טל ניצן

מייסדת ועורכת

רכזת אדמניסטרטיבית במכון קונפוציוס באוניברסיטה העברית. למדה באוניברסיטאות ג'יאו טונג בשאנגחאי ובדז'ה-ג'יאנג בחאנגדז'ואו. בעלת תואר ראשון בלימודי אסיה ותקשורת מהאוניברסיטה העברית.

האטרקציות הסמויות של חאנגדז'ואו

מפארק ביצות ועד שאריות ממהפכת התרבות - הפנינים האמיתיות של עיר האגם המערבי

שמה של העיר המקסימה חאנגדז'ואו (Hángzhōu, 杭州) יצא זה מכבר למרחקים בזכות האגם המערבי הנמצא בקרבה. תיירים רבים מסתפקים בטיול יום משאנגחאי לחאנגדז'ואו הכולל סיור סביב האגם וביקור במקדש לינגיין המקסים, שנמצא לא רחוק ממנו. שני אתרים אלו אמנם נחשבים לגולת הכותרת של הביקור בעיר (ובצדק), אך אם תבחרו להגיע לכאן לביקור מעט ארוך יותר, דעו שלעיר העתיקה והיפייפיה יש עוד הרבה מאוד מה להציע. בכתבה זו תמצאו המלצות למספר מקומות קצת פחות שגרתיים בחאנגדז'ואו, אותם תוכלו לשלב בטיול שלכם.

 

המערב הפרוע: הצד הפראי של האגם המערבי בכפר מאו-ג'יה-בו

 

20141001_151906

הצד המתורבת פחות של האגם המערבי (צילום: טל ניצן)

ממערב לאגם המערבי הופכת העיר הצפופה והרועשת חאנגדז'ואו לאסופת כפרים. כפי שמוסבר בכתבה על האגם המערבי, רחוב יאנג-גונג נחשב לגבולו המערבי של האגם המפורסם. אך גבול זה הוא גבול מלאכותי בלבד, ולמעשה ממערב לרחוב זה יש עוד חלקים של האגם שהיום נראים כמו אגמים נפרדים או נחלים קטנים. כזה הוא האגם הקטן שבכפר מאו-ג'יה-בו (Máojiābù, 茅家埠) – הנוף והשבילים שתמצאו כאן מהונדסים ומסודרים הרבה פחות מהמדרכות הרחבות שמקיפות את החלק המרכזי של האגם, והן משולבות בטבע בצורה עדינה יותר. זהו מקום נפלא להנות בו מהאגם בצורה היותר פראית ומקורית שלו, וכבונוס אפילו בסופי שבוע ובחגים מגיעים לכאן הרבה, אבל הרבה פחות תיירים.

הגעה: קווי אוטובוס מס' 27 ו-87 וקווי התיירים 游2 ו-游6 לתחנת מאו-ג'יה-בו (Máojiābù, 茅家埠).
מחיר כניסה: חינם.
שעות פתיחה: כל היום.

פסטורליה ושקט בצד הפראי של האגם (צילום: טל ניצן)

פסטורליה ושקט בצד הפראי של האגם (צילום: טל ניצן)

 

סוד הגן הנעלם: גן הידידות

 

פגודה קטנה בגן הידידות (צילום: טל ניצן)

פגודה קטנה בגן הידידות (צילום: טל ניצן)

בשביל האטרקציה הבאה לא תצטרכו להרחיק לכת יותר מדי – גן הידידות (Yǒuhǎo gōngyuán, 友好公园) הקטן והשקט נמצא ממש על פינתו הצפון-מערבית של האגם המערבי. אך למרבה הפלא, כאילו בעזרת כישוף שומר הגן הזה על מיקומו בסוד – וברוב ימות השנה תטיילו כאן כמעט לבדכם. בשונה ממאו-ג'יה-בו, לא מדובר בצד פראי של האגם, כי אם בדיוק להיפך – מדובר בגן קטן ומסודר המשלב אלמנטים של גינון סיני קלאסי.

לא חסר מה לעשות בגן הפסטוראלי – צאו לטיול בשבילי הגן המוקפים צמחיה ירוקה ורעננה וחצו את גשרי האבן המשובצים בהם; שבו לנוח בפגודות שכמו נלקחו הישר מסין הקלאסית; לגמו תה באיטיות בבית התה המשקיף על האגם או קפה בסניף של רשת סטארבאקס שהגיע אפילו עד כאן. לאן שלא תפנו מובטח לכם כאן בילוי מושלם לאחר צהריים רגוע.

הגעה: קווי אוטובוס מס'  7, 27, 118 ועוד לתחנת מקדש יואה פיי (Yùemiào, 岳庙). ההגעה מתחנת האוטובוס אל הפארק יכולה להיות קצת מבלבלת משום שהיא עוברת בשבילים קטנים ללא שם אך הכיוון הכללי הוא דרומה כפי שניתן לראות במפה למטה.
מחיר כניסה: חינם.
שעות פתיחה: כל היום.

זוג יושב בגן (צילום: טל ניצן)

 

דאואיזם על כוס תה: גבעת יו חואנג ושדה הבא-גואה

 

שדה הבא-גואה. מבט מגבעת יו-חואנג (צילום: טל ניצן)

שדה הבא-גואה. מבט מגבעת יו-חואנג (צילום: טל ניצן)

בחאנגדז'ואו בהחלט לא חסרות פינות חמד וריאות ירוקות, אך פעמים רבות הן עמוסות לעייפה בתיירים ובתושבי העיר כאחד. אם אתם מחפשים מקום מפלט באמת שקט – גבעת קיסר הג'ייד או גבעת יו-חואנג (Yùhuáng shān, 玉皇山) היא המקום בשבילכם. מדובר בגבעה מכוסה חורש ומשובצת מקדשים דאואיסטים, העמוסה לעייפה בשבילים ירוקים ובצמחייה שופעת. בפסגת הגבעה תמצאו בית תה נינוח וחמוד עם נקודת תצפית מצוינת על העיר, הנפרשת לשני צדי נהר צ'יאנטאנג (Qiántáng, 钱塘) רחב הידיים.

ואם זה לא מספיק, אז ממש למרגלות הגבעה נמצא שדה הבא-גואה (Bāguà tián, 八卦田) המופלא בעל צורת המתומן שבמרכזה סמל היין-יאנג. כפי שרומז שמו, השדה המיוחד הזה נבנה על פי דגם הבא-גואה, או שמונה הטריגרמות – סמל המייצג בדאואיזם את המציאות המורכבת משמונה חלקים משלימים: שמים, ביצה, אש, רעם, רוח, מים, הר, אדמה. השדה המיוחד הוא שחזור מודרני של שדה זהה במיקומו ובצורתו שנוצר בתקופת שושלת סונג הדרומית (1127-1279) לבקשתו ולשימושו הפרטי של הקיסר. ניתן לראות את השדה בבהירות מהתצפית בבית התה.

הגעה: קווי אוטובוס 12, 31, 42, 87, ו-271, וכן קו התיירים 9游 לתחנת מוזיאון המשי (Sīchóu bówùguǎn, 丝绸博物馆). משם לכו על רחוב גבעת יו-חואנג (Yùhuáng shān lù, 玉皇山路) לכיוון דרום ועקבו אחרי השלטים אל ההר.
מחיר כניסה: להר – 10 יואן; לשדה – חינם.
שעות פתיחה: להר – 5:30-17:30; לשדה – כל היום.

שבילי הליכה בין חלקות שדה הבא-גואה (צילום: טל ניצן)

שבילי הליכה בין חלקות שדה הבא-גואה (צילום: טל ניצן)

 

עבודות יד, מוצרים זולים וסחורה קוריאנית: שוק הלילה של וושאן

 

שוק הלילה של וושאן (צילום: טל ניצן)

שוק הלילה של וושאן (צילום: טל ניצן)

אם נמאס לכם מחנויות התיירים המעייפות שבאזור רחוב חה-פנג, זהו בדיוק המקום בשבילכם – לא עוד תה ירוק וצעיפי משי, שוק הלילה של וושאן (Wúshān yèshì, 吴山夜市) הוא השוק של המקומיים, ובמיוחד אלו הצעירים. השוק הצבעוני נפתח בכל יום עם רדת החשכה ומתקפל לאחר מספר שעות.

תוכלו למצוא כאן מגוון רחב של סחורות החל מבגדים, צעיפים, כובעים, ותיקים לרוב, דרך מוצרי קוסמטיקה והמון תכשיטים באיכויות מישתנות, אוזניות וכיסויים לפלאפון, ועד כלי בית. אך אל תצפו למצוא כאן איזו בשורה גדולה – מדובר בשוק בעיקר של מוצרים זולים וחיקויים וכן של סחורה מיובאת (בעיקר קוריאנית), ואם ביקרתם בשוק אחר בסין בוודאי כבר ראיתם כמותם. עם זאת זהו שוק נחמד מאוד, פחות צפוף מהרבה מדומיו ובעל מוכרים לא מאוד מציקים או ממולחים – ולכן, מקום טוב לנסות למצוא עסקה טובה (אחרי מיקוח, כמובן). כמו כן זהו המקום לפגוש בצעירי העיר אשר הסחורה בשוק פופולארית במיוחד בקרבם. בין הדוכנים הרגילים חדי העין יוכלו גם להבחין בכמה צעירים המנסים למכור את אמנות עבודת יד, וביניהם גם כמה מוצלחים במיוחד.

הגעה: השוק נמצא באזור פינת הרחובות רן-חה (Rénhé lù, 仁和路) וחוי-ש'ינג (Huìxìng lù, 惠兴路). ניתן להגיע בקו 1 של המטרו לתחנת גשר לונג-ש'יאנג (Lóngxiáng qiáo, 龙翔桥) או בקווי אוטובוס מס' 42, 49, 71, 92, 96, 195 לתחנת גואן-ש'יאנג-קואו (Guānxiàngkǒu, 官巷口).
מחיר כניסה: חינם.
שעות פתיחה: בערך מ-19:00.

דוכן שרשראות "עשה זאת בעצמך" בשוק הלילה (צילום: טל ניצן)

דוכן שרשראות "עשה זאת בעצמך" בשוק הלילה (צילום: טל ניצן)

 

תפאורה עתידנית לתרבות פנאי: כיכר התרבות של האגם המערבי

 

כיכר התרבות של האגם המערבי (צילום: טל ניצן)

כיכר התרבות של האגם המערבי (צילום: טל ניצן)

לא רחוק מהאגם המערבי ועל "התעלה הגדולה" יושבת כיכר התרבות של האגם המערבי (Xīhú wénhuà guǎngchǎng, 西湖文化广场). עיצובה העתידני-חללי של הכיכר על בנייניה השונים הוא סיבה בפני עצמה להגיע אל הכיכר. אך הכיכר היא גם בית למוזיאון הטכנולוגיה והמדע של הפרובינציה המומלץ לילדים ומבוגרים כאחד וכן לבית קולנוע גדול, מספר חנויות וכמה מהמסעדות הטובות ביותר בעיר.

מלבד הטכנולוגיה והעיצוב הייחודיים, תמצאו כי כמו בכיכרות רבות בערי סין, תושבי העיר הפכו את הכיכר למקום התאספות ספונטני לצורכי פעילויות ספורט ואמנות שונות. זהו המקום לחזות בשגרה ובתרבות הפנאי של תושבי העיר – קשישים המקיפים את הכיכר בהליכה, נשים בגיל העמידה רוקדות בקבוצות, ילדים מתרוצצים, משחקים ומחליקים על גלגיליות. אם יש לכם ערב פנוי בעיר ומתחשק לכם בילוי רגוע – זהו המקום לבוא אליו.

הגעה: קו מספר 1 של הרכבת התחתית לתחנת הכיכר הנקראת על שמה. קווי אוטובוס מס' 2, 19, 72, 78, 105 ועוד אל תחנת גשר דז'ונגביי (Zhōngběi qiáo, 中北桥).
מחיר כניסה: חינם.
שעות פתיחה: כל היום.

כיכר התרבות של האגם המערבי (צילום: טל ניצן)

כיכר התרבות של האגם המערבי (צילום: טל ניצן)

 

ביצות, סירות וכתובות אדומות: פארק הביצות ש'יש'י

 

פארק הביצות ש'יש'י (צילום: טל ניצן)

פארק הביצות ש'יש'י (צילום: טל ניצן)

בין אם זה באשמת מחיר הכניסה הגבוה ובין אם זה בגלל המרחק היחסי של הפארק ממרכז התיירות של העיר – תיירים זרים מעטים בוחרים להגיע לפארק הביצות ש'יש'י (Xixi Wetland Park, Xīxī shīdì gōngyuán, 西溪湿地公园), ולא בצדק. הפארק המעניין מכיל רשת מסועפת של נחלים, בריכות וביצות, וביניהם חלקות יבשה בעלות צמחיה עשירה הכוללת בין היתר ערבות, במבוק, וכן עצי פירות כמו אפרסמון, שזיף ואפרסק. אפשר לטייל בין כל אלו בשבילים החוצים את המים על גבי אין ספור גשרים, או לשוט בסירות לאורך תעלות המים – רק תזהרו לא ללכת לאיבוד בין הבמבוקים הסבוכים.

tipanda_small

כקילומטר מהכניסה הצפונית, יש פניה ימינה מהשביל הראשי של הפארק לרחוב חה-דז'ו (Hézhǔ jiē, 河渚街).  ברחוב נמצא חדר כנסים ישן של המפלגה הקומוניסטית שהוסב לגלריה. על קירותיה עוד ניתן לראות כתובות מאואיסטיות מתקלפות ואפילו ציור ענק של יושב ראש המפלגה המיתולוגי מאו דזה-דונג.

הגעה: קווי אוטובוס מס' 86 ו-83 לשער הצפוני של הפארק (Xīxī shīdì běimén, 西溪湿地北门) או קווי אוטובוס מס' 193, 310, 356, 506 ו-596 לשער הדרומי של הפארק (Xīxī shīdì Zhōujiā cūn, 西溪湿地周家).
מחיר כניסה: 80 יואן.
שעות פתיחה: אפריל-אוקטובר: 8:30-17:30; נובמבר-מרץ: 8:30-17:00.

דיוקנו של יו"ר המפלגה הקומוניסטית המיתולוגי, מאו דזה-דונג (צילום: טל ניצן)

דיוקנו של יו"ר המפלגה הקומוניסטית המיתולוגי, מאו דזה-דונג (צילום: טל ניצן)

 

טל ניצן
 
רכזת אדמניסטרטיבית במכון קונפוציוס באוניברסיטה העברית. למדה באוניברסיטאות ג'יאו טונג בשאנגחאי ובדז'ה-ג'יאנג בחאנגדז'ואו. בעלת תואר ראשון בלימודי אסיה ותקשורת מהאוניברסיטה העברית.