נוגה פייגה

מייסדת ועורכת

עורכת ועיתונאית, גרה בשאנגחאי. בעלת תואר ראשון ללימודי אסיה ותקשורת מהאוניברסיטה העברית. כתבת לשעבר ב"ידיעות תקשורת", ב"קשת" ובמגוון אתרים נוספים. מרצה על תרבות וחברה בסין המודרנית.

מקדש הלאמה, או בשמו הרשמי "ארמון השלום וההרמוניה" (Yōnghé gōng, 雍和宫), הינו אחד המקדשים המפורסמים והפופולריים ביותר בבייג'ינג. המקדש, המשרת את הנזירים מזרם הבודהיזם הטיבטי, נהנה מפעילות דתית רבה לאורך כל השנה, ואלפי מקומיים ומבקרים מגיעים אליו כדי להתפלל עבור יקירם, להדליק קטורת או לבקר בין ההיכלים שלו.

 

רקע היסטורי

 

למקדש הלאמה היסטוריה ייחודית במינה: המקדש הוקם בשנת 1694, ושימש במקור כמקום משכנם של הסריסים המלכותיים בתקופת שושלת צ'ינג. לאחר כמה שנים הוסב המתחם למקום מגוריו של הנסיך יונג, בנו הרביעי של קיסר קאנג-ש'י המפורסם. בשנת 1722 הפך הנסיך לקיסר יונג-דז'נג (1678-1735), וב-1744 המתחם שינה את ייעודו: חצי מהמבנים הפכו למקדש לאמה המשרת את הבודהיזם הטיבטי, בעוד החצי השני נשאר ארמון קיסרי. המקדש זכה לשם הטיבטי "גאדן צ'ינצה לינג".

הארמון נשאר מזוהה עם הקיסר יונג-דז'נג, ולאחר מותו הוצב ארונו בחדר בו גדל. יורשו, הקיסר צ'יין-לונג המפורסם, הורה להחליף את אריחי התכלת של המתחם לאריחים צהובים – צבע השמור למבנים קיסריים בלבד. מאז התחזק מעמדו של המקדש כמרכז לבודהיזם הטיבטי, ואלפי נזירים נהרו לפה ממונגוליה ומטיבט לאורך השנים. מעבר לחשיבות הסמלית, היווה המקדש מקור מרכזי לחיבור בין הכוהנים הדתיים של מונגוליה הפנימית וטיבט לשלטון – יחסים שהיוו מקור לעימות במשך אלפי שנים. הערבוב האתני הייחודי הזה גם תרם לעיצוב הזהות הייחודית של המקדש, ששואב אלמנטים עיצוביים מהתרבות המאנצ'ורית, סינית-חאנית, טיבטית ומונגולית.

היכל גלגל החוק, מקדש הלאמה (צילום: נוגה פייגה)

 

המאה ה-20 הביאה עימה אתגרים לא פשוטים למקדש הפעיל. בשנת 1949 הוא הוכרז כאתר לאומי, ונסגר למשך 32 שנים תמימות. בשנות ה-60 הוא עמד בפני הרס מוחלט, עת מהפכת התרבות איימה לכלותו כליל; נזירי המקום יודעים לספר על התערבות אלוהית שהצילה את המקדש הבייג'ינאי מהרס, אך נראה כי זו הייתה דווקא התערבות אנושית – זו של ראש הממשלה הנערץ ג'ואו אן-לאי – שהפכה את מקדש הלאמה לאחד האתרים היחידים בבייג'ינג שלא ניזוק במהפכה. ב-1981 נפתח המקדש לציבור הרחב, וכיום הוא משמש כמקדש פעיל וכאטרקציה פופולרית בבייג'ינג.

 

טיול במקדש הלאמה

 

מקדש הלאמה כולל חמישה היכלים גדולים, המסודרים מדרום לצפון:

היכל המלכים השמימיים (Tiānwáng diàn, 天王殿): לאחר הכניסה ישנה הליכה קצרה בפארק ומעבר בשני שערים, ולאחריהם מגיעים להיכל הראשון: היכל המלאכים השמימיים. במקור היווה היכל זה את שער הכניסה למקדש, כפי שניתן לראות גם מצורתו. במרכז ההיכל נמצא פסל של בודהה מאייטרייה, ובצידי ההיכל יושבים ארבעה פסלים של "המלכים השמימיים". מצידו נמצאות שתי פגודות מרשימות.

היכל המלכים השמימיים (צילום: נוגה פייגה)

היכל ההרמוניה והשלום (Yōnghé gōng, 雍和宫): היכל זה הוקם ב-1694, ונחשב למקום המרכזי במקדש כולו. במרכזו ניצבים שלוש בודהות: בודהה קאסייאפה מאטאנגה, הנמצאת מימין ומסמלת את בודהה העבר; בודהה גאווטאמה, הנמצא במרכז ומסמל את ההווה; ובודהה מייטריה, הנמצאת משמאל ומייצגת את העתיד. בצידי החדר ניצבים 18 פסלים של נזירים שהגיעו לנירוונה.

היכל ההרמוניה והשלום, מקדש הלאמה (צילום: נוגה פייגה)

היכל ההגנה האינסופית (Yǒngyòu diàn, 永佑殿): ההיכל הבא, היכל ההגנה האינסופית, היה בעבר מקום מגוריו של הקיסר יונג-דז'נג כנסיך, ולאחר מותו הוצב פה ארון הקבורה שלו. כיום מוצב במקום פסל בודהה האמון על ריפוי ורפואה.     

היכל גלגל החוק (Fǎlún diàn, 法轮殿): היכל זה הוקם ב-1744, והוא משמש לעריכת טקסים דתיים וקריאת מגילות. במרכז החדר נמצא פסל גדול של בודהה, המוקדש למקים זרם גלוג בבודהיזם הטיבטי. לחדר יש סממני עיצוב טיבטיים, ולעיתים עורכים פה הנזירים טקסים דתיים. במסדרון מוצב גם תחריט ובו פסלים של חמישה נזירים שהגיעו לנירוונה, כל אחד עשוי מסוג שונה של מתכת.

פבליון עשרת אלפים גורמי האושר (Wànfúgé, 万福阁): המבנה האחרון במקדש הוא גם אחד המרשימים שבו – המבנה נדמה כחלל מגורים גדול, כשבמרכזו ניצב פסל מרשים של בודהה מייטריה. הפסל מתנשא לגובה של 18 מטרים ועוד שמונה מטרים בתוך האדמה, והוא גולף מחתיכת עץ אחת – עובדה שהכניסה אותו לספר השיאים של גינס בשנת 1990. הפסל ניתן כמתנה לקיסר צ'יין-לונג מהדלאי לאמה השביעי, ולקח שלוש שנים להעבירו מטיבט לבייג'ינג.

פבליון עשרת אלפים גורמי האושר (צילום: נוגה פייגה)

לאחר הביקור בהיכלים תצטרכו לחזור לכניסה. בדרככם חזרה מומלץ להציץ בבניין פאן-צ'ן (Bānchán, 班禅), הנמצא מימין (מזרחית) לפבליון עשרת אלפים גורמי האושר. הבניין נבנה ב-1780 לכבוד ביקורו של פאן-צ'ן לאמה השישי, וכעת מוצגים בו אוצרות שנמצאו במקדש לאורך השנים. בהמשך תוכלו להמשיך להתרשם מההיכלים הקטנים הממוקמים בצידי המקדש, וכוללים פסלי בודהה צבעוניים ומיצגים שונים.

גלריית באן-צ'ן (צילםו: נוגה פייגה)

 

טיול באזור מקדש הלאמה

 

אחד היתרונות בביקור במקדש הלאמה הוא המיקום שלו – המקדש מוקף בעשרות חוטונגים צבעוניים שעברו מתיחת פנים, וכוללים מסעדות, חנויות שיקיות ומעצבים צעירים. ברחוב שמול המקדש ניתן למצוא אינספור חנויות לממכר פריטים טיבטים ובודהיסטים, וישנן אף כמה מסעדות טיבטיות באזור. מרחוב זה יוצאים חוטונגים ובהם שלל חנויות תכשיטים ופריטים מעוצבים, הנראים פחות כמו חוטונג עתיק ויותר כמו מדרחוב במרכז תל-אביב. אם אתם תרים אחר חוטונגים קצת יותר אותנטיים, תוכל ולפנות מזרחית למקדש, שם מקומיים עדיין גרים בסמטאות הצרות. גם חוטונגים אלו כבר עברו את השיפוץ הנרחב שמחילה הממשלה המקומית על הסמטאות, אך המקומיים הגרים שם מצליחים להשרות על האזור תחושה מעט יותר אותנטית.

החוטונגים ממול מקדש הלאמה (צילום: נוגה פייגה)

אם תרצו להמשיך בקו התרבותי, תוכלו לפנות מערבה וללכת מספר דקות עד שתגיעו למקדש קונפוציוס המקומי (Běijīng kǒngmiào, 北京孔庙). לעומת מקדש הלאמה, מקדש קונפוציוס צנוע למדי, ומלבד הפסל החביב של קונפוציוס במרכז ומספר כלי נגינה בהיכל המרכזי, אין הרבה מה לראות בו.

 

מידע שימושי

 

הגעה: קו 2 או קו 5 של הרכבת התחתית לתחנת המקדש (הקרויה על שמו), לצאת מיציאה F וללכת דרומה כ-200 מטרים עד הכניסה למקדש.

מחיר כניסה: 25 יואן. ניתן לקחת מדריך אודיו באנגלית עבור 50 יואן (ו-100 יואן פיקדון).

שעות פתיחה: נובמבר-מרץ: 9:00-16:00; אפריל-אוקטובר: 9:00-16:30.

נוגה פייגה
 
עורכת ועיתונאית, גרה בשאנגחאי. בעלת תואר ראשון ללימודי אסיה ותקשורת מהאוניברסיטה העברית. כתבת לשעבר ב"ידיעות תקשורת", ב"קשת" ובמגוון אתרים נוספים. מרצה על תרבות וחברה בסין המודרנית.