דור חג'בי

כתב ראשי

חי בעיר העתיקה של דאלי במחוז יונאן. חי בסין כשלוש שנים ודובר את השפה הסינית. מבעלי חברת ׳לשם ובחזרה׳ המוציאה טיולים בכל רחבי סין. מתמחה בהובלת טיולי שטח ותרבות בסין לרבות טיולי עומק במחוזות יונאן וסצ׳ואן.

ש׳י-שואנג-באנה

מסע אל גבעות תה, מיעוטים ססגוניים ואווירה טרופית בדרום יונאן

אי שם בדרום מערב סין, סמוך למשולש הגבולות סין-לאוס-בורמה, נמצאת לה פנינה טרופית קסומה, הידועה בשם הארוך והמוזר ש'י-שואנג-באנה (Xīshuāngbǎnnà, 西双版纳). האזור היפייפה נמצא הרחק מסין המפותחת ולרוב גם הרחק מעין התייר, בפריפריה של הפריפריה בסין. כיאה לאזורי הספר של המעצמה הסינית, הוא ניחן באופי מיוחד משלו, המזכיר במקצת את האווירה בדרום-מזרח אסיה ובייחוד את זו של תאילנד ולאוס.

ייחודה של ש'י-שואנג-באנה לא נמצא רק במיקומה הגיאוגרפי הייחודי – גם ההרכב האנושי בה מיוחד מאוד. זהו ביתם של בני מיעוטים רבים החיים בסין, כשהבולט מביניהם הם בני דאי,  או תאי על שם מקורם התאילנדי. בנוסף לכך חיים באזור בני בולנג, בני יי, בני חאני, בני לאחו, ועוד רבים. פסיפס אנושי זה יוצר אווירה של מדינה קטנה וכפרית, המתנהלת בנינוחות בקצב שלה.

אישה מבנות הדאי אוספת אצות למאכל מקרקעית הנהר המקומי, דרום שישואנגבאנה (צילום: דור חג'בי)

אישה מבנות הדאי אוספת אצות למאכל מקרקעית הנהר המקומי, דרום שישואנגבאנה (צילום: דור חג'בי)

בירת חבל זה הינה העיר ג'ינג-חונג (Jǐnghóng, 景洪). שלא כמו ערים סיניות גדולות אחרות, ג'ינג-חונג מאופיינת בבניינים נמוכים, רוכלי רחוב רבים וצמחייה טרופית עשירה. העיר ירוקה ותוססת, והיא מאופיינת באקלים חמים וטרופי רוב ימות השנה. את העיר – ואת החבל כולו – חוצה נהר המקונג המפורסם, אשר עובר פה בדרכו אל וויאטנאם ולאוס. נהר המקונג משמש כאן כמפלט בימי הקיץ החמים וכחוף רחצה כמעט לאורך כל השנה, לאור העובדה כי באזור זה אין חורף ממשי.

לאלו מכם שרוצים לברוח מעט מהמסלולים השגרתיים של סין ומחפשים אזור קצת יותר פראי, זוהי הזדמנות מופלאה לטיול עצמאי ומאתגר באזורים בהם מיעוטי סין והטבע שלה עדיין שמורים.

מקומיים בורחים מהחום בנהר (צילום: דור חג'בי)

מקומיים בורחים מהחום בנהר (צילום: דור חג'בי)

tipanda_small

אם תרצו לברוח מהחום ולהצטרף למקומיים ברחצה, תוכלו להגיע לאזור הגשר הישן (Lǎo qiáo, 老桥) של העיר ג'ינג-חונג. דרומית לגשר ישנה טיילת והרבה מקומות נוחים להיכנס למים.

 

 

מיעוט הדאי – מיעוט עם שורשים תאילנדים

 

בני מיעוט הדאי זכו להכרה באזור זה, והם מהווים את רוב האוכלוסייה המקומית. כלל אוכלוסייתם בסין עולה על מיליון, כאשר 300 אלף מהם חיים בש׳י-שואנג-באנה. מוצאם ושורשיהם של המיעוט הייחודי נמצאים מערבה, באזור שהיום שייך לבורמה, וכן מדרום, באזור תאילנד, לאוס וצפון וויאטנאם. שפתם מאוד דומה לתאילנדית של היום, וכך גם מנהגיהם, מראם המראה החיצוני שלהם והאמנות שהם יוצרים. האמונה הרווחת באזור הינה בודהיזם מזרם התראוודה, הנפוץ בדרום מזרח אסיה ושונה מאוד מזרמים כמו המאיהנה והבודהיזם הטיבטי, הנפוצים יותר באזורים צפוניים ביונאן ובכל בסין.

למיעוט הדאי חגים ייחודיים משלו. סמל חזק באמונה ובמנהגים המקומיים מגיע מיסוד המים, ומדי שנה נערכת סביב אמצע חודש אפריל (סוף החודש השישי של לוח השנה של בני מיעוט הדאי) חגיגה אדירה בעיר ג׳ינג-חונג, בסימן מלחמת מים ענקית. החגיגה נמשכת כשלושה ימים, כאשר במהלכה במקביל למלחמות המים ישנם ריקודים ססגוניים, תחרויות שייט בסירות דרקון בנהר המקונג, ומשחקים בהם המשתתפים מפגינים את רגשותיהם כלפי בני ובנות זוגם.

מלחמת המים המסורתית של בני הדאי, ש'י-שואנג-באנה (צילום: שאטרסטוק)

מלחמת המים המסורתית של בני הדאי, ש'י-שואנג-באנה (צילום: שאטרסטוק)

המיעוטים באזור זה מתפרנסים לרוב מחקלאות. מחוז זה ידוע בעיקר בחקלאות התה המפותחת שבו, גבעות התה הרבות באזור מרשימות ביופיין, וניתן לראות קרוב מאוד לעיר ג'ינג-חונג את שיחי התה מסודרים שורות שורות על הגבעות. במבט ראשון קשה להבחין כי זהו מעשה ידי אדם, אך במבט נוסף מזהים כי הסדר והטיפול המסור בשיחים נעשו על ידי חקלאי המקום בשיטות חקלאיות מסורתיות.

 

אטרקציות העיר ג׳ינג-חונג

 

כאמור, הקסם של ג׳ינג-חונג הינו באווירה השונה שלה, אווירה המגיעה מהבודהיזם והטבע העשיר שלה. כל אלה מספקים כמה אתרים ששווה לבקר בהם כשכבר מגיעים לעיר.

המעיינות החמים של גאסה (Gāsǎ wēnquán, 嘎洒温泉) – הסוד השמור של  האזור הם המעיינות החמים האלו, הנמצאים סמוך לעיר. ניתן להגיע אליהם במרחק אוטובוס מקומי ומעט הליכה, או כמובן במחיר מונית סביר. זהו מפלט טוב לחודשי החורף הקרים, המגיע מנביעה מרכזית באחד הכפרים של גאסה ממנה בנו המקומיים מספר בתי מרחץ קטנים וגדולים באווירה מקומית ופשוטה. מלבד ספא יוקרתי שנמצא בקרבת מקום, ישנה גם אופציה לחוויה מקומית וחמימה, במחיר הנע בין 10 יואן ל-60 יואן, תלוי בגדול הבריכה.

פארק מאנטינג (Màntīng gōngyuán, 曼听公园) – פארק מקומי בסגנון תאילנדי המשתייך לבני מיעוט הדאי. זהו פארק עשיר בצמחייה, בריכות מים ופסלים, המשרים אווירה שלווה וקסומה על האזור. לאלו שטיילו בסין וראו את הפארקים הסינים, מדובר בהזדמנות טובה לראות פארק מקומי קצת אחר, באווירה שונה. מחוץ לפארק ישנם רוכלים רבים שיציעו לכם לטעום מהמאכלים המקומיים.

מקדש דזונג-פו (Xīshuāngbǎnnà zǒng fó sì, 西双版纳总佛寺)– מקדש בודהיסטי מרשים ביופיו של בני מיעוט הדאי. המקדש נמצא סמוך לפארק מאנטינג והכניסה אליו חופשית. ישנן כמה רחבות של מקדשים שהמרכזית שבהם מציגה מקדש בסגנון בנייה תאילנדי. בני המקום ותיירים מגיעים למקום להתפלל ולהתרשם מהאדריכלות.

מקדש דזונג-פו (צילום: שאטרסטוק)

מקדש דזונג-פו (צילום: שאטרסטוק)

הפארק הבוטני (Rèdài huāhuì yuán, 热带花卉园) – פארק בוטני גדול מאוד במרכזה של העיר ג'ינג-חונג. הפארק צבעוני מאוד ומכיל מגוון רב של סוגי פרחים, שיחים ועצים המייצגים את העושר הבוטני של דרום מזרח אסיה בכלל, ושל אזור ש'ישואנגבאנה בפרט. בחלקו הצפוני של הפארק ישנם פרדסים ומטעים רבים, ותמורת מחיר סמלי תוכלו לקבל צלחת פירות מעצים אורגניים שהמקומיים מגדלים.

 

קולינריה

 

ג'ינג-חונג מלאה במסעדות קטנות ומגוונות, המגישות מנות שייחודיות לבני המיעוטים הרבים שבסביבה. כך לדוגמא, במידה והגעתם בעונת האננס תוכלו להנות מאננס ממולא באורז (bōluó fàn, 菠萝饭), מנה מקומית ונהדרת. בנוסף, הברביקיו המתובל היטב ש העיר ידוע כמוצלח מאוד, בעיקר כי נמכרים בו דגי נהר טריים. הפירות באזור זה מצויינים, מגוונים וזולים, ותוכלו למצוא אותם כמעט בכל פינת רחוב. גם תרבות ה׳שייקים׳ והמיצים נפוצה פה, כך שתוכלו להסתובב עם שייק אקזוטי ברחובות ולהרגיש בתאילנד. כיאה למחוז דרומי בסין, גם כאן אוכל הבסיס הוא אורז, רק שלרוב באזור זה הוא יופיע בצורת אטריות האורז (mǐ xiàn, 米线), מנה מנצחת בה אתם יכולים לבחור לעצמכם את התוספות מתוך מגוון גדול של ירקות ורטבים. שתי מנות ייחודיות של אטריות אורז מגיעות אחת בתוך מרק בוטנים, והשנייה בתוך מרק טופו טרי.

עדיין רעבים? אזור זה, בשונה מהרבה אזורים אחרים, עונה על הסטיגמה שיש על הסינים מבחינת המאכלים המוזרים – תוכלו למצוא בשווקים כל מיני חרקים ומקקים שבני המקום אוהבים לנשנש, והאמיצים שבכם יוכלו לטעום אותם בברביקיו או אצלי רוכלי הרחוב שמטגנים אותם, מוסיפים קצת תבלינים ומגישים. מקום טוב להתנסות בו הוא שוק האוכל הלילי התוסס, הנמצא סמוך לגשר הגדול והחדש (Xīn dà qiáo, 新大桥) של העיר. ממול לשוק האוכל תוכלו לחצות את הכביש ולהגיע לאזור הפאבים של ג’ינג-חונג.

מקומיים אוכלים את איטריות האורז המפורסמות, ש'י-שואנג-באנה (צילום: דור חג'בי)

מקומיים אוכלים את איטריות האורז המפורסמות, ש'י-שואנג-באנה (צילום: דור חג'בי)

 

העיירה מנג-חאי 

 

עיירה לא מפותחת זו היא זכר למראה נפוץ בסין שלפני תנופת הבנייה החדשה – היא לא יפה במיוחד, אך עשירה באופי ואוירה. מנג-חאי (Měnghǎi xiàn, 勐海县) היא יעד מצוין ליציאה לטרקים של יום ויותר בגבעות שמסביב. מהעיירה ניתן להמשיך להרבה כפרים ברגל, בטרמפים או במיני-ואנים מקומיים. השוטטות בין הכפרים על הגבעות נוחה, ובדרך כלל ישנה דרך בטון צרה המחברת ביניהן. במידה ורוצים חוויה הרפתקנית יותר, אפשר לבחור את השבילים הקטנים שיוצאים מהדרך הראשית ומחברים בין השדות והכפרים. מעבר לחוויית הטבע והיציאה מהעיר, כפרים אלו ניחנים באופי יוצא-דופן. בכפרים ניתן למצוא את מיעוטי יונאן השונים, אשר עדיין מקיימים אורח חיים מסורתי, עם מנהגים ותלבושות מקוריים משלהם, הרחק מהמשטר הקומוניסטי ומסין המודרנית המאיימת לבלוע אותם.

בתי כפריים מצפון לג'ינג-חונג, ש'י-שואנג-באנה (צילום: דור חג'בי)

בתי כפריים מצפון לג'ינג-חונג, ש'י-שואנג-באנה (צילום: דור חג'בי)

בין הכפרים המומלצים באזור ניתן למנות את ש'ידינג, באדה ומנג-חה. בין כפרים אלו ניתן לצאת לטרק נחמד, העובר גם בכפרים נוספים של בני מיעוטים. תוכלו לצעוד על פי השבילים הרבים בסביבה, על הדרך הראשית או בשבילי החיות והחקלאים שעוברים בין השדות. אלו לא טרקים מסודרים עם שילוט רב או קופות כניסה, אך ללא ספק מאפשרים חוויה שונה ומקומית, הן מבחינת המפגש עם המקומיים והן מבחינת ההתמצאות והשוטטות החופשית. ההר הגבוה ביותר בשרשרת גבעות אלו הינו הר נאן-נואו (Nán nuò shān, 南糯山), המשקיף על כל האזור וניתן לראות ממנו את בורמה ולאוס.

 

מיעוט הבולנג

 

לא הרחק מהעיירה מנג-חאי, באזורי גבעות התה האינסופיות לכיוון בורמה, שוכן כפר קטן הנקרא מנפו (Mànpō, 曼坡). כפר זה הינו אחד מהכפרים הרבים של בני מיעוט זה הפזורים באזור, מיעוט אשר מונה לא יותר מ-100,000 נפשות בסין, מתוכם למעלה מ-30 אלף החיים באזור זה. מקורו של מיעוט זה לאורך נהר המקונג מצפון יונאן ועד דרום וויאטנאם, וחבריו מתגוררים לרוב בכפרים קטנים חקלאיים ולא בערים הגדולות. נשות הבולנג לובשות חצאיות שחורות, ורבים מהגברים מעטרים את גופם בקעקועים. אמונתם של בני הבולנג נוטה לרוב לבודהיזם מזרם התראוודה, אך במקורם הם האמינו באנימיזם – אמונה הכוללת בתוכה רוחות, אלים ושדים, אשר בבסיסה עומדת האמונה כי לכל עצם בטבע יש נשמה, בין אם הוא דומם חי או צומח. ההרפתקנים שביניכם יוכלו למצוא אופציות רבות לטרקים באזורים אלו, דרך שבילי המקומיים בטיול מכפר לכפר. אנשי המקום נחמדים מאוד, והם ישמחו לעזור במציאת הדרך ואף באירוח ביתי.

 

מידע שימושי

דרכי הגעה: אוטובוסים מקונמינג נוסעים גם ביום וגם בלילה (בין 8-11 שעות, 247 יואן). האוטובוס האחרון יוצא ב- 22:00 מתחנת האוטובוס הדרומית של קונמינג. בנסיעה לרוב ישנה ביקורת של הצבא המקומי ואולי יבדקו לכם את הדרכון, זאת משום שאזור זה הינו אזור הברחות ידוע. אין כרגע רכבת המגיעה לג'ינגחונג, וניתן להגיע כיום ברכבת שנוסעת דרומה מקונמינג מגיעה רק עד פו-אר (Pǔ'ěr, 普洱). לאזור יש גם שדה תעופה בשם גאסה (Xīshuāngbǎnnà Gāsǎ jīchǎng, 西双版纳嘎洒机场). ניתן להגיע בטיסה קצרה ולרוב גם זולה מקונמינג, דאלי, ליג׳יאנג או שאנגרי-לה שביונאן. לאלו המגיעים מבנגקוק בירת תאילנד ישנן טיסות ישירות.

מחיר כניסה: המעיינות החמים – מחיר משתנה; פארק מאנטינג – 54 יואן; מקדש דזונג-פו – חינם; הפארק הבוטני – 54 יואן.

שעות פתיחה: המעיינות החמים – 8:00 עד 1 בלילה; פארק מאנטינג – 8:00-17:00; מקדש דזונג-פו – 8:00-17:00; הפארק הבוטני – 7:30-18:00.

אקלים: היתרון היחסי של אזור זה הינו מזג האוויר. שלא כמו רוב סין, הקרה מאוד בחודשי החורף, ב"באנה", כמו שמכנים אותה המקומיים, ישנו מזג אוויר נעים גם בחורף. במרחק כמה שעות נסיעה צפונה לאזור קונמינג או דאלי לפעמים הטמפרטורות צונחות מתחת לאפס, אך פה הן נשארות נעימות תמיד. אם כבר הגעתם וקר ב"באנה", אתם תמיד יכולים לקפוץ למעיינות החמים. כאמור, חודשי הקיץ חמים, לחים ומרובים גשמים, לכן ביקור באזור זה עדיף בחודשי החורף, האביב או הסתיו, מסוף אוקטובר ועד תחילת מאי.

tipanda_small

חצייה ללאוס: ג׳ינג-חונג היא יעד מועדף על המטיילים שממשיכים לגבול עם לאוס. החצייה נוחה וישנם אוטובוסים לערים רבות בלאוס מהעיר ג'ינג-חונג. מעבר הגבול ללאוס עולה 35$ לתייר הישראלי ומקבלים ויזה לחודש במעבר הגבול. לאלו מכם החוצים את הגבול מלאוס אל תוך סין יש להגיע ראשית לעיירה קטנה בשם בוטן Boten, הנמצאת בצד הלאוסי, שם תוכלו לחצות את הגבול ולעלות על אוטובוס ישיר אל העיר ג׳ינג-חונג דרך העיירה מנג-לה (Mengla) – עיירת הגבול הסינית.

דור חג'בי
 
חי בעיר העתיקה של דאלי במחוז יונאן. חי בסין כשלוש שנים ודובר את השפה הסינית. מבעלי חברת ׳לשם ובחזרה׳ המוציאה טיולים בכל רחבי סין. מתמחה בהובלת טיולי שטח ותרבות בסין לרבות טיולי עומק במחוזות יונאן וסצ׳ואן.