נוגה פייגה

מייסדת ועורכת

עורכת ועיתונאית, גרה בשאנגחאי. בעלת תואר ראשון ללימודי אסיה ותקשורת מהאוניברסיטה העברית. כתבת לשעבר ב"ידיעות תקשורת", ב"קשת" ובמגוון אתרים נוספים. מרצה על תרבות וחברה בסין המודרנית.

מדריך לקניונים בשאנגחאי

המדריך המלא לקניונים המעוצבים והמרשימים ביותר בעיר הגדולה

לשאנגחאי לא חסרים אתרי תיירות ואטרקציות מגניבות – גורדי השחקים של אזור פודונג, מוזיאוני האמנות והקונסציה הצרפתית הם רק חלק ממה שהופך את העיר הזו ליפיפייה ומרתקת. אך מעמדה של שאנגחאי כבירה המסחרית והמודרנית של סין הביא לפיתוח מאסיבי של אתרי המסחר והכלכלה, ובכללם – הקניונים.

הקניונים של שאנגחאי הם כבר מזמן לא רק מקומות לקניות: מדובר במעוז של יצירתיות ועיצוב, יוקרה והצגת העצמי. מיטב מותגי העולם פתחו חנויות קונספט בעיר היוקרתית, ועיצובי חלונות הראווה שלהם הם מהמרהיבים בעולם. תושבי העיר פוקדים את הקניונים באופן שגרתי וסופגים את האווירה האקסקלוסיבית כדי לתת לעצמם תחושת אליטיזם, וגם התיירים הסינים המבקרים בעיר מבקרים בקניונים שונים לעיתים תכופות כחלק מסיוריהם בעיר. הקניונים של שאנגחאי אמנם לא נמצאים ברשימות האטרקציות של העיר, אך ביקור בעיר לא יהיה מושלם ללא התרשמות ממפלצות העיצוב והיוקרה האלו. להלן כמה מהקניונים המפורסמים, המרשימים והמומלצים ביותר.

 

בשביל היוקרה: IAPM

 

קניון IAPM. מותגי-על ויוקרה (צילום: נוגה פייגה)

אם בכל מטר רבוע מעטרים את שאנגחאי 3 קניונים, הרי ששניים מהם לפחות הם קניוני "יוקרה". אם אתם רוצים לראות איך זה מרגיש להסתובב בין חנויות של פראדה, גוצ'י, אלכסנדר מקווין וולנטינו, אין קניון יפה ומסוגנן יותר מ-IAPMא(Huánmào IAPM shāngchǎng, 环贸IAPM商场): מדובר במתחם עצום ומעוצב של חנויות בוטיק ומותגים, המציגים בשוטף חלונות ראווה מושקעים במיוחד. אם טווח המחירים של דולצ'ה אנד גבאנה לא בדיוק תואם את האוברדראפט שלכם, תוכלו להנות מחנות האפל הענקית ששוכנת בקומה הראשונה, וכן מחנויות הספורט ומהבוטיקים הצעירים יותר בקומות התחתונות. בחלל העצום של הקומה הראשונה יש לעיתים מיצגים מתחלפים, הכוללים אפילו מופעי מוזיקה ומבנים מסובכים. כיאה לכל קניון גדול בסין, גם כאן יש שלל מסעדות ובתי קפה, הנמצאות בקומות התחתונות והעליונות של הקניון.

מה עוד יש באזור? הקניון ממוקם בלב הקונסציה הצרפתית, כך שלא חסר מה לעשות באזור. הסתובבו ברחובות מסביב, המלאים חנויות בגדים מקסימות וחנויות מותגים, ולאחר שתשאבו קצת קלאסה סיימו את היום במסעדת ליקוויד לונדרי (Liquid Laundry) או בשאנגחאי ברורי (Shanghai Brewery) המצויינות, הנמצאות ברחוב דונג-חו הסמוך.

דרכי הגעה: הקניון יושב על תחנת המטרו של רחוב שאאנש'י דרום (Shǎnxī nánlù, 陕西南路), אליה מגיעים קווים 1, 10 ו-12. כתובת: Huáihǎizhōng lù 999hào, jìn shǎnxī nánlù, 淮海中路999号, 近陕西南路.
טווח מחירים: יקר ויקר יותר.

שעות פתיחה: 10:00-23:00.

תצוגה ב-IAPM (צילום: נוגה פייגה)

 

בשביל האמנות: K11

 

קניון האמנות K11. כשאמנות ושופינג נפגשים (צילום: נוגה פייגה)

למרות המראה הדרמטי, המדמה טירה של נבל מסרטי דיסני, קניון האמנות של K11 הוא למעשה אחד המקומות הקלילים והקלאסיים בשאנגחאי. המבנה היפיפה כולל מספר קומות קטנות של מסעדות מעוצבות ומתחמים מעניינים, אך עיקר העניין נמצא דווקא בקומות התחתונות: שתי קומות גדולות של אמנות מודרנית, עיצובים טכנולוגיים ומזכרות מיוחדות, מלוות בחנויות ובמסעדות מהמעלה הראשונה. לקניון מספר סניפים גם בערים אחרות בסין, והחברה המנהלת אותו טוענת שנעשה בו "שילוב ראשון מסוגו בין אמנות, אנשים וטבע" – אמירה יומרנית מעט, אך העיצוב של המתחם בהחלט שווה את הביקור. בקומות העליונות של הקניון מוצגים פסלים ויצירות של אמנים מודרניים מסין, ובקומת המרתף של הקניון יש תערוכת אמנות מתחלפת. העיצוב והאמנות הפכו את המתחם לאחד הבניינים האקסקלוסיביים והנחשבים ביותר של שאנגחאי, ואפילו רשת "אהבה" הישראלית השכילה לפתוח פה חנות. המחירים משתנים בין החנויות ובין האמנים, ונעים בין מוצרים ברי השגה לבין מותגים יקרים מאוד. מי שרוצה לצאת עם מזכרת מיוחדת או פריט מעוצב יוכל כנראה לעשות זאת בלי לשבור את הארנק.

מה עוד יש באזור? הקניון המסוגנן נמצא גם הוא במרכז העיר, וכל כיוון שתבחרו ללכת ממנו יוביל אתכם לגורדי שחקים ושדרות רחבות של שופינג. המוצלח מכולם הוא כמובן ש'ין-טיאן-די (Xīntiāndì, 新天地) הצמוד שנמצא מדרום, וכולל מבנים משוחזרים מסוגננים ומסעדות יוקרתיות.

דרכי הגעה: ניתן לקחת את קו 1 של המטרו לתחנת רחוב חואנג-פי דרום (Huángpi nánlù, 黄陂南路) ולצאת ביציאה 3. כתובת: Huángpǔ qū huáihǎi zhōnglù 300 hào, 黄浦区淮海中路300号.
טווח מחירים: בינוני-יקר.

שעות פתיחה: 10:00-22:00.

 

בשביל הגודל: קניון מותגי העל (Super Brand Mall)

 

קניון סופר-ברנד. מיקום מצויין ומגוון אינסופי (צילום: נוגה פייגה)

13 קומות, 250 אלף מטר מרובע ולמעלה מ-70 מסעדות: קניון הסופר-ברנדס (Zhèngdà guǎngchǎng, 正大广场) המפורסם הוא אחד הקניונים הגדולים בשאנגחאי, ויש שיאמרו אף אחד הגדולים באסיה. הקניון הענקי כולל כל מותג וחנות שתוכלו לחשוב עליהם, מחנויות יוקרה ועד H&M ויוניקלו. ראוי לציון סניף טויז אר אס של הקניון, שהיה הסניף הראשון בסין של הרשת והוא עדיין אחד הגדולים בשאנגחאי. אל תתפלאו אם תלכו לאיבוד על ההתחלה – הניסיון להתמצא בקניון הענקי הזה שווה ערך לניסיון להגיע לחנות הנכונה בדיזינגוף סנטר. מי שעייף מקניות יוכל לראות סרט בקולנוע האיימקס המפלצתי של המקום, או לאזור אומץ וללכת להחליק על הקרח במתחם הסגור של הקניון.

חשוב לציין כי בשנים האחרונות הקניון ירד מגדולתו, והוא אינו מרשים ומצוחצח היום כמו הקניונים האחרים של מרכז העיר. עם זאת, הוא מארח לפעמים תערוכות ומופעים מעניינים (כמו תצוגת הארי פוטר, שנערכה במקום בשנת 2016). בנוסף, מיקומו האסטרטגי של הקניון על טבעת לו-ג'יה-דזוי בפודונג הופכת אותו לאידיאלי לגיחה קצרה בזמן הסיור באזור.

מה לעשות באזור? טבעת לו-ג'יה-דזוי התפרסמה בזכות התצפית הקרובה על גורדי השחקים של פודונג, ששווה לבדה את הנסיעה הקצרה לפה. הקניון צמוד למגדל הטלוויזיה המפורסם, ונמצא במרחק הליכה גם ממגדל הפיננסים העולמי וממגדל שאנגחאי החדיש. לבסוף, ליד הקניון מחכה לכם חנות גדולה של דיסני – כולל שעון גדול דיגיטלי הקם לתחייה עם הדמויות המפורסמות כל חצי שעה.

הגעה: ניתן להגיע לקניון בקלות מהטבעת. כדי להגיע לאזור ניתן לקחת את קו 2 לתחנת לו-ג'יה-דזוי (Lùjiāzuǐ, 陆家嘴). כתובת: Lùjiāzuǐ xīlù 168 hào, 陆家嘴西路168号.
טווח מחירים: בינוני-יקר.

שעות פתיחה: 10:00-22:00.

 

בשביל העיצוב: מטרו סיטי (Metro City) וקניון השער הגדול (Grand Gateway)

 

מטרו סיטי. התפרסם בזכות העיצוב המיוחד (צילום: נוגה פייגה)

המרכז המסחרי של ש'ו-ג'יה-חוי (Xújiāhuì, 徐家汇) עוד לא עלה על מפת התיירים המערבית – וחבל שכך. המרכז, שיושב בלב העיר על הצטלבות קווי המטרו, מהווה את אחד מהאזורים הכלכליים והמסחריים החשובים ביותר בה. כיאה למעמדו, הוא כולל כמה קניונים מעוצבים ומרשימים במיוחד, ובכללם מטרו סיטי וקניון השער הגדול היושבים זה מול זה.

מטרו סיטי (Měiluó chéng, 美罗城) הוא כנראה הקניון הראשון שיקפוץ לעיניכם כשתצאו בתחנת ש'ו-ג'יה-חוי. הקניון הפוטוגני בנוי בצורה של עיגול לדים ענקי, והחל משעות הערב הוא מציג פרסומות נעות בגודל עצום. הקניון עצמו בעל חנויות צבעוניות ולא שגרתיות, כולל חנות ספרים יפייפיה וחנות שלמה המוקדשת לטוטורו, דמות האנימציה האהובה של הבמאי היפני הייאו מיאזאקי. בימים חמימים תוכלו להנות מהמרפסת המעוצבת של הסטארבקס הענקי במקום, הנמצא בקומה השנייה ופונה לצומת.

מעבר לכביש לכיוון מערב תוכלו לראות את קניון השער הגדול (Gǎnghuì hénglóng guǎngchǎng, 港汇恒隆广场), הבולט בזכות שני הבניינים הגבוהים הצמודים לו. הקניון הגדול והיפה לא שונה בהרבה מקניונים אחרים בעיר, אך בולט בזכות המיצגים היפים המפוזרים לאורך הקניון ובכניסה שלו, ובמיוחד במיצג המרכזי והמתחלף המוצב במרכז הקומה הראשונה.

מה עוד יש באזור? מלא! המשיכו צפונה בכביש ותגיעו לאוניברסיטת ג'יאו-טונג המפורסמת, או פנו מזרחה והגיעו לפארק ש'ו-ג'יה-חוי המקסים. אם אתם חושקים באלקטרוניקה, חצו את מטרו סיטי או צאו מהקניון ופנו שמאלה – לקניון מחוברים שני מתחמים של "באי נאו" (Bǎinǎo, 百脑), בהם תוכלו למצוא כל מכשיר אלקטרוני שרק תוכלו להעלות על דעתכם.

הגעה: ניתן להגיע למטרו סיטי עם קווים 1, 9 ו-11 לתחנת ש'ו-ג'יה-חוי. יציאה 10 מובילה לכניסה לקניון. כתובת: Zhàojiābāng lù 1111 hào, 肇嘉浜路1111号. קניון השער הגדול נמצא מעבר לכביש, וניתן להגיע אליו דרך אותה תחנת מטרו ביציאה 12. כתובת: Hóngqiáo lù 1 hào, 虹桥路1号.  
טווח מחירים: בינוני-יקר.

שעות פתיחה: לשני הקניונים- 10:00-22:00.

מטרו סיטי. חנויות ססגוניות (צילום: נוגה פייגה)

קניון השער הגדול. בולט בזכות התערוכות המתחלפות במרכזו (צילום: נוגה פייגה)

 

בשביל הילדים: קניון הנהר (The River Mall)

 

קניון הנהר, ליד מוזיאון האקספו. עיצוב מיוחד (צילום: טל ניצן)

אם אתם מסתובבים בשאנגחאי עם ילדים, או אם אתם רוצים להנות מקניון קצת פחות שגרתי – קניון הנהר (Shìbóyuán, 世博源) הוא הבחירה שלכם. הקניון נודע בזכות מראהו הייחודי, הכולל מבנים בצורת משפך ומכוסים לדים היוצאים ממרכזו. הקניון מחולק לחמישה אזורים, וייחודו הוא בעיצוב שלו: כל מתחם זכה לנושא אחר, וזה בתורו זכה לעיצוב מושקע ומיוחד. כך יש אזור של חיות ימיות, המעוטר בפסלים ובאקווריומים, ואזור שלם של ג'ונגל, הכולל "יערות" ואף מפל מים בין הקומות. זהו לא קניון נקי ויוקרתי כמו IAPM או קניון השער הגדול, אך התצוגות שבו מעניקות לו קסם יוצא דופן, והוא מומלץ מאוד לביקור. בנוסף, מדובר בקניון עם מותגי ביניים כמו H&M ודקטלון, ככה שיש יותר סיכוי שתוכלו להרשות לעצמכם משהו פה. בלילה מוארות צורות המשפך בשלל צילומים ופרסומות, ומעניקים למקום מראה חייזרי עוד יותר.

אל תשכחו לבקר בקומה הכי עליונה של הקניון – כל הגג הוסב למתחם ענקי לילדים, וכולל שני מתחמי ג'ימבורי אתגריים, ארגז חול ענקי, שליטה בשלט רחוק על סירות קטנות, בניית בובות דובי אישיות ועוד ועוד.

מה עוד יש באזור? מרבית המטיילים מגיעים לאזור בשביל לבקר בפביליון האקספו המפורסם, בו נמצא מוזיאון האמנות של סין.

הגעה: הקניון צמוד כאמור למוזיאון. ניתן להגיע אליו עם קו 7 לתחנת יאו-חואה (Yàohuá lù, 耀华路) או עם קו 8 לתחנת מוזיאון האמנות (Zhōnghuá yìshù gōng, 中华艺术宫). כתובת: Shìbó dàdào 1368 hào, 世博大道1368号.
טווח מחירים: זול-בינוני.

שעות פתיחה: 10:00-22:00.

קניון הנהר. עולם של צבעים וכיף לילדים (צילום: נוגה פייגה)

 

בשביל השופינג: קניון הענן התשיעי (Cloud Nine Mall)

 

קניון הענן התשיעי. לקניות אמיתיות (צילום: נוגה פייגה)

אם אחרי סקירת כל קניוני היוקרה החלטתם שבא לכם גם לקנות משהו, קניון הענן התשיעי (Lóng zhī mèng gòuwù zhōngxīn, 龙之梦购物中心) של דז'ונג-שאן הוא הדבר האמיתי: קניון ענקי ויפייפה עם אינספור חנויות ביגוד, תכשיטים, ספורט ואלקטרוניקה. יש פה סניפים גדולים של רשתות ביגוד מערביות כגון H&M ו-C&A, לצד עשרות חנויות מקומיות המוכרות בגדים טובים בטווחי מחירים משתנים. אם תחליטו שבא לכם לחדש את מלאי האוכל המערבי שלכם, תוכלו לרדת לסופרמרקט הצרפתי של קארפור, הנמצא בקומה התחתונה של הקניון. זהו אחד הקניונים האהובים והפופולריים ביותר בעיר, ואם אתם מחפשים קניון עם מחירים ברי השגה – זה המקום.

מה עוד יש באזור? במידה ותגיעו במהלך היום, פארק דז'ונג-שאן (Zhōngshān gōngyuán, 中山公园) המקסים יספק לכם טיול נחמד בטבע למשך שעה-שעתיים. אם בקניון עסקננו, אל תחמיצו את החנות העצומה של ניטורי (Nitori, 尼达利) ממול לקניון – רשת הריהוט ועיצוב הבית היפנית נותנת פייט רציני לאיקאה האירופאית.

הגעה: הקניון יושב על תחנת דז'ונג-שאן, אליה מגיעים קווים 2,3 ו-4. כתובת: Chǎngníng lù 1018 hào, 长宁路1018号.
טווח מחירים: זול-בינוני.

שעות פתיחה: 10:00-22:00.  

קניון הענן התשיעי. חנויות מגניבות לצד ביגוד במחירים שפויים (צילום: טל ניצן)

נוגה פייגה
 
עורכת ועיתונאית, גרה בשאנגחאי. בעלת תואר ראשון ללימודי אסיה ותקשורת מהאוניברסיטה העברית. כתבת לשעבר ב"ידיעות תקשורת", ב"קשת" ובמגוון אתרים נוספים. מרצה על תרבות וחברה בסין המודרנית.