אור שוורץ

כתבת

למדה סינית באוניברסיטת NTNU בטאיפיי, טאיוואן. בעלת תואר ראשון בלימודי אסיה וגיאוגרפיה מאוניברסיטת חיפה ולמדה סינית באוניברסיטת צ'נגדו. התאהבה מהרגע הראשון בנופים הפראיים ובתרבות הייחודית של טאיוואן.

יומיים בטאיפיי

טעימה קטנה מכל מה שיש לבירה הטאיוואנית להציע

טאיפיי (Taipei, 台北) היא עיר הבירה של טאיוואן (Taiwan, 台灣) והעיר הגדולה ביותר באזור. מעמדה של טאיוואן שנוי במחלוקת – בתום מלחמת העולם השנייה ב-1945 השתלטה הרפובליקה הסינית על האי וב-1949 נסוגו לאי כוחות "מפלגת האומה", שהפסידו לצבא הקומוניסטי במלחמת האזרחים הרפובליקה העממית הסינית. מאז ועד היום מתקיימת הרפובליקה הסינית בטאיוואן וטוענת לעצמאותה, בעוד הממשל בסין רואה בה חלק אינטגרלי מסין. עבור המטיילים, טאיוואן מתפקדת כמדינה בפני עצמה לכל מובן ועניין, אף כי תרבותית היא כמובן חולקת עם סין מאפיינים רבים.

בין מוקדי התיירות של האי מתבלטת טאיפיי, הידועה בזכות שלל מוקדי העניין שבה הכוללים שילוב מעניין של מסורת וקדמה. אחד הדברים המרכזיים בחיי התושבים ואחד הדברים הראשונים הנראים לעין התייר הוא האוכל המיוחד. זה ניכר בכמות המסעדות, במגוון והשפע בשווקי הלילה הרבים בעיר ואף בא לידי ביטוי בשיחות החולין בין הטאיוואנים שברובן הגדול יעסקו בשאלה הגדולה והמהותית: "מה נאכל היום בערב?"

ניתן לומר שטאיפיי היא מעין שילוב מעניין ומיוחד של השפעות סיניות, יפניות ומערביות הניכרות באוכל, בתרבות, באמנות העממית ואף באדריכלות. בנוסף לזה, טאיפיי ידועה כעיר הפתוחה מאוד לקהילה הגאה ויש בה מועדונים רבים וסצנה חיה ובועטת – ולראיה, טאיוואן הפכה לאחרונה למדינה הראשונה באסיה שמתירה נישואים חד מיניים.

בעיר התוססת ניתן לבלות בקלות שבוע או יותר, אך יש בטאיוואן כמובן עוד דברים רבים לראות. לאלו מכם שבאים לביקור חטוף בעיר, להלן מסלול מומלץ ל-48 שעות בטאיפיי:

 

טיול בטאיפיי: יום ראשון

 

לאחר ההגעה לעיר והתארגנות, צאו לכיוון הר הפיל (Xiangshan, 象山). לאחר עלייה מאומצת של כ-45 דקות במדרגות תלולות ולא מעטות, ייחשף בפניכם נופה המרהיב של העיר. ניתן לעלות לתצפית בכל שעה, אך שימו לב שעל מנת שהראות והלחות לא יהרסו לכם את החוויה, עדיף לעלות לתצפית בשעות הבוקר המוקדמות או לקראת השקיעה. בדרככם לתצפית תוכלו לראות מגוון רחב של ציפורים וצמחים, מה שהופך את ההר לגן עדן אקולוגי וטבעי ‏הנגיש לכל מי שחפץ לראות קצת טבע במרחק נגיעה ממרכז העיר.‏

לאחר התצפית, לכו כעשר דקות לכיוון מגדל טאיפיי 101 (Taipei 101, 台北101), שנקרא גם מרכז הפיננסים הבינלאומי (Taipei World Financial Center, 台北國際金融中心). מדובר אחד מסמליה המפורסמים ביותר של טאיפיי, שניתן לראותו מכל מקום בעיר כמעט. הבניין היה בעבר המגדל הגבוה בעולם, וכיום 508 המטרים שלו מציבים אותו "רק" במקום העשירי ברשימה. גם אם אתם לא מתכוונים לעלות לקומות העליונות של המגדל, שווה להגיע לכאן בגלל תופעה מעניינת במיוחד שמתרחשת באזור זה הקשורה לפוליטיקה הסבוכה בין סין היבשתית ל"מחוז המורד" טאיוואן. בגלל הגעתם של תיירים רבים מסין הפוקדים את המקום, מדי יום ברחבת המגדל מתרחשות הפגנות קטנות, הנפת שלטים ודגלים של סין מצד אחד וטאיוואן מצד שני ונוצרת דינמיקה מאוד מעניינת בין הקבוצות.

דרכי הגעה: קחו את הקו האדום של המטרו לתחנת ההר הנקראת על שמו, צאו ביציאה מספר שתיים ולכו דרומה (ימינה) בעקבות השלטים המכוונים לעלייה לתצפית.
מחיר כניסה: להר – חינם; לקומת התצפית של המגדל – 500 דולר טאיוואני (קניית כרטיסים בקומה החמישית של מרכז הקניות במגדל).

שעות פתיחה: להר – כל היום; למגדל – 9:00-22:00.

תצפית הר הפיל צילום: אור שוורץ)

משם המשיכו לאנדרטת צ'יאנג קאי שק (Chiang Kai-shek Memorial Hall,中正紀念堂)  ‏- האנדרטה היא אטרקציה פופולארית בעיר ואף היא הפכה לאחד מסמליה, אך היא טומנת בחובה בעייתיות רבה, שמציגה את המצב הפוליטי והחברתי בטאיוואן של ימינו. האנדרטה נחנכה בשנת 1980, ביום השנה החמישי למותו של המנהיג האוטוריטרי והשנוי במחלוקת – צ'יאנג קאי-שק. צ'יאנג הוא לא רק מנהיגה של "מפלגת האומה" אשר נחשב לאויבה המר של המפלגה הקומוניסטית הסינית, אלא דמות שזוכה ליחס אמביוולנטי אפילו בטאיוואן, בשל משטרו הקשוח.

במתחם האנדרטה נמצאים גם התיאטרון הלאומי ואולם הקונצרטים הלאומי של טאיוואן וביניהם שוכנת כיכר החירות (Liberty Square, 自由廣場), ששמה שונה בשנת 2007, כסמל לתהליך הארוך שעברה טאיוואן מתקופת שלטונו של צ'יאנג קאי-שק לעבר הדמוקרטיה.

הכניסה לאולם המרכזי היא דרך 88 מדרגות – כמספר שנותיו של צ'יאנג קאי שק במותו. במתחם האנדרטה המוקפת גנים ירוקים ויפים, שוכן מוזיאון עם חפציו האישיים, מסמכים שונים ותמונות מאירועים חשובים בחייו, ובנוסף תמצאו כאן תערוכות מתחלפות העוסקות בפוליטיקה, חברה ותרבות.

דרכי הגעה: מתחנת המטרו של מגדל טאיפיי סעו חמש תחנות עד לתחנת האנדרטה הנקראת על שמה, וצאו ביציאה מספר חמש.
מחיר כניסה: חינם.

שעות פתיחה: 9:00-18:00.

בכל שעה עגולה נערך טקס החלפת משמרות באולם המרכזי, כדאי לתכנן את הביקור בהתאם לכך.

אנדרטת הזכרון, התיאטרון הלאומי ואולם הקונצרטים הלאומי (צילום: אור שוורץ)

אחרי התרשמות והכרות עם העבר הפוליטי והחברתי הטאיוואני, סעו לעבר מקדש לונגשאן (Lungshan Temple, 龍山寺). המקדש הבודהיסטי נבנה לראשונה במאה השמונה עשרה על ידי מהגרים מהמחוז הסיני השכן פוג'יאן אשר מעבר לים, לכבודה של האלה גואניין, ומהווה כיום את אחד ממוקדי הדת והעניין העיקריים בטאיפיי. בנייתו המוקפדת ועיצובו הססגוני והמרשים מאפשרים לקבל הצצה חטופה אל המסורת הדתית והעממית הייחודית שהתפתחה באי.

כמקובל בטאיוואן, ממול המקדש מתקיים כל ערב שוק הלילה חואה-ש'י (Huaxi Street Night Market, 華西街夜市). זהו אחד השווקים המפורסמים והותיקים ביותר בעיר, וזו הזדמנות מצוינת לבקר ולטעום כאן ‏מהאוכל הנהדר שיש לטאיוואן להציע. המקום נודע גם כ"סמטת הנחשים" על שם המסעדות הרבות באזור המתמחות ב…..בשר נחשים!

דרכי הגעה: קחו את הקו האדום של המטרו עד לתחנה המרכזית של טאיפיי ( Taipei Main Station, 台北車站), ומשם החליפו לקו הכחול וסעו עוד שתי תחנות עד לתחנת המקדש. קחו את יציאה מספר 1 ולכו מהתחנה ימינה לכיוון המקדש.
מחיר כניסה: חינם.

שעות פתיחה: 6:00-22:00.

מקדש לונגשאן (צילום: אור שוורץ)

ממקדש לונגשאן, המשיכו לאזור ש'י-מן (Ximen, 西門), "השער המערבי", והתחילו להתערבב בין המוני האנשים המבקרים באזור – ברובם תיירים מסין. זהו אחד האזורים המתוירים ביותר בעיר הודות למגוון עצום של חנויות, מסעדות, מועדונים, בתי קולנוע, מועדוני קריוקי, שווקים קטנים ודוכנים והכל מרוכז בצפיפות במספר רחובות.

ההשפעה היפנית ניכרת במקומות רבים בטאיפיי ובאזור זה במיוחד, ולא בכדי, בעידן הכיבוש היפני של טאיוואן הוא ‏היה אחד האזורים המרכזיים של השלטון והיווה את מרכז הבידור של העיר וניתן עד היום לראות מבנים רבים שנבנו ועוצבו בסגנון היפני המסורתי. מומלץ לבקר כאן בשעות הערב, אז מתאגדים ברחובות צעירים רבים שנראים כאילו הרגע יצאו מסרטי האנימה היפנים, לאחר שיטוט קצר תוכלו לאכול באחד מאלפי המסעדות או הדוכנים ולאחר מכן להמשיך לבילוי לילי באזור.

דרכי הגעה: סעו תחנה אחת בקו הכחול עד תחנת ש'ימן, צאו ביציאה מספר שש.

 

טיול בטאיפיי: יום שני

 

התחילו את יומכם השני בטאיפיי בבוקר רגוע בפארק דה-אן (Da'an Park, 大安森林公園) וצאו להליכת בוקר רגועה בפארק תוך כדי צפייה במתרגלי הטאי-צ'י. הפארק מהווה פינת חמד במרכז העיר ומקום מצוין לעשות פיקניק, ספורט או סתם להתבונן בהרגלי היום היום של המקומיים. על אף היותו במרכז העיר, תמיד שוררת בפארק אוירה רגועה, נעימה ונינוחה.

שימו לב שהעיר לא ממהרת לשום מקום ומתעוררת יחסית מאוחר, רב החנויות נפתחות בסביבות השעה עשר או אחת עשרה בבוקר, ולכן גם אתם מוזמנים לקחת את הזמן ולהתעורר בעצלתיים.

דרכי הגעה: קחו את הקו האדום של המטרו לתחנת הפארק.
מחיר כניסה: חינם.

שעות פתיחה: כל היום.

בסופי שבוע מתקיים ליד הפארק שוק פרחים ומזכרות נחמד ששווה לבדוק.

מפארק דה-אן ניתן להגיע בהליכה קצרה בת עשר דקות לרחוב יונג-קאנג (‏Yongkang street, 永康街) רחוב זה נודע, במיוחד בקרב התיירים היפנים והקוריאנים, בזכות מבחר המסעדות וחנויות הבוטיק הנהדרות בו. מסעדה מפורסמת ומומלצת במיוחד ברחוב היא מסעדת דין טאי פנג (Din Tai Fung, 鼎泰豐), המגישה מבחר סוגי דמפלינגס ובראשם הש'יאו-לונג-באו (Xiaolongbao, 小籠包)  – דמפלינגס ממולאים במרק ובשר. הסניף כאן הוא הסניף הראשון שנפתח בטאיוואן לרשת המסעדות המוצלחת מהונג קונג, שאף זכתה בכוכב מישלן.

דרכי הגעה: במקום ללכת אפשר גם לקחת את הקו האדום של המטרו לתחנת השער המזרחי (Dongmen, 東門) ולצאת ביציאה מספר חמש.

ש'יאו-לונג-באו (צילום: אור שוורץ)

לאחר שאכלתם את הש'יאו-לונג-באו הטעימים ביותר באי, המשיכו אל עבר מוזיאון הארמון הלאומי (National Palace Museum, 國立故宮博物院). למתעניינים באמנות ותרבות סינית תחנה זו היא בגדר חובה, אך גם מי שלא מתעניין באופן מיוחד יוכל להנות ולהבין קצת יותר לעומק את התרבות הסינית החאנית ואת תרבויות המיעוטים השונים המרכיבים את העם הסיני. את האוצרות המוצגים במוזיאון לקחו עימם מנהיגי הרפובליקה הסינית כאשר נסוגו לטאיוואן בתום מלחמת האזרחים הסינית, וכיום ניתן למצוא כאן עשרות אלפי פריטי אמנות סינית מסורתית מתקופות שונות ומאזורים שונים, אשר מהווים את אוסף האמנות הסינית הגדול ביותר בעולם. בואו מוכנים להליכה רבה ואיטית בין כל התיירים הסינים הפוקדים את המקום.

דרכי הגעה: כנסו לתחנת המטרו והמשיכו בקו האדום עד לתחנת שה-לין (Shilin, 士林), צאו ביציאה מספר אחת ולאחר הליכה בת כמאתיים מטרים לכיוון רחוב דז'ונג-דז'נג (Zhongzheng road, 中正路)‏, קחו אוטובוס מספר 18/19/304/255/815/‏R30‎‏ למוזיאון, נסיעה של כ-15 דקות.
מחיר כניסה: 250 דולר טאיוואני. למחזיקי תעודת סטודנט בינלאומי הכניסה היא חינם.

שעות פתיחה: ימים א'-ה' – 8:30-18:30; ימים ו' ושבת – 8:30-21:00.

מהמוזיאון המשיכו אל פארק האמנות חואה-שאן 1914‏ (Huashan 1914 Creative Park, 華山1914文化創意產業園區). הפארק הנחמד מורכב למעשה ממספר מחסנים משופצים, שבעבר שימשו מפעל פרטי ליין, ובתחילת שנות האלפיים שופצו ועברו הסבה לאזור האמנות. כיום ניתן למצוא כאן חנויות, מסעדות ובתי קפה אופנתיים ומלאי חן. בסופי השבוע האזור הופך לשוקק חיים במיוחד עם הופעות מוסיקה רבות ומופעי רחוב שונים. מומלץ להגיע ולבלות את אחר הצהריים באזור באווירה נינוחה ומלאת סטייל.

קרוב לפארק, מצידו השני של הכביש, נמצא שוק האלקטרוניקה גואנג-חואה (Guanghua Digital Plaza, 光華商場) – קניון בן 6 קומות שמוקדש כולו למכירת מחשבים ומוצרי אלקטרוניקה אחרים. כמו כן, בשל קרבתו של השוק לאוניברסיטה למדע וטכנולוגיה של טאיפיי, ניתן למצוא בכל האזור שלל שירותים וחנויות רבות העוסקות בתחום. אך למרות היותה של טאיוואן נדבך חשוב בתעשיית השבבים והאלקטרוניקה העולמית, אל תצפו למחירים אטקרטיביים במיוחד.

דרכי הגעה: קחו את הקו האדום עד התחנה המרכזית של טאיפיי (Taipei Main Station, 台北車站), החליפו לקו הכחול וסעו שתי תחנות עד לתחנה Zhongxiao Xinsheng, 忠孝新生, שנמצאת על החיבור בין הקו הכחול לקו הצהוב, צאו ביציאה מספר 1.
מחיר כניסה: חינם.

שעות פתיחה: המתחם פתוח 24 שעות ביממה, שעות הפתיחה של החנויות והמסעדות משתנות.

לאחר שוטטות בפארק ובשוק האלקטרוניקה, המשיכו אל עבר אל עבר שוק הלילה ברחוב ראו-חה (Raohe Street Night Market, 饒河夜市). בטאיפיי יש שווקי לילה רבים, במגוון גדלים, החולשים על כל אזוריה של העיר, אך השוק ברחוב ראוחה הוא כנראה אחד השווקים הפופולרים והעמוסים ביותר בקרב תיירים ומקומיים כאחד. למרות היותו רחוב אחד בלבד, השוק עמוס באינספור דוכנים וכל ערב מתקיימת שם חגיגה אמיתית של ריחות, טעמים ומראות משגעים.

בקצה הרחוב עומד לו אחד המקדשים המרהיבים והססגוניים ביותר בטאיפיי, מקדש צה-יואו (Ciyou Temple, 慈祐宮), שנבנה בשנת 1753 לכבוד האלה מאטסו, אלת הים בפנתיאון האלים הסיני.

 

מקדש צה-יואו (צילום: אור שוורץ)

דרכי הגעה: סעו בקו הצהוב תחנה אחת ורדו בתחנת Songjiang Nanjing, 松江南京. החליפו לקו הירוק, סעו לתחנת סונגשאן (Songshan, 松山) וצאו ביציאה מספר חמש.
שעות פתיחה: 17:00 – חצות.

מחיר כניסה: חינם.

מידע שימושי

דרכי הגעה: מרבית התיירים המגיעים לטאיוואן נוחתים בשדה התעופה הבינלאומי טאו-יואן (Taoyuan International Airport, 桃園國際機場) המסומל כ-TPE ושוכן ממערב לעיר טאיפיי. משדה התעופה ניתן לנסוע ב-Airport MRT (40 דקות, 160 דולר טאיוואני) היוצאת בכל רבע שעה מטרמינל 2, עוברת דרך טרמינל 1 ומגיעה לתחנה המרכזית של טאיפיי (Taipei main station, 台北車站). מהתחנה המרכזית תוכלו להמשיך בנסיעה לאזוריה השונים של טאיוואן וכן באמצעות המטרו לאזורים השונים של העיר טאיפיי.

כדאי לשים לב ולקחת רכבת אקספרס (Express, 直達車) העוצרת רק בארבע תחנות בדרכה לתחנה המרכזית של טאיפיי, במידה ותיקחו את הרכבת הרגילה (Commuter, 普通車) קחו בחשבון שזמן הנסיעה קצת ארוך יותר, מפני שעוצרים במספר תחנות רב יותר. מידע נוסף ניתן למצוא באתר של שדה התעופה.

לינה: בטאיפיי ישנם כמה וכמה הוסטלים מצויינים. מומלץ במיוחד הוא הוסטל בננה ( Banana Hostel) המקסים, הממוקם ליד תחנת המטרו דונגמן ומציע חדרי דורמס במחירים סבירים ביותר. כתובת: 106, Taiwan, Taipei City, Da’an District, Section 2, Jinshan South Road, 7號

אור שוורץ
 
למדה סינית באוניברסיטת NTNU בטאיפיי, טאיוואן. בעלת תואר ראשון בלימודי אסיה וגיאוגרפיה מאוניברסיטת חיפה ולמדה סינית באוניברסיטת צ'נגדו. התאהבה מהרגע הראשון בנופים הפראיים ובתרבות הייחודית של טאיוואן.