיסית של המטבע היא יואן (yuán, 元) ולכן המטבע מקבל לפעמים גם את הקוד CNY – Chinese Yuan. כל יואן נחלק ל-10 ג'יאו (jiǎo, 角), מעין "עשר אגורות" סיניות, וכל ג'יאו נחלק ל-10 פן (fèn, 分) – אגורה. בשפת היום-יום לרוב מכונה היואן – קוואי (kuài, 块) והג'יאו – מאו (máo, 毛).

בסין יש שטרות של 1, 5, 10, 20, 50, ו-100 יואן, אשר על כולם מצד אחד מתנוססת בגאון דמות יושב הראש המיתולוגי של המפלגה הקומוניסטית – מאו דזה-דונג, ומהצד השני לכל אחד מהשטרות ציור נוף של מקום אחר בסין. בנוסף, יש מטבעות של יואן אחד ושל ג'יאו אחד או חמישה ג'יאו וכן ניתן למצוא באופן פחות שכיח שטרות של ג'יאו אחד או חמישה ג'יאו עם ציורים של בני מיעוטים סיניים.

מטבע של הונג קונג ומקאו – הונג קונג ומקאו הם שני האזורים המנהליים המיוחדים של הרפובליקה העממית של סין, אשר זוכים לאוטונומיה בתחומים מסוימים ובהם, במערכת המוניטרית. פירוש הדבר, שבכל אחד מהם משתמשים במטבע שונה מבשאר סין. לקריאה נוספת לחץ כאן.

 

כמה עולה טיול בסין?

 

בעוד המחירים במדינה עולים בהתמדה, סין היא עדיין מדינה זולה למדי לטייל בה. דברים בסיסיים כמו אוכל ולינה ניתן למצוא במחירים מצחיקים, ואפילו הערים הגדולות שומרות על מחירים סבירים יחסית לארץ. התחבורה הציבורית והמוניות ברוב הערים בסין הן זולות ביותר וכמוהן גם מרבית הרכבות הבין-עירוניות, אבל כשמגיעים לטיסות ולרכבות המהירות המחירים כבר מטפסים. הכניסה למוזיאונים ולפארקים רבים היא בחינם או בעלות מינימלית וכן ניתן לטייל חופשי באזורי הספר ובמרבית הכפרים, אך לאתרים המתויירים ביותר (שלעיתים הם גם היפים ביותר) כמו הפארק הלאומי ג'יודז'איגואו, שלושת הפגודות של דאלי וההרים הקדושים של סין, עלות הכניסה בלתי מבוטלת. על כן, טיול טיפוסי למטייל החסכן יכול לעלות סביבות 150 יואן ליום, כולל לינה בחדר משותף, כניסה לשניים-שלושה אתרים וארוחות. לינה בחדרים פרטיים, כמו גם נסיעות בין-עירוניות וכניסה לאתרים יקרים עשויים להעלות את התקציב ל-300-400 יואן ביום. שימו לב כי בזמן החגים הלאומיים והחופשות מחירי הטיסות והלינה קופצים.

 

בנקים, משיכת כספים ואמצעי תשלום

 

כרטיסי אשראי – למרות שיותר ויותר צעירים בסין משתמשים בשיטת האשראי, השיעור של השימוש באשראי עדיין נמוך מאוד יחסית למדינות המערב, ובאופן עקרוני הסינים לא ממש מאמינים באשראי. לכן ברוב המוחלט של המקומות, ובמיוחד מחוץ לבייג'ינג, שאנגחאי והונג-קונג, לא מקבלים תשלום בכרטיס אשראי, וגם במקומות שכן מקבלים עמלת התשלום עשויה להיות גבוהה ביותר.

מזומן – זהו אמצעי התשלום השכיח והבטוח ביותר, וחובה שיהיה עליכם בכל עת. שימו לב כי ברוב המקומות בסין יקבלו אך ורק יואנים, ונדיר שתמצאו מקום בו תוכלו לשלום בדולרים, יורו או אפילו בדולר הונג קונגי. אל תשכחו – כשנוסעים לאזורים כפריים ומרוחקים חשוב לתכנן מראש ולקחת אתכם הרבה כסף מזומן, כי בנקים וכספומטים עשויים להיות נדירים עד לא קיימים.

החלפת כספים – החלפת הכספים בסין מעט מסורבלת, שכן לא תמיד יהיה בקרבתכם בנק או מקום להמרת כספים. הבנקים נותנים לרוב את שערי החליפין הטובים ביותר, אך הם לא תמיד פתוחים, וכשהם כן פתוחים זמני ההמתנה וההמרה עשויים להיות ארוכים. בחלק מהמלונות ניתן להחליף כספים בצורה נוחה ומהירה יותר, אך שער החליפין בהם הרבה פחות טוב. כך או כך, מומלץ להצטייד בארץ בסכום נמוך של יואנים, ואת שאר הכסף להחליף לדולרים או יורו, אותם תוכלו להחליף בסין ליואנים במחיר אטרקטיבי. שימו לב – כדי להחליף כסף בבנק חובה להציג דרכון!

חשוב: כדי להמיר בחזרה יואנים לדולרים ביציאה מסין, יש להציג קבלות של החלפות הכספים שביצעתם, לכן מומלץ לשמור את הקבלות.

בסין יש עשרות אם לא מאות בנקים, אך לא כולם ישרתו זרים. להלן ארבעת הבנקים הגדולים:

  1. Bank of China (BOC), 中国银行
  2. China Construction Bank (CCB), 中国建设银行
  3. Agricultural Bank of China (ABC), 中国农业银行
  4. Industrial and Commercial Bank of China (ICBC), 中国工商银行

משיכה מכספומטים – זוהי הדרך הנוחה והמהירה ביותר להתנהל כספית בסין, כאשר שער החליפין של המטבע זהה לשער החליפין בעת שימוש בכרטיס אשראי. לבנקים BOC ו-ICBC יש בכל עיר גדולה או בינונית בסין כספומטים שפעילים 24 שעות ביממה עם תפריט גם באנגלית, ובהם ניתן למשוך כסף בעזרת כרטיס אשראי בינלאומי (ויזה, מאסטרקארד וכו'). לרוב יסומן על הכספומט אילו כרטיסים הוא מקבל. שימו לב כי לא בכל מקום בסין יש כספומטים – על כן מומלץ בחום למשוך בכל פעם סכום כסף גדול. הדבר יבטיח שתמיד יהיה עליכם כסף גם במקומות בלי אפשרות למשוך, וכן יחסוך לכם את עלויות העמלה של המשיכה.

המחאות נוסעים – המחאות נוסעים מתקבלות בסין על ידי קומץ מלונות ובתי עסק כאמצעי תשלום, וניתנות להחלפה במזומן בבנקים הגדולים. בעוד הן מהוות דרך בטוחה להעביר כספים, הן מוגבלות מאוד לשימוש, ומרבית המקומות בסין לא יקבלו אותן.

 

הנחות בסין

 

כנאמר, המחירים בסין נוטים להיות זולים למדי. עם זאת, הנחות נוספות מוצעות לבני 65 ומעלה (ולפעמים אף 60 ומעלה), כמו גם לסטודנטים וילדים. בעוד חלק מהמקומות יעניקו הנחות לסינים בלבד, במרבית האתרים בהן קיימת הנחה היא תינתן גם לתייר מערבי. ההנחה יכולה להיות משמעותית למדי, עד 50% מעלות הכניסה.

צעירים רבים בסין נוטים לנצל את האנגלית הקלוקלת של המקומיים ולהציג כרטיס ספרייה או חוגר בטענה כי זה כרטיס סטודנט. הטריק הזה עשוי לעבוד במספר מקומות, אך הוא כבר עובד הרבה פחות מפעם, וכשתיפלו על כרטיסן דובר אנגלית (ובסופו של דבר, אתם תפלו) – זה יהיה לא נעים בעליל. מומלץ אם כן להצטייד בכרטיס סטודנט אמיתי, או מהאוניברסיטה או מסוכנויות הנסיעות היוצרות כרטיסים בינלאומיים כאלו.

 

כסף, מקח ונימוסין בסין

 

בעוד כסף נתפש במערב כמשהו פרטי שנהוג לא לדבר עליו, בסין נהוג לדבר ולהתווכח על כסף באופן גלוי. הסינים סקרנים מאוד בנוגע לכסף במערב, ואתם תגלו במהרה ששתיים מהשאלות הנפוצות ביותר שתישאלו הן "איך נראה הכסף בישראל?" ו"כמה את/ה מרוויח/ה?". אם אתם רוצים דרך טובה להתחבב על הסינים, הביאו עמכם כמה מטבעות שתוכלו להראות ואף לתת להם מתנה.

ההתמקחות נפוצה בחלק מהשווקים בסין, אך לא בכולם. חנויות תיירים, במיוחד בבייג'ינג, עלולות לא לשים תג מחיר על מוצריהן ולנסות לדרוש מכם מחירים שערורייתיים. עמדו על המקח ואם המוכר לא מוריד מחיר – חפשו את המוצר במקום אחר. עם זאת, ברוב החנויות ובחלק מהשווקים לא נהוג להתמקח, ואם יש תג מחיר על המוצר לרוב זה המחיר הסופי. לעזרה עם שפת השופינג בסין, הורידו את המילון עברית-סינית שלנו.

וטיפ אחרון לגבי טיפים: טיפים אינם נהוגים בסין בכלל. לא במסעדות, לא לעובדי מלונות, לא לשליחים, לא לנהגים. גם אם החלטתם כמחווה של רצון טוב לתת טיפ, הסינים לרוב יסרבו לקחת אותו או שירדפו אחריהם מתוך מחשבה ששכחתם לקחת את העודף.