נוגה פייגה

מייסדת ועורכת

עורכת ועיתונאית, גרה בשאנגחאי. בעלת תואר ראשון ללימודי אסיה ותקשורת מהאוניברסיטה העברית. כתבת לשעבר ב"ידיעות תקשורת", ב"קשת" ובמגוון אתרים נוספים. מרצה על תרבות וחברה בסין המודרנית.

בראנצ'ים בשאנגחאי

ארוחות הבראנץ' המפנקות, המושחתות והטעימות ביותר בעיר

המשפט השגור בפי מערבים שגרים בשאנגחאי הוא "שאנגחאי היא לא סין". ואכן, שאנגחאי הבינלאומית נראת לעיתים יותר קרובה לדימוי המערבי האקזוטי שניתן לה בשנות ה-30 כ"פריז של המזרח" מאשר לסין המודרנית הסואנת. הדבר נכון במיוחד כשמדובר באוכל – בשאנגחאי יש סצנה קולינרית ענפה ומהוקצעת, הכוללת עשרות אלפי מסעדות המכסות את כל הסגנונות והמדינות. ניתן למצוא פה הכל – מהוט-פוט סינגפורי ועד חומוס לבנוני, מקרפים צרפתיים ועד סטייקים ארגנטינאיים.

בשנים האחרונות החלה להתפתח בעיר גם תרבות בראנצ'ים רחבה – מאות מסעדות החלו להציע תפריט מיוחד לסוף השבוע, הדומה לתפריטי הבראנצ'ים שמוגשים במערב. תוכלו למצוא פה סטים עשירים של ארוחות בוקר מפנקות, הכוללות ביצים על שלל צורותיהן, דגים או בשר, גרנולה ויוגורטים וכן פנקייקס ומאפים טריים. כיאה לבראנצ'ים, בסטים רבים תמצאו גם בייקון או נקניקיות מבשר חזיר, אך כמעט תמיד יש גם מנות עם סלמון או ללא בשר.

אל תצפו לפגוש את המחירים הסינים במסעדות האלו: כפי שבראנץ' הוא לא המצאה סינית, כך המחירים שלו לא מייצגים את האוכל הסיני. מחירי הבראנצ'ים בשאנגחאי נעים בין 50-60 יואן למנה ובסביבות ה-100 יואן לסט, ובחלק מהמקרים ידגדגו אפילו את ה-200 יואן לאדם. אל תיתנו למחיר להבהיל אתכם – רבים מהבראנצ'ים המקומיים הם לא פחות מעילוי קולינרי, עם שפים אירופאים שיוצרים מנות יפיפיות ומזינות על בסיס חומרים איכותיים המיובאים מאירופה. אם תשוו את המחיר לאירופה ואפילו לישראל, תגלו שמדובר במחירים סטנדרטים (ואף זולים) לבראנצ'ים.

 

ליקוויד לונדרי (Liquid Laundry)

 

ליקוויד לונדרי (צילום: נוגה פייגה)

את נהירת הצעירים לליקוויד לונדרי בסופי השבוע ניתן לראות ממרחקים – מדובר באחת המסעדות הפופולריות והאהודות ביותר בעיר, והבראנץ' שלה הוא אולי המפורסם ביותר בכל שאנגחאי. המסעדה המערבית, הממוקמת ליד קניון IAPM המפואר, מגישה כל מנה מערבית שתוכלו לבקש, ממנות בשר וסלטים מגוונות ועד פיצות מעולות. את המנות המצויינות משלימים האווירה הקלילה והעיצוב המודרני של המקום, שהופכים את הבילוי בו לחוויה נעימה במיוחד.

בתפריט המיוחד של הליקוויד לבראנץ' תוכלו להרכיב לעצמכם בראנץ' מבייגל עם ממרחים כגון בייקון תפוח ופטה עגבניות מיובשות (25 יואן), ביצים לכל סוגיהן (20 יואן) ותוספות אמריקאיות כמו האש-בראונס וביסקוויט (40 יואן). לחלופין, תוכלו להזמין מנות ביצים ובשר גדולות ליחיד או לחלוקה, כמו ביצי בנדיקט עם בשר ברביקיו, נקניקיית בייקון ג'ינג'ר מוקרמת על כעך עם ביצים מקושקשות, וסלמון מעושן על מצע גבינת ריקוטה, רוטב סלסה עגבניות-אבוקדו ותפוחי אדמה  (68-98 יואן). אל תשכחו לקנח את הארוחה בבאטר-מילק (רוויון) וופל בלגי המשובח (58 יואן), שיגרום לכם להתגלגל מחוץ למסעדה באושר עילאי.

המסעדה כאמור מתמלאת מהר בסופי השבוע, אז צפו מראש כי ייתכן שתאלצו לחכות לשולחן. אם התור ארוך מדי ואיבדתם את החשק, תמשיכו פנימה על רחוב דונג-חו מספר צעדים עד שתגיעו ל"מבשלת שאנגחאי"  (Shanghai Brewery) המצויינת, שמציעה גם אופציות לבראנץ' לצד ההמבורגרים המצוינים שלה.

הגעה: Kwah Centre 2/F, Huaihai Middle Road 1028 (near Donghu Road), 淮海中路1028号嘉华坊2楼,近东湖路

שעות פתיחה: המסעדה פתוחה בין 11 בבוקר ל-2 בלילה כל יום. הבראנצ'ים מוגשים בשבת ובראשון, 11 בבוקר עד 14:30 בצהריים. 

מה קרוב? קניון IAPM, חנויות דגל של מותגים ידועים והקונסציה הצרפתית.

 

 אצול (Azul Tapas & Lounge)

 

העוף הפרואני באצול. מנות מסוגננות ברמה גבוהה (צילום: נוגה פייגה)

הבראנץ' המפואר של מסעדת הטאפאס הספרדית אצול נותר סוד שמור בסצנה המקומית. שף פרואני הקים את המסעדה הזו אי שם ב-2003, ומאז היא מהווה מקום עלייה לרגל לאוכלוסייה הלטינית ולחובבי האוכל הספרדי והדרום אמריקאי של שאנגחאי. תוכלו למצוא פה פיוז'ן בין מנות דרום אמריקאיות למזרח התיכון, כולל טאפאס מצויין, מנות בשר וצלעות כבש נהדרות, ומרגריטות משובחות. המתחם של המסעדה מקסים גם הוא, עם שעון ענקי הנפרש על חצי מהקיר ומרפסת ממנה ניתן להנות מהנוף ביום ובלילה.

בגזרת הבראנצ'ים, אצול ממשיכה להציע אוכל איכותי ויוקרתי בעיצוב מרשים. המסעדה מציעה את אחד הסטים היקרים ברשימה – אך גם המשתלמים. סועדים מתבקשים להחליט בין סט של שתי מנות (168 יואן) הכולל מנה מרכזית, שני משקאות ומנה ראשונה או קינוח, לסט של שלוש מנות (188 יואן) הכולל גם מנה ראשונה וגם קינוח. המנות גדולות וממלאות למדי, ובמידה ואינכם מורעבים – שני אנשים בהחלט יכולים לחלוק סט אחד. ראויות לציון המנות הראשונות של הקרפ סלמון והעוף הפרואני, המשלבות בין טעם מושלם להגשה יפייפיה; המנות העיקריות סלמון בנדיקט ובקר טנדרליון בנדיקט; ובגזרת הקינוחים – עוגת הגבינה וקינוח הפלאן המפורסם שלהם, שגם מי שלא חובב מושבע שלו יתרשם מהטעם העשיר.

הגעה: Wukang lu 378, Ferguson lane 8F, near Tai'an lu, 武康路378号武康亭8楼,近泰安路 

שעות פתיחה: 11 בבוקר עד 11 בלילה. בראנץ' מוגש בימים שבת וראשון ובחגים, 11:00-16:00.

מה קרוב? הקמפוס של אוניברסיטת ג'יאו-טונג, אזור הקניות והמסחר של ש'ו-ג'יה-חווי.

בראנץ' באצול. סטים יקרים אך משתלמים (צילום: נוגה פייגה)

 

לה קרפרי (La Crêperie)

 

לא צריך לחכות לסוף השבוע כדי לבקר במסעדת הקרפים המפורסמת של שאנגחאי – לה קרפרי מגישה אוכל נהדר ואיכותי כל ימות השבוע, וביקור פה הוא בגדר חובה לחובבי אוכל. המסעדה מביאה אוכל מאזור בריטאני שבצרפת, הכולל מנות בשר, צדפות, קינוחים מגוונים וכמובן את סיידר התפוחים המפורסם של האזור. המומחיות של המקום היא, כמובן, הקרפים – קרפים צרפתיים אותנטיים מלוחים ומתוקים, עם שלל מילואים וממרחים, שגרמו אפילו לחברינו הצרפתיים להגיב בפליאה.

קרפ "לה ג'מייקיאן" בלה קרפרי (צילום: נוגה פייגה)

במהלך סופי השבוע מציעה המסעדה סטים של בראנץ', כדוגמת סט הקפטן (128 יואן) הכולל מנה עיקרית וקינוח או סט האדמירל (188 יואן) הכולל מנה עיקרית יקרה יותר, קינוח ומשקה. גם אם אינכם רוצים להתחייב לסטים או למחירים שלהם, תוכלו להנות מאחד מהקרפים המלוחים הנהדרים העשויים קמח כוסמת (55-98 יואן) ומגיעים בתוספות מגוונות של בשר, סלמון, גבינות צרפתיות איכותיות וירקות. אחריהם (או לפניהם) תוכלו לקנח באחד מהקרפים המתוקים המשובחים של המקום, ואם אתם באמת רוצים להתפרע – נסו את הקרפים הבוערים האלכוהוליים (The Flambees) המטריפים. קשה לבחור את המצטיינות מבין עשרות המנות מעוררות התאבון פה, אך נציין בכל זאת את "לה פיאנו" (מספר 18 בתפריט) בגזרת המלוחים, ואת "לה דפי" (מס' 65) ו"לה ג'מייקיאן" (מס' 69) בגזרת המתוקים.

הגעה: למסעדה שני סניפים, אחד בקונסציה הצרפתית והשני ברחוב נאנג'ינג מערב, ליד מקדש ג'ינג-אן:  Taojiang Lu 1near Fenyang Lu, 桃江路1号, 近汾阳路; Nanjing West Road 1601, 1F, 南京西路1601号芮欧1楼

שעות פתיחה: 11:00-22:30. הבראנץ' מוגש מדי שבת וראשון וכן בחגים,  11-16:30.

מה קרוב? הסניף בקונסציה ממוקם במרכז ידוע של מסעדות מערביות וברי ספורט; הסניף בנאנג'ינג נמצא ממול למקדש ג'ינג-אן.

קרפ מלוח בלה קרפרי. ביקור חובה בכל ימי השבוע (צילום: נוגה פייגה)

 

לחם ושות' (.Bread etc)

 

אם השם מצלצל לכם מוכר, אתם לא טועים – השף הישראלי-צרפתי דורון סטפאן לוראן פתח בארץ את מאפיית "לחם ושות'" ב-2014, ולפני כשנה החליט להביא את סודות האפייה הצרפתית – בשילוב הניחוחות הישראליים – גם לשאנגחאי. המסעדה והמאפייה זכו להצלחה מסחררת באופן מיידי, וחודשים ספורים אחרי הפתיחה הכריזו אתרי אינטרנט מקומיים על המקום כאחת המאפיות הטובות בשאנגחאי – הישג לא קטן בעיר מרובת מאפיות צרפתיות. כשתכנסו לאחד משני הסניפים של "לחם ושות'" תבינו מיד על מה כולם מדברים – קינוחים מרשימים מוצגים לצד מאפים טריים מגוונים, וריח של לחם טרי אורב מכל כיוון. לקינוחים המפוארים מצטרף תפריט עשיר בכל טוב, והאווירה הרגועה והאירופאית במסעדה יגרמו לכם לשכוח לרגע שאתם באמצע סין.

המאפים של לחם ושות'. ניחוח צרפתי בסמטאות העיר (צילום: נוגה פייגה)

גם בבראנץ' לא נופלת הנציגה הישראלית-צרפתית מאחיותיה: המקום מציע תפריט מיוחד לבראנץ' הכולל סטים של ארוחות בוקר (88-136 יואן), לצד קלאסיקות קבועות כמו סנדוויצ'ים (50-75 יואן), פיצות (55-95 יואן) ואפילו שקשוקה עם חלה (60 יואן) – אחת המנות האהובות ביותר במסעדה. באמת קשה לבחור מבין כל המנות המצוינות, אך נציין לשבח את הסלמון בנדיקט המצויין (78 יואן), את השקשוקה ואת ארוחת הבוקר "אנרג'י" (98 יואן), הכוללת ביצים, לחם וממרחים, שני משקאות, גרנולה עבודת יד וסלט קינואה לא פחות מנהדר. יתרון נוסף למסעדה הוא שהיא אחת הבודדות שמציעות את תפריט הבראנץ' גם במהלך השבוע, כך שבכל יום שתגיעו תוכלו להתפנק בארוחת בוהריים משובחת.

הגעה: 500 Xiangyang Nan Lu 500, near Jianguo Xi Lu, 襄阳南路500号, 近建国西路לסניף המקורי והמרווח בקונסציה הצרפתית נוסף סניף בן שלוש קומות בנאנג'ינג מערב: Nanjing Xi Lu 1486, near Tongren Lu, 南京西路1486号, 近铜仁路

שעות פתיחה: 8 בבוקר עד 10 בלילה (הסניף בנאנג'ינג נפתח ב-7 בבוקר). בראנץ' מוגש במהלך השבוע עד 12 בצהריים, ובסופי שבוע מוגש כל היום.

מה קרוב? הסניף בקונסציה הצרפתית נמצא כעשר דקות הליכה מהסמטאות של טיאן-דזה-פנג; הסניף בנאנג'ינג נמצא על רחוב הקניות המפורסם בעיר.

סלמון בנדיקט בלחם ושות'. נציגות ישראלית-צרפתית שלא נופלת מהמתחרות (צילום: נוגה פייגה)

 

אלמנט פרש (Element Fresh)

 

אלמנט פרש המערבית היא כבר מזמן אימפריה מקומית: עם 30 סניפים פזורים ברחבי סין, היא מספקת שלל מנות מערביות ומשקאות אקזוטיים מאז תחילת שנות ה-2000. הרשת מתגאה באיכות המצרכים שלה ובמגוון המנות המוצעות בה, הנעות בין סלטים לפיצות, המבורגרים ודגים ואפילו חומוס ומנות מזרח תיכוניות. למסעדה תפריטים עונתיים והיא מערבבת ומוסיפה מנות כל הזמן, מה שהופך את הביקור בה לחוויה חדשה ומרעננת כל פעם. לאלו נוספים משקאות הבריאות המפורסמים של הרשת, שנותנים זריקת אנרגיה רצויה לכל טיול.

פנקייקס אוכמניות באלמנט פרש. תפריט עשיר שמתאים לחיך הישראלי (צילום: נוגה פייגה)

בגזרת הבראנצ'ים מציעה הרשת הרבה אופציות חביבות למדי, המזכירות בראנצ'ים תל-אביבים ומתאימות מאוד לחיך הישראלי. תמצאו פה את האפשרויות הרגילות של ביצי בנדיקט (72-89 יואן) וסטים של חביתות וביצים מקושקשות, לצד בראנץ' אמריקאי של מקושקשת עם סטייק ותפוחי-אדמה (109 יואן), "מנת אלביס" של פראנץ' טוסט עם חמאת בוטנים ובננה (75 יואן), גרנולה עם פירות ויוגורט (59 יואן) ופנקייקס בננה-אוכמניות (55 יואן). הסטים של ארוחת הבוקר שווים יותר מבחינת מחיר מול כמות, ובעוד המנות לא מתוחכמות או ייחודיות מאוד – הן משביעות למדי ועשויות מחומרי גלם איכותיים. המנות המגוונות והתפריט העשיר יבטיחו שכל אחד ימצאו את מבוקשו פה, והמיקומים של הרשת במרכז העיר ובאזורי תיירות הופכים אותה לאופציה נוחה במיוחד למטיילים.

הגעה: לרשת יש 14 סניפים ברחבי שאנגחאי, כולל באותו בניין של ליקוויד לונדרי. בין היתר יש סניפים בש'ין-טיאן-די: North Block Xintiandi, Taicang Lu 181, near Madang Lu, 太仓路181号新天地北里, 近马当路 ובשאנגחאי סנטר שברחוב נאנג'ינג מערב (ליד הסניף השני של לחם ושות'): Shanghai Centre, 1/F, 1376 Nanjing Xi Lu, 南京西路1376号, 上海商城1楼.

שעות פתיחה: שעות הפתיחה משתנות בהתאם לסניף, אך המסעדה נפתחת לרוב בשעות בוקר מוקדמות (8-10 בבוקר) ונסגרת בלילה (10-12 בלילה). הבראנץ' מוגש בסופי השבוע, מפתיחת המסעדה ועד שעות הצהריים המוקדמות.

מה קרוב? תלוי בסניף – אזור בתי הקפה המפונפן של ש'ין-טיאן-די; רחוב הקניות של נאנג'ינג מערב; קניון IAPM, ש'ו-ג'יה-חווי ועוד.

בראנץ' באלמנט פרש. אופציה נוחה לשילוב בטיול (צילום: נוגה פייגה)

 

בייקר אנד ספייס (Baker & Spice)

 

בית הקפה האהוב ביותר על המערבים בשאנגחאי לא צריך הצגה רשמית – הרשת השיקית מבית מסעדת הבריאות "וואגאס" מתמחה במאפים טריים, משקאות טעימים ומנות מערביות פופולריות, והיא ה-מקום אליו הולכים המערבים המקומיים כדי לקבל קצת תחושת בית. תמצאו פה קרואסונים ועוגות בטעם של בית, לחמים לבנים ומלאים טריים וקפה מהמשובחים של שאנגחאי. הרשת תמיד מקפידה על עיצוב מהוקצע ויוקרתי, וסניפיה ממוקמים באזורים הכי מרכזיים של העיר – מה שהופך גם אותה ליעד מצויין עבור מטיילים שרוצים לשלב את הבראנץ' עם ביקור באתרים התיירותיים.

מאפים בבייקר אנד ספייס. הבחירה הקבועה של המערבים שגרים בעיר (צילום: נוגה פייגה)

בית הקפה היוקרתי שומר על רמה גם בגזרת הבראנצ'ים, ומספק מנות מלאות בכל טוב המתבלטות ברכיבים בריאים ומזינים. תוכלו למצוא פה קלאסיקות כמו סלמון מעושן עם ביצים (70 יואן) וביצי בנדיקט (75 יואן), לצד ארוחת בוקר ווייטנאמית של עוף בלמון-גראס (58 יואן) ודייסות מלאות בכל טוב (28 יואן). יש לציין כי המנות פה לא גדולות והמבחר קטן יותר ממסעדות אחרות ברשימה, ולכן מי שמחפש בראנץ' מושקע ומפואר עשוי לצאת מאוכזב. עם זאת, המאפים והמשקאות המצוינים בהחלט מפצים על התפריט המצומצם, והמיקומים הנוחים של הרשת מאפשרים בראנץ' מהיר ומשביע למי שרוצה לשלב את הבראנץ' עם יום טיולים עמוס.

הגעה: לרשת יש כמה סניפים, כולל סניף בשאנגחאי סנטר (ליד אלמנט פרש ולחם ושות'): Shanghai Centre, 1/F, 1376 Nanjing Xi Lu, 南京西路1376号, סניף בקניון K11, קניון האמנות: Huaihai Zhong lu 300, 淮海中路300号, וסניף בקונסציה הצרפתית: Anfu Lu 195 1F, near Wulumuqi Lu, 安福路195号1楼, 近乌鲁木齐路.

שעות פתיחה: 7 בבוקר עד 20:30 בערב. בראנצ'ים – שבת וראשון, 7 בבוקר עד 5 אחה"צ.

מה קרוב? תלוי בסניף. קניון האמנות K11; הקונסציה הצרפתית; רחוב הקניות נאנג'ינג מערב ועוד.

בראנץ' בבייקר אנד ספייס. תפריט מוגבל אך מנות מוצלחות (צילום: נוגה פייגה)

נוגה פייגה
 
עורכת ועיתונאית, גרה בשאנגחאי. בעלת תואר ראשון ללימודי אסיה ותקשורת מהאוניברסיטה העברית. כתבת לשעבר ב"ידיעות תקשורת", ב"קשת" ובמגוון אתרים נוספים. מרצה על תרבות וחברה בסין המודרנית.