טל ניצן

מייסדת ועורכת

רכזת אדמניסטרטיבית במכון קונפוציוס באוניברסיטה העברית. למדה באוניברסיטאות ג'יאו טונג בשאנגחאי ובדז'ה-ג'יאנג בחאנגדז'ואו. בעלת תואר ראשון בלימודי אסיה ותקשורת מהאוניברסיטה העברית.

טיולי אופניים ביאנגשואו

שלושה מסלולים שיקחו אתכם למסע בטבע הפרוע של דרום סין

שמה של העיירה יאנגשואו (Yángshuò, 阳朔) הולך לפניה, וכבר שנים שהיא מהווה יעד תיירותי מרכזי בסין. עם עשרות קילומטרים של טבע מרהיב מסביב לעיירה, הפכה רכיבה על אופניים לפעילות המרכזית באזור (לצד טיפוס אתגרי). השכרת אופניים ביאנגשואו הינה זולה מאוד ופשוטה, ובמהלך טיולכם באזור תבקרו בגשרים עתיקים, תראו תאואי מים מתנהלים בעצלתיים, תפגשו איכרים מיוזעים מעבדים שדות אורז רחבי ידיים, ובעיקר: תהנו מנוף עוצר-נשימה של גבעות משוננות המתמרות ברקע. 

להלן שלושה מסלולי טיול אופניים המתאימים למטיילים מכל הסוגים בתנאי שבריאותם תקינה. המסלולים מסודרים בדרגת קושי עולה, כאשר הראשון הוא הקצר והקל ביותר והאחרון הוא הארוך ביותר. 

 

עץ הבניאן וגבעת הירח

 

מסלול קליל במיוחד המשלב שתיים מהאטרקציות הידועות ביותר באזור ואשר נמצאות מרחק לא רב ממרכז יאנגשואו. הנסיעה כולה מתבצעת על הכביש הראשי המישורי יחסית, שלאורכו תלויים שלטים המכוונים אל אתרי התיירות והופכים את המסלול לפשוט יותר, הן מבחינה פיזית והן מבחינת ניווט.

הרחוב המערבי השכם בבוקר (צילום: טל ניצן)

הרחוב המערבי השכם בבוקר (צילום: טל ניצן)

מהרחוב המערבי (Xī jiē, 西街) פנו שמאלה אל רחוב פאנטאו (Pántáo lù, 蟠桃路) והמשיכו לנסוע עליו עד שתראו פנייה ימינה לרחוב קאנג-דז'אן (Kàngzhàn lù, 抗战路). המשיכו עם הרחוב עד שהוא יוצא מהעיירה ומתחלף לכביש הראשי המחבר בין כפרי האזור – לאט לאט יתחלפו הבתים בשדות אורז ופרחים. הכביש הראשי יוביל אתכם בסופו של דבר אל נחל יולונג, אותו תחצו על גשר גדול.

מעט אחרי הגשר תוכלו לעצור בצד ימין של הכביש ולבקר בעץ הבניאן הענק (Big Banyan, Dà rońgshù, 大榕树) – עץ הפיקוס ההודי הענק והאיתן הזה, שנשתל כבר בתקופת שושלת סוי (581-618 לספירה), שרד מאות שנים של גשם ורוח והאריך שנים לא פחות מיאנגשואו עצמה. כיום העץ מגיע לגובה של 17 מטר ורוחב של לא פחות מ-7 מטרים המשתקפים במראה קסום על פני מי הנחל הזורם לצדו. העץ גם כיכב בסרט סיני בשם "האחות השלישית ליו" (The Third Sister Liu, Liúsānjiě, 刘三姐), שמבוסס על אותה אגדה עליה מבוסס גם המופע "רושם האחות ליו". בסרט מצהירה האחות על אהבתה לבחיר ליבה תחת מטרייתו של עץ הבניאן. הסיפור הרומנטי מוסיף לקסמו של המקום ומושך זוגות סינים צעירים רבים להגיע לעץ ולבקש משאלות אהבה. דווקא מטיילים מערביים אולי לא כל כך יתרגשו מהעץ ובטח לא ממחיר הכניסה הגבוה יחסית שנדרש כדי לראות עץ.

מחיר כניסה: 20 יואן.
שעות פתיחה: 7:00-18:30.
א
עץ הבניאן (צילום: טל ניצן)

עץ הבניאן (צילום: טל ניצן)

לא רחוק בהמשך הכביש מצד ימין נמצאת גם גבעת הירח (Moon Hill, Yùliang shān, 月亮山) – בין הגבעות הסובבות את יאנגשואו בולטת בצורתה הייחודית גבעה משולשת זו הנישאת לגובה 380 מטר והפכה לאחד הסמלים של האזור. במרכז הגבעה קשת טבעית עגולה, המזכירה ירח, ומזוויות שונות הירח מקבל צורה שונה – של סהר, חצי ירח או ירח מלא. ניתן להשקיף על הגבעה מרחוק ולהתרשם מצורתה, אך מומלץ להחנות כאן את האופניים ולטפס אל הקשת או לפסגת הגבעה, ולהשקיף על הנוף המהפנט של יאנגשואו מהמקום. 

מחיר כניסה: 20 יואן.
שעות פתיחה: 8:00-17:30.

מגבעת הירח שובו אל יאנגשואו באותה הדרך בה הגעתם.

גבעת הירח - מבט מלמטה (צילום: טל ניצן)

גבעת הירח – מבט מלמטה (צילום: טל ניצן)

נוף מגבעת הירח (צילום: טל ניצן)

נוף מגבעת הירח (צילום: טל ניצן)

 

עמק נהר יולונג

 

המסלול המעגלי הקצר בעמק נהר יולונג (Yulong river, Yùlóng hé, 遇龙河) הוא אחד ממסלולי הרכיבה האהובים ביותר באזור, ודרושות כשעתיים להשלים את 15 הקילומטרים שלו ברצף. המסלול כולו מתבצע על כבישים יחסית מסודרים והרכיבה מישורית וקלילה ברובה. החלק המבלבל של המסלול הוא היציאה ממרכז העיירה יאנגשואו, לאחר מכן לא צפויות לכם בעיות בהתמצאות.

עמק נהר יולונג - אחד המסלולים האהובים ביותר (צילום: טל ניצן)

עמק נהר יולונג – אחד המסלולים האהובים ביותר (צילום: טל ניצן)

מהרחוב המערבי (Xī jiē, 西街) פנו ימינה אל רחוב פאנטאו (Pántáo lù, 蟠桃路), וסעו עליו עד שתראו פנייה שמאלה לרחוב לונג-יואה (Lóngyuè lù, 龙岳路). המשיכו על רחוב זה עד היציאה מיאנגשואו אל הכביש המחבר בין כפרי האזור ופנו בו ימינה – חפשו בצד הימני של הצומת הזו את שלט העץ המכווין אל נהר יולונג.

מכאן מתחיל החלק היפה של המסלול העובר בין צוקי הקארסט הייחודיים לאזור, סעו לאורך הכביש הכפרי עד שתראו שער עץ גדול מעט אחריו יש צומת T, פנו בה ימינה. בימות הקיץ החמים מוכרים בצומת זו מיצי פירות קרים ומרעננים, ההופכים אותה להזדמנות מצוינת לעצירה קטנה לנוח למי שכבר התעייף.

בריכת פרחי הלוטוס (צילום: טל ניצן)

בריכת פרחי הלוטוס (צילום: טל ניצן)

לאחר מכן תחצו את הכפר ג'ימה (Jìmǎ cūn, 骥马村) ובקצה שלו תגיעו לצומת ובה פנייה ימינה, תוכלו לזהות את הצומת בקלות על פי בריכת פרחי הלוטוס הגדולה הצמודה לה (אך שימו לב כי מחוץ לחודשי הקיץ אין פרחים). בצומת הזו עומדות על פי רוב נשים המציעות לקחת את העוברים ושבים לרפטינג בסירות הבמבוק, ולמעשה בכל כיוון שתפנו תגיעו לנהר יולונג. להמשך המסלול המשיכו ישר עם הכביש שמתעקל מעט שמאלה.

נסיעה קצרה תוביל אתכם אל נהר יולונג, ומעכשיו תיסעו לאורכו. המסלול אמנם מקביל לנהר, אך הוא מתרחק ממנו לפרקים – לכן בדרך תרכבו גם לצד שדות אורז רחבי ידיים הנפרשים לרגלי ההרים של יאנגשואו.

שדות אורז בעמק נהר יולונג (צילום: טל ניצן)

שדות אורז בעמק נהר יולונג (צילום: טל ניצן)

אל תהססו לרדת מהאופניים ולעצור לנוח לצד הנהר. נהר יולונג הוא הנהר הקטן מבין שני הנהרות החוצים את אזור יאנגשואו. זהו נהר עם זרם יחסית חלש ונקי בהרבה מאחיו הגדול נהר לי, ולכן מטיילים רבים אף נוהגים לרחוץ בו – דבר שבוודאי ישמח את המבקרים באזור בקיץ החם והלח המשתק את האזור בחודשים יולי-אוגוסט.

נהר יולונג (צילום: טל ניצן)

נהר יולונג (צילום: טל ניצן)

לבסוף מגיע המסלול לגשר גדול, פנו כאן שמאלה (בכיוון ההפוך מהגשר) וחזרו עם הכביש הראשי לכיוון יאנגשואו. אם נשאר לכם עוד זמן וכוח תוכלו לפנות בגשר ימינה ולשלב גם את מסלול עץ הבאן-יאן וגבעת הירח.

 

גשר יולונג

 

רבים מכירים את גשר יולונג כנקודת היציאה לשיט הרפטינג של סירות הבמבוק על נהר יולונג. אך עבור מי שתרים אחר חוויה ייחודית ושלווה יותר, מומלץ להגיע אליו כחלק מטיול אופניים. מי שאינו מורגל בנסיעה על אופניים, ייתכן והמסלול יהיה מעט קשה עבורו – ובכל זאת אל תפספסו אותו!

נוף מגשר יולונג - צי רפסודות הבמבוק ממתין ללקוחות (צילום: טל ניצן)

נוף מגשר יולונג – צי רפסודות הבמבוק ממתין ללקוחות (צילום: טל ניצן)

התחלת המסלול זהה לזאת של המסלול המעגלי בעמק נהר יולונג. אך כשמגיעים לצומת הצמודה לבריכת פרחי הלוטוס, יש לפנות ימינה במקום שמאלה.

מכאן סעו על הכביש הראשי שעובר בין הכפרים של האזור במקביל לנהר שיתגלה במהרה משמאלכם. אין פניות נוספות בדרך עד שתגיעו לגשר יולונג (Yùlóng qiáo, 遇龙桥) – גשר אבן בן כ-400 שנים, שנבנה בתקופת שושלת מינג (1368-1644). האגדות הסיניות מספרות על סטודנט שהיה צריך להגיע לבייג'ינג לשם בחינה, אך לא יכול היה לחצות את הנחל בשל שיטפון, בעודו מבכה את אכזבתו הופיעה בתו של דרקון והפכה עצמה לגשר כדי לעזור לסטודנט המסכן.

גשר יולונג (צילום: טל ניצן)

גשר יולונג (צילום: טל ניצן)

שימו לב כי בשלב מסוים הכביש מתחלף בדרכים קצת פחות ברורות, אך אל תדאגו – עם מעט הגיון בריא ותשומת לב למיקום הנהר, תמצאו בקלות את הדרך. במידה ותרצו לגוון, תוכלו לחצות את הנהר על אחד מהגשרים ולנסוע על הגדה המקבילה. חצו למשל בגשר שליד הכפר ש'יה-טאנג (Xiàtáng zhài, 夏棠寨). מדובר בגשר רחב ידיים, אותו חוצות גם מכוניות ומתחתיו שטות סירות הבמבוק במורד הנהר. בימי הקיץ החמים והלחים ביאנגשואו מומלץ גם להחנות את האופניים ליד הגשר ולהיכנס לטבילה קצרה בנהר להתרעננות.

נוף מהגשר בשעת שקיעה (צילום: טל ניצן)

נוף מהגשר בשעת שקיעה (צילום: טל ניצן)

תאו מים על רקע נהר יולונג (צילום: טל ניצן)

תאו מים על רקע נהר יולונג (צילום: טל ניצן)

אם תרצו תוכלו לעצור ולהיכנס לאחד הכפרים שבדרך – להבדיל מיאנגשואו עמוסת התיירים, חלק מהכפרים הקטנים הללו שומרים באופן מפתיע על אורח חיים מסורתי שנראה שנלקח ממאה אחרת. כנסו לדוגמה לכפר העתיק ג'יוש'יאן (Jìuxiàn cūn, 旧县村) – הכפר עומד על תילו בעמק נחל יולונג כבר כמה מאות שנים, והוא אחד הכפרים הבודדים באזור יאנגשואו שמשלב אחוזות הבנויות באבן אפורה ובתים מלבנות בוץ. אם אתם מחפשים חוויה אותנטית של כפר בסין, זהו המקום להגיע אליו.

איכר מעבד את השדות בדרך לגשר יולונג (צילום: טל ניצן)

איכר מעבד את השדות בדרך לגשר יולונג (צילום: טל ניצן)

את הדרך חזרה ניתן לעשות באותה הדרך שבאתם או לפנות ימינה בגשר יולונג ולהמשיך ישר עד הכביש הראשי ובו לפנות שוב ימינה. אם תבחרו באופציה השנייה היא תיקח אתכם גם אל העיירה באי-שה (Báishā, 白沙) – העיירה הקטנה ידועה בסין בגידולי תפוז סיני, שמניבים מספר גדול של פירות בכל שנה וגם מעניקים לעיירה את יופייה. האווירה בה נחשבת פחות מוצלחת מכמה מהכפרים האחרים באזור, אך שווה לבקר בשוק של העיירה שנפתח רק מספר פעמים בכל חודש (בתאריכים 1, 4, 7, 11, 14, 17 וכו'), ורואה מעט תיירים יחסית. זהו בעצם אותו השוק שניתן למצוא גם בעיירות אחרות באזור בתאריכים אחרים משום שהוא עובר מעיירה לעיירה. לאחר הביקור בעיירה תוכלו לשוב עם הכביש הראשי ליאנגשואו.

 

טל ניצן
 
רכזת אדמניסטרטיבית במכון קונפוציוס באוניברסיטה העברית. למדה באוניברסיטאות ג'יאו טונג בשאנגחאי ובדז'ה-ג'יאנג בחאנגדז'ואו. בעלת תואר ראשון בלימודי אסיה ותקשורת מהאוניברסיטה העברית.