חיים קלאי

כתב

בעל תואר ראשון בכלכלה ובלימודי אסיה מהאוניברסיטה העברית. למד סינית באוניברסיטת סצ'ואן בצ'נגדו סין. טייל במרבית החבלים בסין ומקווה שלא ירחק היום שיגיע לכולם. מלבד טיולים חובב גם בישול (במיוחד סיני) וסרטים.

עמק נו ג'יאנג

בפינה הכי נידחת של יונאן מתחבאים להם כפרים אותנטיים, הרים ירוקים ונהר שוצף

"השמיים גבוהים והקיסר רחוק" (天高皇帝远)

פתגם סיני עתיק זה מייצג היטב את האווירה באחת מהנקודות הרחוקות ביותר שיש בסין מהבירה בייג'ינג. בפינה הדרום-מערבית של סין, על הגבול עם בורמה, שוכן עמק נו ג'יאנג (Nù jiāng, 怒江) – עמק ארוך וצר זה שבמרכזו זורם הנהר (ג'יאנג) השוצף (נו). העמק כלוא בין הרים גבוהים שמתנשאים משני צדדיו ועננים שמדי בוקר עוטפים את הכפרים בשמיכה לבנה ועבה. זוהי פנינה של טבע פראי ולא נגוע שממתין למטייל ההרפתקן, הרחק הרחק מאורח החיים המהיר והמודרני של בייג'ינג וערי סין הגדולות.

מקור הנו ג'יאנג נמצא ברמה הטיבטית בגובה 5,450 מטרים מעל פני הים, והוא זורם במסלול שאורכו 2,815 ק"מ עד שהוא נשפך בבורמה לים אנדמן. זה הופך אותו לנהר השני באורכו בדרום מזרח אסיה, שני רק לנהר המקונג המפורסם. נכון לרגע כתיבת שורות אלו זהו אחד הנהרות הבודדים בסין שלא הציבו סכר לאורכם (מצב שצפוי להשתנות), ובזכות כך הוא עדיין מתהדר במיני צמחים ובעלי חיים רבים – המהווים כרבע מסך המינים הכולל בסין!

נהר הנו-ג'יאנג (צילום: חיים קלאי)

נהר הנו-ג'יאנג (צילום: חיים קלאי)

העמק שבצפון-מערב חבל יונאן מאכלס מגוון אנושי מרתק הכולל קבוצות מיעוטים רבות, ותושביו גרים בבקתות עץ פשוטות. תמצאו כאן כפרים של סינים בני חאן, טיבטים, בני חוי, ליסו, נו, וגם של בני דרונג, אשר נשותיהם התפרסמו בפניהן שקועקעו בעבר כאמצעי הגנה נגד סוחרי עבדים טיבטים. למבקרים בכפרים הקטנים של העמק צפוי מפגש עם אנשים חייכנים החיים בבקתות עץ פשוטות להפליא. למרבה הפלא טפטופי מודרניזציה הגיעו אפילו אל פינה נידחת זו של היקום, וגם בה שקועים התושבים בפלאפונים החכמים שלהם. הפתעה נוספת שהעמק טומן בחובו היא קהילות מסורות של נוצרים קתולים ופרוטסטנטיים. כבר במאה ה-19 הגיעו הנה מיסיונרים אירופאים חרוצים, עשו נפשות לדתם והותירו אחריהם אף מספר כנסיות השוות ביקור – אך אל תצפו לראות כאן קתדרלות אירופאיות או משהו בסגנון…

יעד זה יקסום במיוחד להרפתקנים המחפשים לחוות את הטבע והתרבות הסינים ללא תיווך, כפי שנתקלים בו לרוב בפארקים הסיניים עם שבילי הליכה מרוצפים וקבוצות סיניות רעשניות. ניתן לעשות באזור שלל טיולי יום קלים ומאתגרים כאחד ואף לצאת לטרקים של 2-6 ימים.

זריחה מעירה את תושבי בינג ג'ונג לואו (צילום: חיים קלאי)

זריחה מעירה את תושבי בינג דז'ונג לואו (צילום: חיים קלאי)

הגעה לעמק נו ג'יאנג

הכניסה לעמק מבחינת תחבורה היא אך ורק מדרומו דרך העיירה ליוקו (Liùkù, 六库), שאליה ניתן להגיע מקונמינג או דאלי. ליוקו עצמה היא עיירה אפרורית וחסרת ייחוד, ועדיף לא לבזבז זמן על השהייה בה – אם כי ייתכן שלוחות הזמנים של האוטובוסים יחייבו אתכם ללון בה לילה אחד. מלבד זאת מובילים אל העמק רק דרכי עפר, כולל אחת מהעיירה דצ'ין (Déqín, 德勤), בה ניתן להגיע בטרק של מספר ימים אל צפון העמק. בידוד זה הוא מה שאיפשר את שמירת הטבע והתרבות בו כחממה.

מרכז העמק יושב בבינג-דז'ונג-לואו (Bǐngzhōngluò, 丙中洛), כפר גדול ומפותח משמעותית מהכפרים הסובבים אותו שמהווה נקודת יציאה נוחה לטיולי יום רבים. הכפר ממוקם מספר קילומטרים צפונית "לעיקול הראשון של הנו ג'יאנג" ויושב באזור בו העמק מתרחב ונפתח מעט ומפנה מקום לשדות אופקיים לשם שינוי. תוכלו לאכול חלק מהארוחות בגסטהאוסים אולם את רוב הארוחות שתאכלו בכפר תאכלו ברחוב הראשי, ישנה מסעדה מוסלמית וכמה נודלסיות ואפילו הוט-פוט. רוב המסעדות מגישות אוכל פשוט במחירים סבירים, אבל לא סביר שפה תמצאו את הארוחה הכי טעימה שלכם בסין.

טיולי יום

1. העיקול הראשון של נהר הנו ג'יאנג (Nùjiāng dìyīwān guānjǐngtái, 怒江第一湾观景台) – לא רחוק מהכפר בינג-דז'ונג-לואו נמצאת נקודת תצפית עם נוף מרהיב של הנהר אשר מתעקל בחדות למרגלותיה. כדי לעלות אל נקודת התצפית יש לעבור דרך החלק העליון של הכפר, ולאחר מכן להמשיך בעלייה עד לנקודת התצפית. משך הטיול: 2-4 שעות (ניתן גם לעשות את רובו ברכב).

מבט על ה"עיקול הראשון של הנו ג'יאנג" (צילום: חיים קלאי)

מבט על ה"עיקול הראשון של הנו ג'יאנג" (צילום: חיים קלאי)

2. צ'יו-נה-טונג (Qiūnàtǒng, 秋那桶) – כפר קטן וחמוד שמשמר את אורחות החיים הישנות של האזור, ובנוסף יש בו כנסייה. בכפר ישנו גסטהאוס סיני שניתן ללון בו או לאכול צהריים. בדרך לכפר תעברו בשה-מן-גואן או "מעבר שער האבן" (Shíménguān, 石门关) – נקודת תצפית על מעין שער אבן ענקי בצלעי ההרים משני צדי הנהר. בפועל רואים אותו יותר טוב דווקא ממרחק ולא מנקודת התצפית שצמודה אליו. משך הטיול: 4-8 שעות, ניתן לעשות את חלקו בטרמפים.

3. צ'ונג-דינג (Chòngdīng, 重丁) – בכפר הקטן הזה כנסיה מקומית בעלת ארכיטקטורה ייחודית ומעניינת. אחרי שתעשו סיבוב קצר בתוך הכנסייה ותעלעלו בספרי התפילה, אל תשכחו להציץ גם על הקבר מאחורי הכנסייה – זהו קברו של המיסיונר השוויצרי אנט גנסטייר (Annet Genestier) שעשה את דרכו הארוכה מאירופה לכאן להפיץ את הנצרות הקתולית ובילה בעמק את שארית חייו עד מותו בשנת 1937. משך הטיול: כשעה, ניתן לשלב כחלק מהטיול לכפר צ'יו-נה-טונג.

הכנסייה האירופאית בכפר צ'ונג-דינג. מאחוריה תמצאו את הקבר של גנסטייר (צילום: חיים קלאי)

הכנסייה האירופאית בכפר צ'ונג-דינג. מאחוריה תמצאו את הקבר של גנסטייר (צילום: חיים קלאי)

4. כפרי הגדה המזרחית של הנהר – הטיול מתחיל בירידה מבינג-דז'ונג-לואו מזרחה לכיוון הנהר וחצייתו על הגשר הנקרא טאו-חואה-דאו (Táohuādǎo rénmǎ diàoqiáo, 桃花岛人马吊桥). מהנהר לכו אל הכפר היפיפה טאו-חואה-דאו (Táohuādǎo, 桃花岛) – שם תוכלו לראות את בתי העץ המכוסים בגגות צפחה, בנייה הייחודית לאזור. ממנו המשיכו דרומה לסיבוב בכפרי האזור: לסיבוב קצר יותר לכו לכיוון גשר דה-לה (Dǎlā rénmǎ diàoqiáo, 打拉人马吊桥) וחצו עליו את הנהר חזרה; לסיבוב ארוך יותר לכו עד הגשר שחוצה את הנהר ליד "הכפר החדש" – ש'ין צון (Xīncūn, 新村). לאחר שתחצו את הגשרים תוכלו לתפוס טרמפים חזרה לבינג-דז'ונג-לואו או לחזור על הכביש ברגל. בעבר חציית הנהר הייתה כרוכה בהיטלטלות באמצעות רתמות לאורך כבלים שחצו את הנהר, אולם הימים האלו חלפו והממשל הסיני בנה גשרים אשר ייתרו את הצורך באותם כבלים והפכו את החצייה והגישה לכפרים להרבה יותר נוחה. שימו לב שבכפרים הקטנים הללו מרבית התושבים אינם דוברים אפילו מנדרינית שלא לדבר על אנגלית, אלא רק את הניב המקומי, אך הם מפצים על כך בהרבה חביבות וסקרנות. משך זמן: 2-4 שעות.

גשר מעל הנו ג'יאנג. הממשל הסיני בונה גשרים להחליף את החבלים (צילום: חיים קלאי)

גשר מעל הנו ג'יאנג. הממשל הסיני בונה גשרים להחליף את החבלים (צילום: חיים קלאי)

5. דימה לואו (Dímáluò, 迪麻洛) – דרך יפיפייה עוברת מהכפר דימה לואו אל מעבר לרכס ההר וחזרה לבינג-דז'ונג-לואו. מדובר בטיול מקסים שעובר בצמחייה עשירה, כפרים מבודדים שתושביהם מכניסי האורחים מנהלים אורח חיים פשוט, נוף על פסגות רכסי העמק והליכה מאתגרת לאלו המחפשים אותה. דימה לואו הוא כפר די קטן, אבל יחסית לכפרים שתתקלו בהם בהמשך הוא דווקא גדול ומפותח. בכיכר המרכזית של הכפר ישנו מגרש כדורסל בו נחות פרות ומכולת קטנה. מרבית תושבי הכפר הם למרבה הפלא טיבטים נוצרים, וכך בימי ראשון לא נראית פעילות רבה בכפר והרכבים הנכנסים אל הכפר ויוצאים ממנו מועטים גם כן. משך הטיול: 6-10 שעות (כולל ההגעה לדימה לואו).

תפסו טרמפים/מוניות שירות שיוצאות מבינג-דז'ונג-לואו (עדיף לפני השעה 9:00) לכיוון דרום ובקשו לנסוע עד לגשר פנג דאנג (Pěngdāng dàqiáo, 捧当大桥). חצו את הגשר ולכו על הכביש הסלול עד לדימה לואו – כשעה וחצי הליכה. ההליכה על הכביש היא תחילה בכיוון מזרח ומעט אחרי חצייה של נהר נוסף הכביש מתעקל צפונה לכיוון דימה לואו, מרחק לא ארוך לפני הכפר תראו משמאלכם מאגר מים קטן. 

בית בכפר ואנג צ'י. קומת עץ בנויה על לבני בוץ עם גג צפחה (צילום: חיים קלאי)

בית בכפר ואנג צ'י. קומת עץ בנויה על לבני בוץ עם גג צפחה (צילום: חיים קלאי)

אחרי שנחתם קלות בדימה לואו והצטיידתם, מכאן מתחיל הטיול האמיתי. ממרכז הכפר עלו על הכביש הראשי ומעט אחרי שתצאו מהכפר תראו גשר שחוצה את הנחל לכיוון צפון-מערב ומוביל אל הכפר צ'וני (Chūní, 初尼). לאחר שתחצו את הכפר המשיכו עם השביל בכיוון צפון, השביל מטפס אט אט וההליכה נעשית גבוהה יותר על צלע ההר. משלב מסוים השביל מתרחב (נראה כי נעשית הכנה לסלילה של כביש בקטע זה) ומפה נדרשת תשומת לב רבה יותר – לאחר הליכה של כברת דרך ואחרי שעברתם כמה בתים בודדים ישנו פיצול  של שביל קטן שמאלה מהשביל הגדול, אולם פיצול זה לא פשוט לאיתור. רצוי ללכת ולהסתכל היטב שמאלה מתי שיש שביל קטן שעולה ישר לכיוון פסגת ההר. אם פספסתם – לא נורא, המשיכו ללכת על השביל הראשי עד שתגיעו לנקודה שהשביל מסתיים (ולצלע הר תלולה שלא מומלץ לטפס עליה) – משם חזרו על עקבותיכם וחפשו את השביל מימין. זהו הקטע המסובך היחידי מבחינת התמצאות וכל השאר די פשוט. בהמשך תראו שישנם הרבה שבילים ולא תמיד ברור באיזה לבחור, כללית כולם מובילים לאותו כיוון אז אל תחששו ובחרו לפי התחושה.

מכאן המשיכו לטפס במעלה ההר בשבילים הקטנים והיפים העוברים בתוך הצמחייה, כאשר כל פעם תהיה לכם הזדמנות לראות נוף קצת שונה של ההרים סביבכם ושל העמק ממנו טיפסתם. טיפוס זה יכול לקחת כשעתיים אז הקפידו לעשות עצירות מנוחה תוך כדי. כאשר העצים מתמעטים והשרכים מתרבים דעו שאתם מתקרבים לפסגת הרכס, מעט לפניה תעברו דרך כפר בשם א-לו-לא-קה (Ālǔlākǎ, 阿鲁拉卡) אשר בנוי בפיזור רב, וגם בו יש כנסייה שאפילו מתקיימת בה מיסה בימי ראשון. אם הבאתם אתכם מנות חמות תוכלו לעצור באחד הבתים ולבקש מים חמים. תושבי המקום חיים את חייהם בפשטות אך הם מקבלי אורחים וישמחו לעזור. אם התעייפתם מהטיפוס ותהיתם איך המקומיים עושים את זה כל פעם תוכלו לשים לב כי רבים מגיעים לכאן רכובים על אופנועים.

ילדות סקרניות בכפר צ'ה-לה (צילום: אלון בן-פורת)

ילדות סקרניות בכפר צ'ה-לה (צילום: אלון בן-פורת)

רגע לפני שאתם חוצים את הרכס שווה להקדיש זמן לצלם כמה תמונות, כי תכף כל הצד שממנו טיפסתם יעלם מאחורי ההר. מעתה ואילך מתחיל השלב השני של הטיול וזו ירידה ארוכה לצדו השני של הרכס. ישנם שבילים רבים והתפצלויות לא מועטות אולם כל השבילים מובילים למטה ובמקרה הכי נורא תגיעו לכפר אחר מזה שתכננתם. הירידה תזמן לכם עוד הרבה שדות תירס בזוויות לא הגיוניות ובקתות של המקומיים, ומרגיש קצת שהיא לא נגמרת, אבל בסופו של דבר תרדו למטה עד לנהר ותחצו אותו.

אופציה נוחה היא לכוון לכפר לונג-גונג (Lónggǒng, 龙拱), ממנו המשיכו לכפר צ'ה-לה (Chálà, 茶腊) וחצו בגשר שואנג-לה (Shuānglā rénmǎ diàoqiáo, 双拉人马吊桥). ניתן לחצות גם בגשרים שיוצאים מהכפרים ש'ין צון וש'יה-קה (Xiàkǎ, 吓卡). לאחר ששבתם לגדה המערבית של נהר הנו ג'יאנג תוכלו לתפוס טרמפים או אוטובוסים (כ-7 יואן).

מידע שימושי

הגעה: הכניסה לעמק היא כאמור מהעיירה ליוקו, אוטובוסים (10-12 שעות, 200-250 יואן) יוצאים ישירות אל העיירה מתחנת האוטובוסים המערבית של קונמינג (Xībù qìchē kèyùnzhàn, 西部汽车客运站). אוטובוס ישיבה – 9:00, 11:00, 14:30, אוטובוס שינה – 18:00, 18:30, 19:00, 20:00. ניתן גם להגיע מדאלי החדשה (ש'יה-גואן, Xiàguān, 下关) – אוטובוסים (5 שעות, 77 יואן) יוצאים מתחנת האוטובוסים של העיר מ-6:40 ועד 15:00 כל 40 דקות. מליוקו לבינג-דז'ונג-לואו יוצא מיניבוס (9 שעות, 71 יואן) מדי יום בשעה 8:00 בבוקר.

כניסה: חינם.

שעות פתיחה: כל היום.

עונה מומלצת: אפריל – נובמבר (מאי-אוקטובר יורד גשם לסירוגין).

ציוד: חלק מהטיולים כרוכים בטיפוסים ויותר מכך בירידות תלולות ולכן רצוי להביא מקלות הליכה.

שימו לב! בשל הקרבה לגבול עם בורמה ולטיבט, טרם הכניסה לעמק, וכן במספר נקודות בתוך העמק תיעצרו לבדיקת דרכונים – לכן הסתובבו עם הדרכונים עליכם כל הזמן (גם בטיולים). אלו שהויזה שלהם בתוקף ואינם נושאים דברים אסורים אין בכך יותר ממטרד קל, אנשים שאינם עונים להגדרות אלו רצוי שישקלו את הגעתם לכאן.

 

לינה

ליוקו: אם תצטרכו להעביר לילה בעיירה דעו כי יש כאן מגוון של מלונות סיניים ברמות שונות – לא כולם מארחים זרים, אך אם תתעקשו סביר שתצליחו. המחירים נעים בין 60 יואן לחדר זוגי ועד 300 יואן ויותר.

בינג-דז'ונג-לואו: ישנם מספר גסטהאוסים בעיירה ואפילו מלון או שניים, בהליכה של 5 דקות על הרחוב הראשי תוכלו לראות את כולם ולבחור את המועדף עליכם. מקום הלינה המומלץ ביותר הוא הגסטהאוס של א-לואו (Aluo International Guesthouse, Nùjiāng bǐngzhōnluò āluò guójì qīngnián lǚshè, 怒江丙中洛阿洛国际青年旅舍). הגסטהאוס מקבוצת YHA מעט פשוט אמנם, אך יש בו כל מה שצריך – אווירה טובה, חדרים נקיים, מים חמים, וויפיי, מכונות כביסה, שירות אדיב ובעיקר מידע מפורט ועדכני על טיולים באזור וכן מפה שצייר בעל הגסטהאוס שניתן לנווט על פיה (10 יואן). מדי ערב ישנה ארוחה של צוות ההוסטל אשר האורחים מוזמנים להצטרף אליה, והמחיר מחולק בין כולם – שווה להצטרף אם אתם מגיעים בזמן.

מחירי חדרים: 35-40 יואן למיטה בדורמס, 60-100 יואן לחדר זוג.
כתובת: Bǐngzhōngluò zhèn wénmíng lù 63 hào, 丙中洛镇文明路63号
טלפון: 886-3581168(+86) ;   אי-מייל: aluo_luosang@hotmail.com

דימה לואו: אם תטיילו אל הכפר הקטן הזה תוכלו גם לישון בו. הכפר הוא ביתו של א-לואו בעל הגסטהאוס בבינג-דז'ונג-לואו, וגם כאן יש לו גסטהאוס קטן.

 

חיים קלאי
 
בעל תואר ראשון בכלכלה ובלימודי אסיה מהאוניברסיטה העברית. למד סינית באוניברסיטת סצ'ואן בצ'נגדו סין. טייל במרבית החבלים בסין ומקווה שלא ירחק היום שיגיע לכולם. מלבד טיולים חובב גם בישול (במיוחד סיני) וסרטים.