נתנאל הרשברג

כתב

גר בעבר בגואנגדז'ואו ועבד בקונסוליה הישראלית. אוהב ספורט אקסטרים, לחקור תרבויות שונות ולטייל ברחבי אסיה. מייעץ ומתכנן טיולים ברחבי היבשת.

יום בגואנגדז'ואו

יום טיול בעיר התוססת והמפתיעה בדרום סין

גואנגדז'ואו, בירת מחוז גואנגדונג (קנטון), נודעה בשנה האחרונה בקרב הישראלים בעיקר עקב כניסתו של השחקן ערן זהבי לליגת הכדורגל בקבוצת R&F המקומית. גואנגדז'ואו משמשת עבור מטיילים רבים כצומת מרכזי בין מקאו והונג-קונג ליאנגשואו, שעוברים בה לצרכי תחבורה בלבד ופוסחים על אתריה הייחודים. אבל למעשה, לעיר הייחודית יש הרבה מה להציע, החל מהמטבח הקנטונזי הנודע בטעמיו ברחבי סין, דרך נוף אורבני עם גורדי שחקים ומוזיאונים וכלה בשווקים ססגוניים בעלי התמחויות שונות. אז אם אתם מגיעים לאזור ובכל זאת רוצים לחוות את המיטב שיש לעיר להציע, להלן טיול יום באחת הערים התוססות והמודרניות של סין.

 

מסלול טיול בגואנגדז'ואו

החלו את הבוקר מוקדם בטיול נעים באי שאמיאן (Shāmiàn dǎo, 沙面岛) – לאי, ששימש בזמן שושלת צ'ינג (1644-1912) כנמל סחר עבור העיר גואנגדז'ואו, יש משמעות היסטורית חשובה כתזכורת שלווה לתקופה הקולוניאלית האירופאית. במהלך מלחמת האופיום השנייה (1856-1860) האי הפך לנקודה אסטרטגית ושימש כמגן לעיר. עם תום המלחמה, הוא חולק בין צרפת ובריטניה, ועם הזמן הפך למובלעת זרה משגשגת. כיום ניתן לטייל בין שדרות הולכי הרגל המרוצפות, המבנים האירופאיים והפסלים המשעשעים בעיצובים מקוריים המקשטים את האי. 

דרכי הגעה: מטרו קו 1 או 6 לתחנת חואנג-שה (Huangsha, 黄沙) צאו ביציאה F וחצו את הגשר לעבר האי.
מחיר כניסה: חינם.

שעות פתיחה: כל היום. 

האי שאמיאן (צילום: נתנאל הרשברג)

לאחר ביקורכם באי חצו אותו חזרה לעבר שוק התרופות צ'ינגפינג Qīngpíng zhōngyàocái shìchǎng, 清平中药材市场), אשר הוקם ב-1979. השוק מורכב ממספר שווקים קטנים, ביניהם שוק למוצרי חקלאות ושוק מוצרי מים. תוכלו למצוא פה מגוון רחב של פירות ים מיובשים, פירות, ציפורים, תבלינים שונים ותרופות צמחיות סיניות.

דרכי הגעה: השוק נמצא בקרבת האי, בצומת הרחובות צ'ינגפינג וליו-אר-סאן, Qīngpíng lù liùèrsān lù lùkǒu, 清平路六二三路口.
מחיר כניסה: חינם.

שעות פתיחה: 9:00-17:00.

משם חזרו למטרו וסעו שתי תחנות על קו מספר 1 עד להיכל ההיסטוריה של משפחת צ'ן (Chén jiācí guǎngchǎng, 陈家祠广场), אשר נקרא גם "אקדמיית שבט צ'ן". משפחת צ'ן ידועה משלהי שושלת צ'ינג, כאשר אדם בשם צ'ן קיבל משרה מכובדת בשלטון האימפריה. בנייתו של היכל ההיסטוריה הושלמה בשנת 1893, לאחר ששני בני משפחה חזרו מארה"ב והגו את הרעיון לבנות היכל בו ניתן יהיה לבצע פולחן לעידוד צאצאי המשפחה להיבחן בבחינות הקיסריות. ההיכל המעוצב להפליא השתמר בצורה מרשימה, ומהווה את הדוגמה הגדולה והטובה ביותר לארכיטקטורה המסורתית של דרום סין בפרובינציית גואנגדונג. הוא מכיל 6 חצרות ו-19 מבנים הכוללים 9 אולמות, אשר מחוברים ע"י מסדרונות עץ פתוחים, גנים ופביליונים.

המתחם הוא דוגמה מצוינת לארכיטקטורה הסינית המסורתית, אשר ידועה בצורת בנייתה הסימטרית. ניתן לראות עיטורים שונים ומרהיבים בכל מבני ההיכל: יצירות גילוף דקדקניות עתירות פרטים בעץ, אבן, לבנים, חרס וכן תחריטי ברזל העיטורים מתארים פרחים,פירות, ציפורים, פירות, עטלפים, אריות ודמויות שונות. שימו לב לגילופי העץ המרכזיים בהיכל, המתארים אגדה של לידת האלים לצד ביוגרפיה של שליטי פרובינציית גואנגדונג, וסצנות מדרמות קלאסיות שונות.

כיום ההיכל מכהן כמוזיאון, וכולל אוסף תצוגות אומנות עממית מכל המחוז, כולל גילופים בשנהב, בעץ, קדרות חרס, ציורי אומנות ועוד. מומלץ לעבור דרך חנות המזכרות בהיכל, הכוללת חפצים דקורטיביים מהתרבות הסינית.

דרכי הגעה: האקדמיה נמצאת על קו 1, בתחנת המטרו העונה לאותו שם (Chen Clan Academy, 陈家祠). 
מחיר כניסה: 10 יואן.

שעות פתיחה: 8:00-17:30.

היכל ההיסטוריה של משפחת צ'ן (צילום: נתנאל הרשברג)

גילופים מהאקדמיה (צילום: נתנאל הרשברג)

לאחר מכן המשיכו על קו מס' 1 שתי תחנות לכיוון מזרח למדרחוב בייג'ינג (Běijīng lù bùxíngjiē, 北京路步行街). המדרחוב המרוצף ושוקק החיים הינו שילוב נפלא של היסטוריה ומודרניות, ותיירים רבים פוקדים אותו במהלך היום. המדרחוב מעוצב ככלבו ענק המכיל עשרות חנויות שונות, ולצידן דוכני אוכל רבים בהם תוכלו לאכול צהריים. ניתן להנות כאן מחנויות בוטיק וספרים, ביגוד ומוצרים מקומיים. במרכז הרחוב ניתן לראות שני אתרים ארכיאולוגים תת קרקעיים מחופים בלוחות זכוכית, אשר מראים כי רחוב זה הינו בעל יסודות עתיקים ומתוארך לתקופת שושלת סונג (960-1279). כמו כן, במקום תבליט מתכת מרשים אשר מציג את גואנגדז'ואו בעת העתיקה.

בחלקו הצפוני של המדרחוב תוכלו לבקר במוזיאון שושלת חאן המערבית והמלך נאן-יואה (Nányuèguó gōngshǔ yízhǐ, 南越国宫署遗址)במוזיאון עשרה אולמות תצוגה, המציגים את קברו של המלך השני של ממלכת נאן-יואה המתוארכת ל-206 לספירה. 20 מטרים מתחת לפני הקרקע נמצא קבר המלך, המכיל כ-750 אבנים וציורי קיר מרשימים. במוזיאון למעלה מ-1000 שרידים של שברי חרס, כלי ברונזה וחותמות מזהב, המאפיינים תרבויות שונות וממלכות אשר שכנו בדרום סין בכלל ואת ממלכת נאן-יואה בפרט. 

דרכי הגעה: מדרחוב בייג'ינג – נמצא על קו 1 של הרכבת התחתית, מזרחית לתחנת גונג-יואן צ'יין (Gongyuanqian, 公园前), צאו ביציאה C או D והתקדמו ע"פ השילוט. מוזיאון שושלת חאן – נמצא צפונית למדרחוב, ברחוב דז'ונג-שאן מספר 316 (Zhōngshān sìlù 316 hào, 中山四路316号). 
מחיר כניסה: מדרחוב בייג'ינג – חינם; מוזיאון שושלת חאן – 12 יואן.

שעות פתיחה: מדרחוב בייג'ינג – כל היום; מוזיאון שושלת חאן – 9:00-17:30.

מדרחוב בייג'ינג (צילום: נתנאל הרשברג)

מהקצה הדרומי של מדרחוב בייג'ינג התקדמו ברגל כ-13 דקות לכיוון שוק הצעצועים והמתנות (Wànlíng guǎngchǎng wánjù jīngpǐn pīfā zhōngxīn, 万菱广场玩具精品批发中心), אחד השווקים המוכרים והאהובים בעיר. שוק זה הינו חוויה לילדים ולמבוגרים כאחד: זהו מתחם מקורה בן 6 קומות עם שפע של דוכני פי'צפקס, צעצועים, מזכרות סיניות, גאדג'טים ועוד. בקומות העליונות ניתן למצוא פריטים כבדי משקל כגון אביזרי נוי לבית, מזרקות ומוצרי וינטג' למיניהם. זהו מקום מצויין לעשות בו קניות, ובטוח תמצאו פה דבר או שניים להחזיר אתכם לארץ.

דרכי הגעה: ניתן ללכת ברגל לשוק או לקחת את קו 6 של המטרו לתחנת כיכר חאי-דז'ו (Haizhu Square, 海珠广场). צאו ביציאה B2 והתקדמו כ-400 מטרים ברגל. השוק יהיה בצידו השני של הכביש. כתובת: Jiěfàng nánlù 39 hào, 解放南路39号.
מחיר כניסה: חינם.

שעות פתיחה: 9:00-18:00.

שוק הצעצועים והמתנות (צילום: נתנאל הרשברג)

משוק הצעצועים חזרו לתחנת המטרו והמשיכו לפארק עיר הפרחים (Huāchéng guǎngchǎng, 花城广场), שנקרא גם פארק דז'ו-ג'יאנג. פארק זה מסמל את מרכז העיר גואנגדז'ואו, והוא רווי באתרים מרכזיים ובעל תצפית נהדרת על נהר הפנינה. הפארק מהווה ריאה ירוקה בלב גורדי השחקים המתכתיים, ו-39 מבנים שונים מקיפים אותו. בין המבנים יש גם כמה ששווים ביקור או לפחות הצצה בעצמם, כגון בניין האופרה (Guǎngzhōu dà jùyuàn, 广州大剧院) המעוצב בצורת שני סלעים בוהקים ומארח באופן קבוע הופעות בין-לאומיות וקונצרטים; ספריית גואנגדז'ואו (Guǎngzhōu túshūguǎn, 广州图书馆) הכוללת משחקיה חווייתית לילדים; ומוזיאון גואנגדונג (Guǎngdōngshěng bówùguǎn, 广东省博物馆) המציג בתוכו 166,000 פריטים שונים. תוכלו להשקיף גם על האצטדיון למשחקים אולימפיים, שניצב באי חאי-ש'ין-שה (Hǎixīnshā, 海心沙) הצמוד לפארק מדרום.

הפארק אמנם מודרני יחסית ולכן לא נהנה מפעילויות סיניות מסורתיות כפי שנהוג בפארקים אחרים, אך בשעות הדמדומים הוא הופך לאטרקציה מרשימה ביותר, עת הבניינים מסביבו והפארק עצמו נדלקים באורות ססגוניים. בחלקו הדרומי הסמוך לנהר נצבעת הקרקע בשורות של אורות צבעוניים, והמקום מתמלא בצעירים רבים הבאים להצטלם עם הרקע המפורסם של מגדל קנטון. באזור זה תוכלו להנות גם ממזרקה ובה מופע אורות ומים, הנערך מדי יום בשעה 20:00 ונמשך כ-15 דק'. האורות בפארק דלוקים עד 22:00. 

לצורך כניסה למוזיאון גואנגדונג יש להצטייד בדרכון.

 
 
 
דרכי הגעה: קו 6 לתחנת צ'ו-דז'ואנג (Quzhuang, 区庄), ואז החלפה לקו 5 עד לתחנת נהר הפנינה  (Zhujiang new town, 珠江新城) צאו מיציאות A1 או B2. הפארק נמצא מצידו השני של הכביש.
מחיר כניסה: מוזיאון גואנגדונג – חינם; ספריית גואנגדז'ואו – חינם.

שעות פתיחה: מוזיאון גואנגדונג – 9:00-17:00 (כניסה אחרונה ב-16:00), סגור בימי שני; ספריית גואנגדז'ואו – 9:00-21:00 (קומות 8 ו-9 נסגרות ב-17:30), הספרייה סגורה בימי רביעי.

מוזיאון גואנגדז'ואו (צילום: נתנאל הרשברג)

ספריית גואנגדז'ואו (צילום: נתנאל הרשברג)

לאחר שנהניתם מהפארק וראיתם את מרכז העיר בגובה העיניים, תוכלו לסיים את היום בתצפית המשקיפה על יופייה ממבט הציפור. ישנן כמה תצפיות מומלצות בעיר, ביניהן נקודת תצפית חינמית במלון Four Seasons השוכן במגדל ה-ifc, הממוקם על גדות הפארק מכיוון מערב. אפשרות נוספת היא להעפיל למגדל קנטון(Guǎngzhōu tǎ, 广州塔) המפורסם, המתנשא לגובה של 600 מטרים, והוא המגדל השני בגובהו העולם, לאחר מגדל טוקיו. הפלא הארכיטקטוני, המעוצב בצורה סיבובית, נפתח לציבור ב-2010 ומשמש כמגדל תקשורת ותצפית. בבניין שלל אטרקציות, המתאימות לכל הגילאים.

דרך נוספת להתבונן ביופי האורבני והצבעוני של העיר היא שייט בנהר הפנינה המפורסם (60-300 יואן, 70 דקות). נהר זה הוא השלישי באורכו בסין, ושמו נגזר מסלע חלק ומבריק כפנינה אשר נמצאת במצולות הנהר. ניתן לעלות ברציף יאנג-פאן (Yángfān mǎtou, 扬帆码头) הסמוך לאי חאי-ש'ין-שה או ברציף מגדל קנטון (Guǎngzhōu tǎ mǎtou, 广州塔码头). את הכרטיסים ניתן לרכוש בנמל עצמו. השיט הוא הלוך-חזור, והסירות יוצאות כל חצי שעה בין 18:00-22:00.

דרכי הגעה: תחנת המטרו של מגדל קנטון (Canton Tower, 广州塔) נמצאת על קו ה-APM או קו 3. מלון Four Seasons נמצא ברחוב דז'ו-ג'יאנג מערב מס' 5, Zhūjiāng xīlù 5 hào, 珠江西路5号.
מחיר כניסה: מגדל קנטון – המחיר נע בין 150-500 יואן, תלוי בגובה ובאטרקציות.

שעות פתיחה: קומת התצפית של מגדל קנטון – 9:00-23:00. לחלק מהפעילויות יש זמני פתיחה משתנים. 

תצפית על מגדל קנטון מהפארק (צילום: נתנאל הרשברג)

אם במקרה נשאר לכם עוד כוח, תוכלו להמשיך לאחת הפינות המגניבות והצעירות בגואנגדז'ואו –  רציף המסיבות של תרבות הבירה ואזור האמנות (Pátí píjiǔ wénhuà chuàngyì yìshù qū, 琶醍啤酒文化创意艺术区). באזור זה שכנה בעבר מבשלת בירה מקומית אשר יצרה את המותג "בירת נהר הפנינה". כיום יש פה מוזיאון לבירה בעיצוב מודרני (Zhūjiāng – yīngbó píjiǔ bówùguǎn, 珠江-英博国际啤酒博物馆), אשר מתמחה בהצגת תרבות והיסטוריית הבירה. המוזיאון נסגר בשעות אחר הצהריים אך לעת ערב תוכלו לטייל במדרחוב הקטן הכולל מספר מסעדות מערביות, פאבים עם מוזיקה חיה ומועדוני לילה.

מומלצת במיוחד מסעדת ה-Zapata, בר-מסעדה מקסיקני עם עיצוב חדשני ואוכל מעולה. מומלץ לעלות למפלס העליון, להירגע עם כוס בירה מקומית ולתצפת על מגדל קנטון והספינות הצבעוניות המפליגות בנהר.

 
דרכי הגעה: מתחנת המטרו של מגדל קנטון ניתן לקחת חשמלית לתחנת פא-טי (Pa ti, 琶醍).
מחיר כניסה: לרציף – חינם. למוזיאון הבירה – 50 יואן לכרטיס.

שעות פתיחה: המתחם פתוח כל הזמן, אך האיזור שוקק במיוחד מאחר הצהריים ועד השעות הקטנות של הלילה. מוזיאון הבירה – 8:30-12:00, 13:00-17:00.

נתנאל הרשברג
 
גר בעבר בגואנגדז'ואו ועבד בקונסוליה הישראלית. אוהב ספורט אקסטרים, לחקור תרבויות שונות ולטייל ברחבי אסיה. מייעץ ומתכנן טיולים ברחבי היבשת.