נוגה פייגה

מייסדת ועורכת

עורכת ועיתונאית, גרה בשאנגחאי. בעלת תואר ראשון ללימודי אסיה ותקשורת מהאוניברסיטה העברית. כתבת לשעבר ב"ידיעות תקשורת", ב"קשת" ובמגוון אתרים נוספים. מרצה על תרבות וחברה בסין המודרנית.

סיור במרכז המחקר והרבייה של הפנדה

גן העדן הסצ'ואני לחיה המתוקה מכולן

גם אם נשבעתם לעצמכם שלא תיפלו ברשת המסחרית הדביקה של סין, כנראה שלא תצליחו לעמוד בפני הררי המתיקות של מרכז המחקר והרבייה של הפנדה הענקית (Chengdu Panda Breeding and Research Center, Dàxióngmāo fánzhí yánjiū zhōngxīn, 大熊猫繁殖研究中心) בסצ'ואן. המרכז, הממוקם כ-40 דקות נסיעה ממרכז העיר צ'נגדו, מעוצב כפארק ענקי ובו עשרות פנדות בגילאים ובגדלים שונים. זהו אחד מטיולי היום הפופולריים ביותר בצ'נגדו ואף בסצ'ואן כולה, ובהחלט מומלץ להקדיש לו כחצי יום.

פנדה במרכז המחקר לרבייה בסצ'ואן. סמל לאומי חשוב (צילום: נוגה פייגה)

פנדות במרכז המחקר לרבייה בסצ'ואן. מעוצב כפארק נעים (צילום: נוגה פייגה)

הפנדה הגדולה היא אחד הסמלים הידועים והחזקים ביותר של סין, ולא בכדי. החיה המפורסמת חיה באופן בלעדי במחוזות סצ'ואן, שאאנש'י וגאנסו, וסין השתמשה בה ככלי דיפלומטי כבר בתקופות קיסריות קדומות. אך מאות שנים של עיבוד האדמה ותהליכי הרס יערות פגעו באזורי המחייה הטבעיים של הפנדות, ולקראת סוף המאה ה-20 נשארו רק פרטים מעטים בטבע. חשיבותה כסמל בסין והמראה החיצוני החביב שלה עשו את שלהם, וסין פתחה במאמץ נרחב לשמר ולהגדיל את הילודה של החיה הנכחדת. המאמץ הצליח, וכיום חיות למעלה מ-300 פנדות בשבי ועוד 2,000-3,000 בטבע – מספר שהוריד אותן לאחרונה מרשימת החיות בסכנת הכחדה.

לעובדות נוספות על הפנדה הגדולה, ראו כאן.

 

מרכז המחקר

 

השער למרכז הפנדות. פארק גדול ומעוצב (צילום: טל ניצן)

בסצ'ואן ישנם מספר מחקרי גידול ורבייה של הפנדה הגדולה, אך מרכז המחקר והרבייה של הפנדה הגדולה בצ'נגדו הוא הגדול והמפורסם מכולם. המרכז הוקם בשנת 1987 במטרה לחקור ולשמר את החיה הנדירה. מה שהחל כבית לשישה דובי פנדה שחולצו מהטבע הפך למכון מחקר ולמרכז המוביל בעולם ברביית הפנדות, עם 172 פנדות שנולדו במתחם עד שנת 2011. מטרתו המרכזית של המרכז הוא חקר תנאי הרבייה של הפנדות והגדלת האוכלוסייה שלהן, וכל הפנדות שנולדו במרכז הינן צאצאים של אותן שש פנדות מקוריות. לאחר הלידה והטיפול עוברות הפנדות התאמה לתנאי המחייה הטבעיים שלהן, ולבסוף משוחררות חזרה אל הטבע.

הפנדה הגדולה. ישנה או אוכלת רוב היום (צילום: נוגה פייגה)

הפנדה הגדולה - הדוב שהפך לסמל האהוב ביותר של סין (צילום: טל ניצן)

פנדות במרכז המחקר לרבייה בסצ'ואן (צילום: טל ניצן)

למרות כל אלו, לא חובה עניין מדעי בפנדה כדי לבקר במרכז: הממשלה השכילה להבין את העניין התיירותי במקום, והמרכז מעוצב כפארק ענקי ויפייפה בו חיות הפנדות בנינוחות יתרה. הפארק כולל מספר מתחמים בהן מחולקות הפנדות לפי גילאים: כמה מתחמים לפנדות בוגרות, כמה לפנדות שטרם הגיעו לבגרות ומרכז אחד לגורים. בפארק קיימות גם שתי תינוקיות שנפתחות לסירוגין, בהן ניתן לראות גורים קטנטנים שנולדו זה עתה. המתחמים מחוברים בשבילים נוחים המוצלים מעצי הבמבוק, ויוצרים תחושה של הליכה קלילה בתוך הטבע.

מרכז הפנדות. עצי במבוק מצלים על השבילים (צילום: נוגה פייגה)

גורי הפנדה נולדים קטנטנים וחסרי אונים (צילום: טל ניצן)

גור פנדה בתינוקייה (צילום: טל ניצן)

למרות שמו המחייב, המרכז לא מגביל את עצמו רק לפנדה הגדולה: בפארק ישנם שני מתחמים גדולים ותינוקייה המוקדשים לפנדה האדומה, חיה המזכירה דביבון או חתול גדול, שלמרות שמה המחייב, לא נהנית מקשר משפחתי לפנדה הגדולה. בעוד הפנדה הגדולה נוטה להעביר שעות ארוכות בשינה או באכילה, הפנדה האדומה והפעלתנית לרוב מספקת "מופע" מעט מלהיב יותר בדמות התרוצצויות והשתובבויות. חיות נוספות בפארק כוללות דגים וברבורים, השוכנים באגם הברבורים החביב שנמצא מזרחית לכניסה ומהווים אתנחתא קלילה לטיול בפארק.

הפנדה האדומה. ללא קשר משפחתי אך נותנת מופע טוב (צילום: נוגה פייגה)

אגם הברבורים בפארק. סיור נחמד בימים נעימים (צילום: נוגה פייגה)

 

 

 

כמה טיפים להתנהלות בפארק:

  1. בימים החמים של צ'נגדו הטיול בפארק יכול להיות מעייף, ואפילו הפנדות עצמן בוחרות לברוח לחדרים קרירים יותר או לישון. נסו להגיע במזג האוויר ממוזג יותר, ואם אין ברירה – הצטיידו בכובע.
  2. מומלץ להגיע לפארק כמה שיותר מוקדם, אז הפנדות אנרגטיות יחסית.
  3. אל תצפו מראש לראות גורי פנדה או תינוקות – כידוע הפנדות לא מתרבות בקלות, והתינוקיות בפארק לא תמיד פתוחות.
  4. נכון לכתיבת שורות אלו, כל פעילות הכוללת מגע עם הפנדות (צילומים, התנדבויות וכדומה) הושעו עד להודעה חדשה. מבקרים המעוניינים להתנדב עם פנדות יכולים לברר על עם צוותי ההוסטלים בצ'נגדו בנוגע להתנדבות במרכזי המחקר האחרים באזור.

 

מידע שימושי

 

הגעה: קו מס' 3 של המטרו מגיע למרכז בתחנת שדרת הפנדות (Panda avenue, 熊猫大道), ועוצר חמישה קילומטרים לפני המרכז משם ניתן להמשיך בשאטל או במונית. גם קו אוטובוס התיירים 902 מגיע לכאן. הנסיעה אורכת כשעה באוטובוס וכחצי שעה במונית.

מחיר כניסה: 58 יואן.

שעות פתיחה: 7:30-18:00 כל השנה. כרטיסים אחרונים נמכרים ב-17:00. הזמן הטוב ביותר לביקור הוא בין 9:00-11:00 בבוקר, אז מאכילים את הפנדות והן פעילות יחסית.

נוגה פייגה
 
עורכת ועיתונאית, גרה בשאנגחאי. בעלת תואר ראשון ללימודי אסיה ותקשורת מהאוניברסיטה העברית. כתבת לשעבר ב"ידיעות תקשורת", ב"קשת" ובמגוון אתרים נוספים. מרצה על תרבות וחברה בסין המודרנית.