טל ניצן

מייסדת ועורכת

רכזת אדמניסטרטיבית במכון קונפוציוס באוניברסיטה העברית. למדה באוניברסיטאות ג'יאו טונג בשאנגחאי ובדז'ה-ג'יאנג בחאנגדז'ואו. בעלת תואר ראשון בלימודי אסיה ותקשורת מהאוניברסיטה העברית.

סיור ברובע המוסלמי של ש'י-אן

סיור בשוק האוכל הססגוני והמסגד הגדול המפורסם של העיר

ש'י-אן הייתה אחת הערים הראשונות אליהן הגיע האסלאם בסין, עוד כאשר הייתה בירתה המפוארת של שושלת טאנג (618-907 לספירה) ונקראה צ'אנג-אן. כיום מתגוררת בה קהילה גדולה וחביבה של בני מיעוט החוי, והרובע המוסלמי שלה משמש כמרכז התרבותי והרוחני של 50,000 המוסלמים המתגוררים בעיר. הרובע המוסלמי של ש'י-אן הוא גם אחת האטרקציות האהובות ביותר של העיר, והוא מושך תיירים רבים הבאים לטעום ממטעמי שוק האוכל ולקנות מזכרות.

את שער הרובע המוסלמי של ש'י-אן מסמל מגדל התוף (Drum Tower, Gǔlóu, 鼓楼) של העיר, אחיו הרחב יותר של מגדל הפעמון הניצב במרכז העיר העתיקה מוקפת החומה. מגדל התוף נמצא מרחק הליכה קצרה מערבה ממגדל הפעמון ובלילות ניתן לזהותו בקלות הודות לתאורתו הצבעונית, ואילו הרובע המוסלמי נפרש ממנו צפונה.

מגדל התוף של ש'י-אן. שער הרובע המוסלמי (צילום: טל ניצן)

 

שוק האוכל והמזכרות

הרחוב הראשי של השוק (צילום: טל ניצן)

הציר המרכזי של שוק האוכל והמזכרות ברובע המוסלמי הוא הרחוב המתחיל ממש במגדל התוף, וממנו מתפצלות סמטאות קטנות שלעתים קרובות יאכלסו חנויות ומסעדות יותר מוצלחות ויותר זולות מאלו שעל הרחוב הראשי. זהו שוק תוסס ומלא חיים, ורחובותיו מארחים יום-יום תיירים ומקומיים גם יחד.

דוכן שיפודי כבש בשוק האוכל (צילום: טל ניצן)

לא רחוק מאחוריהם צועדת גם היא בראש הרשימה מנת הנודלס המפורסמת של ש'י-אן: אטריות ביאנג ביאנג (Biángbiáng miàn, Biángbiáng) – אטריות עבות המגיעות לרוב בליווי עגבניות, ביצים ובשר. שלטי הדוכנים המציעים אותן יקדמו את פניכם מכל עבר בשוק ותוכלו לזהות אותם לפי הסימן הסיני של "ביאנג" – זהו אחד הסימנים המורכבים ביותר בסינית אשר מרכיבים אותו לא פחות מ-56 קווים, ויש לו גרסאות רבות וסבוכות אף יותר שכוללות עד 71 קווים! הסימן כל כך מסובך דרך אגב, שאי אפשר גם להקלידו במחשב.

שלט של חנות אטריות ביאנג ביאנג (צילום: טל ניצן)

עוד מנה נפוצה ברובע היא "ההמבורגר הסיני" (Ròujīamó, 肉夹馍) – לחם דומה לפיתה ממולא בבשר. מוצאה של המנה הזאת הוא באזור ש'י-אן, אך כיום היא נפוצה בכל סין ומכילה לרוב בשר חזיר. ברובע המוסלמי היא מופיעה כמובן בגרסת החלאל ומורכבת מבשר בקר או טלה. בנוסף ניתן למצוא בדוכני הרחוב גם מגוון של פיתות יפהפיות עבודת יד.

"ההמבורגר הסיני". חובה לנסות ברובע המוסלמי (צילום: טל ניצן)

מלבד שלוש המנות המפורסמות הללו, תמצאו כאן עוד מאכלים מצוינים רבים החל בממתקים ייחודיים ופירות יבשים וטריים, דרך יוגורט ומנות טופו ואטריות ריחניות וכלה במיץ רימונים.

פיתות עבודת-יד (צילום: טל ניצן)

ממתק עשוי סולת (צילום: טל ניצן)

שוק המזכרות הקטן שברובע הוא לא מהגדולים שתראו בסין וגם לא מהזולים בהם. אך ניתן למצוא בו כמה דברים ייחודיים לעיר ש'י-אן כמו דמויות מתאטרון הצלליות הסיני שהתפתח באזור זה וכן מזכרות הקשורות בחיילי הטרקוטה. בנוסף ככל שתלכו ותתקרבו למסגד הגדול תוכלו למצוא כמה דוכני מזכרות ייחודיים עם חפצים מוסלמים-סיניים כמו קליגרפיות בערבית על מניפה או מגילה סינית.

 

המסגד הגדול

 

 

על אף השער הקטן והצנוע שעשוי להטעות, המסגד הגדול של ש'י-אן (Great Mosque of Xi'an, Xī'ān Dà Qīngzhēnsì, 西安大清真寺), כשמו כן הוא, הגדול מבין שבעת המסגדים של העיר ש'י-אן עם 20 מבנים המתפרסים על חמש חצרות. המסגד אמנם נבנה לראשונה בשנת 742 לספירה לאחר שסוחרים ערבים שהגיעו בדרך המשי הביאו עמם את האסלאם לסין, אך המבנים הנראים כיום הוקמו החל משושלת מינג (1368-1644 לספירה).

המסגד הגדול של ש'י-אן. במבט ראשון עשוי להיראות כמקדש או גן סיני טיפוסי (צילום: טל ניצן)

המסגד הוא מופת של אדריכלות המשלבת תרבויות: אף שבמבט ראשון הוא נראה כמקדש או גן סיני טיפוסי, בחינה מעמיקה תגלה מאפיינים מוסלמיים רבים ועשירים. כך לדוגמא בעוד המקדשים והארמונות הסינים הקלאסיים נבנו על ציר דרום-צפון, המסגד הגדול נבנה על ציר מזרח-מערב – עם הפנים למכה.

קליגרפיה ערבית על מבנים וחפצים בעלי חזות סינית (צילום: טל ניצן)

קליגרפיה ערבית על מבנים וחפצים בעלי חזות סינית (צילום: טל ניצן)

קליגרפיה ערבית על מבנים וחפצים בעלי חזות סינית (צילום: טל ניצן)

ככל שמתקדמים מהחצרות החיצוניות של המסגד אל ההיכלים הפנימיים כך ניתן לראות סממנים מוסלמים רבים יותר ובולטים יותר. אבל אפילו היכל התפילה המרכזי שנמצא בחצר הרביעית זכה למראה חיצוני סיני למדי ורק כשמציצים לתוכו (הכניסה להיכל אסורה ללא-מוסלמים), ניתן לראות אדריכלות מוסלמית ברורה יותר.

היכל התפילה המרכזי. בעל חזית סינית (צילום: טל ניצן)

הצצה אל החלק הפנימי של היכל התפילה המרכזי (צילום: טל ניצן)

שילוב מעניין סיני-מוסלמי נעשה גם בבניית המינרט של המסגד, הצריח המשמש את המואזין לקרוא למאמינים לתפילה. את המינרט המוסלמי המסורתי, מחליף במסגד זה פביליון סיני למראה שאילולא השלט המסביר את תפקידו היה קשה מאוד להבין את ייעודו.

פביליון סיני לכל דבר משמש למסגד כמינרט (צילום: טל ניצן)

 

מידע שימושי

 

הגעה: השוק של הרובע המוסלמי נמצא כאמור מצפון למגדל התוף, המסגד ממוקם בסמטת חואה-ג'ואה (Huàjué xiàng, 化觉巷).

מחיר כניסה: למסגד – דצמבר-פברואר: 15 יואן; מרץ-נובמבר: 25 יואן.

שעות פתיחה: המסגד – 8:00-19:00. אולם התפילה סגור ללא-מוסלמים, ובימי שישי ובחגים מוסלמיים הכניסה לכלל המסגד מוגבלת.

טל ניצן
 
רכזת אדמניסטרטיבית במכון קונפוציוס באוניברסיטה העברית. למדה באוניברסיטאות ג'יאו טונג בשאנגחאי ובדז'ה-ג'יאנג בחאנגדז'ואו. בעלת תואר ראשון בלימודי אסיה ותקשורת מהאוניברסיטה העברית.