תחבורה בהונג-קונג ומקאו2019-04-14T15:44:03+00:00

תחבורה עירונית

מידע שימושי | הונג-קונג ומקאו

 

הונג-קונג

 

ברכבת התחתית

 

הרכבת התחתית של הונג קונג, מוכרת בקרב הציבור הרחב כ-Mass Transit Railway, או בשמה המקוצר: MTR. מדובר במערכת נפלאה של רכבות תחתיות ורכבות קלות אשר מהווה את הדרך הנוחה ביותר להתנייד באזורים המרכזיים שלה. מחיר כרטיס נסיעה מחושב על פי המרחק ונע בין 2-15 יואן לכרטיס, כרטיס אחד משמש להגעה מנקודת המוצא ליעד גם אם החלפתם מספר קווים.

שעות פעילות: בערך בין 6:00-1:00, תלוי בקו.

  1. אם תנסו אותו, האתר המצוין של ה-MTR בהונג-קונג יהיה חברכם הטוב ביותר. 
  2. למרבית תחנות הרכבת מספר יציאות שעשויות להיות רחוקות זו מזו או משני צדדיו של כביש סואן בלי מעברי חציה , שימו לב באיזו יציאה אליכם לצאת אחרת תלכו לאיבוד.
  3. הכרטיסים טובים לשימוש אך ורק ליום אחד, אי אפשר לקנות מראש ערמה של כרטיסים לכל ימי השהות בעיר. שימרו על הכרטיס כי הוא משמש ליציאה מהתחנה.
  4. כדי להימנע מהתורים הארוכים למכונות האוטומטיות לממכר כרטיסים ולקבל קצת הנחות על הדרך, ניתן לרכוש בדלפקים בתחנות ה-MTR "אוקטופוס" – כרטיס התחבורה הציבורית של הונג-קונג (Octopus Card, 八達通), שמשמש היום גם לתשלום במגוון בתי עסק. את הכרטיס ניתן להנפיק במהירות ובקלות כבר בשדה התעופה תמורת פיקדון של 50 דולר הונג קונג, והטענה ראשונית של 100 דולר הונג קונג. אם מחזירים את הכרטיס תוך פחות מ-90 יום מקבלים חזרה רק 41 דולר הונג קונג מתוך הפיקדון. את הכרטיס ניתן להטעין אחר כך בתחנות ה-MTR או בחנויות 7Eleven. למידע נוסף לחצו כאן

 

באוטובוס

 

למקומות המרוחקים יותר מהמרכז, תצטרכו להיעזר גם באוטובוסים, אשר מתפרשים היטב על כל קצוות האזור ומכסים כמעט את כולו (למעט מספר איים קטנים) באמצעות חמש חברות המתפעלות אותם. על השלטים בכל תחנת אוטובוס מפורטים הקווים העוצרים בה ומסלול נסיעתם בסינית ובאנגלית, ובנוסף על ראש כל אוטובוס מופיעה התחנה הסופית שלו בסינית ובאנגלית. מחירי הנסיעה יופיעו גם הם על השלטים בתחנות והם נעים בין 2.5-40 דולר הונג קונג.

שעות פעילות: רוב האוטובוסים פועלים בערך בין 6:00-24:00. בנוסף, יש גם קווי לילה המסומנים באות N. בכל מקרה שעות הפעילות של כל קו רשומות על השלטים בתחנות האוטובוס.

  1. בניגוד לאוטובוסים במרבית הערים בסין בהונג קונג אם לא תצפצפו – הנהג לא יעצור בתחנה.
  2. הכינו את הכסף לתשלום מחיר הנסיעה מראש ובמדויק, משלמים בעת העלייה לאוטובוס ואין מי שמחזיר עודף.

בנוסף לאוטובוסים, יש גם מיניבוסים משני סוגים: (1) מיניבוסים עם גג אדום – אין להם תחנות או מסלולים קבועים והם מורידים ומעלים נוסעים בכל מקום שמותר על פי חוק. רק צריך לסמן לנהג אם אתם רוצים שיעצור לכם (כמו מונית שרות), ולהודיע לו כשאתם רוצים לרדת. המיניבוסים האדומים לרוב לא מקבלים אוקטופוס אך מחזירים עודף מסכומים קטנים; או (2) מיניבוסים עם גג ירוק נוסעים לאורך מאות מסלולים קבועים, בחלקם תוכלו לצפצף כדי לרדת אך בחלק אין כפתורים ותצטרכו להודיע לנהג.

 

מוניות

 

המוניות בהונג קונג נחלקות לשלוש:

  1. מוניות אדומות – נוסעות לכל מקום בהונג קונג, מלבד מספר אזורים בלנטאו. הן המוניות הכי יקרות, אך אם יש ספק – אין ספק, קחו מונית אדומה. המחיר ההתחלתי למונית אדומה עומד על 22 דולר הונג קונג שכוללים את הנסיעה של שני הקילומטרים הראשונים, לאחר מכן נגבים 1.6 דולר הונג קונג עבור כל 200 מטרים (כשהנסיעה מגיעה ל-78 דולר הונג קונג, התעריף יורד לדולר אחד לכל 200 מטרים).
  2. מוניות ירוקות – נוסעות רק בטריטוריות החדשות ולשדה התעופה. המחיר ההתחלתי למונית ירוק עומד על 19 דולר הונג קונג לשני הקילומטרים הראשונים, והתעריף עבור הקילומטרים הנוספים נמוך במעט מהמוניות האדומות גם הוא.
  3. מוניות כחולות – נוסעות רק באי לנטאו ובשדה התעופה. אלו המוניות הזולות ביותר והמחיר ההתחלתי שלהן עומד על 17 דולר הונג קונג לשני הקילומטרים הראשונים, והתעריף לקילומטרים הנוספים הוא כמו של המוניות הירוקות.

אגרות כבישים או גשרים ישולמו בנוסף על ידי הנוסע. נשיאת מזוודה או בעל חיים והזמנה של המונית מראש כרוכות בתשלום נוסף של 5 דולר הונג קונג (במוניות הירוקות – 4 דולר הונג קונג). בסוף הנסיעה מעגלים את המחיר למעלה או למטה – מה שיותר קרוב.

  1. אפילו שהאנגלית היא שפה רשמית בהונג קונג, נהגי מוניות רבים יודעים מעט מאוד אנגלית, ליתר ביטחון הכינו מראש פתק עם שם המקום אליו אתם נוסעים, ואם זה לא אתר תיירות מרכזי אז גם כתובת בסינית.
  2. נהגי המוניות אינם מחויבים להחזיר עודף, ולכן מוטב להצטייד מראש בכסף קטן. יש מוניות שניתן לשלם בהן עם כרטיס אשראי או אוקטופוס (בדרך כלל זה יהיה מסומן על המכונית).
  3. במקום בו יש פס צהוב כפול בשולי הכביש אסורה העצירה של מוניות.

 

מעבורות

 

בעוד רציפים כמו טרמינל המעבורות הונג קונג-מקאו (Hong Kong Macau Ferry Terminal, 港澳碼頭), רציף סקיי (SkyPier, 海天客運碼頭), וטרמינל המעבורות לסין (China Ferry Terminal, 中港碼頭) משמשים למעבר ליעדים מחוץ להונג קונג כמו שנדז'ן ומקאו, להונג קונג רציפים נוספים רבים המשמשים למעבורות השטות בין האיים השונים ומהוות כלי תחבורה זמין, נוח וזול יחסית ביניהם.

למטיילים חשוב ביותר להכיר את רציפי המעבורות של האי המרכזי (Central Ferry Piers, 中環碼頭) – בצפון האי, אחד אחר השני, ממוקמים 10 רציפים שכל אחד מהם מוציא מעבורות ליעדים אחרים. ביניהם –  רציף מס' 4 משלח מעבורות לאי לאמה; רציף מס' 7 (רציף סטאר) – ממנו יוצאות מעבורות של חברת סטאר לצים שה צוי, נסיעה שנחשבת על ידי רבים גם לאטרקציה תיירותית ולא רק דרך תחבורה.

המחירים של המעבורות משתנים בהתאם ליעד. מעבורת סטאר מסנטרל לצים שה צוי תעלה בין 2-4 דולר הונג קונג, מעבורות לאיים החיצוניים נעות לרוב סביב 20-50 דולר הונג קונג.

 

מקאו

 

ברכבת הקלה

 

הרכבת הקלה של מקאו נמצאת בתהליכי בנייה נמרצים, והחלק הראשון שלה אמור להיפתח לשימוש הקהל הרחב בקרוב.

 

באוטובוס 

 

מקאו מרושתת היטב בקווי אוטובוס המגיעים לכל אתרי התיירות והמלונות בחצי האי וכן לנקודות מרכזיות באיים טאיפה וקולואן. על השלטים בכל תחנת אוטובוס מפורטים הקווים העוצרים בה ומסלול נסיעתם בסינית ובפורטוגזית, ולכל תחנה שמות בשתי השפות. מחירי הנסיעה יופיעו גם הם על השלטים בתחנות והם נעים בין 2.5 פטקה לנסיעה בתוך חצי האי עד לכ-7 פטקה לנסיעות בין האיים החיצוניים לחצי האי.

שעות פעילות: רוב האוטובוסים פועלים בערך בין 6:00-24:00, שעות הפעילות של כל קו רשומות על השלטים בתחנות האוטובוס.

  1. בניגוד לאוטובוסים במרבית הערים בסין, במקאו, כמו בהונג קונג, אם לא תצפצפו – הנהג לא יעצור בתחנה.
  2. הכינו את הכסף לתשלום מחיר הנסיעה מראש ובמדויק, משלמים בעת העלייה לאוטובוס ואין מי שמחזיר עודף.

 

 

במונית

 

מוניות הן דרך תחבורה מועדפת במקאו וניתן לתפוס אותן בקלות יחסית. התעריף ההתחלתי למונית עומד על 15 פטקה, שכוללים את הנסיעה של 1.5 הקילומטר הראשונים, לאר מכן נגבים 1.5 פטקה על כל 230 מטרים. נסיעה מחצי האי מקאו לאיים טאיפה וקולואן תחוייב ב-5 פטקה נוספים על מה שיראה המונה (בכיוון ההפוך דווקא לא), ונסיעה בין שני האיים ב-2 פטקה נוספים. כמו בהונג קונג גם במקאו משלמים על מטען – על כל תיק או מזוודה, תשלמו 3 פטקה נוספים. כמו כן, אגרות כבישים או גשרים ישולמו בנוסף על ידי הנוסע. בסוף הנסיעה מעגלים את המחיר למעלה או למטה – מה שיותר קרוב.

  1. המוניות המורשות במקאו הן בצבע שחור או צהוב ונושאות סימן על הגג.
  2. במוניות הצהובות אין חיוב נוסף על הזמנה מראש של מונית ולכן אין סיבה להסס לבקש מהמלון להזמין עבורכם מונית.
  3. כדאי להתגבר על מכשול השפה, משרד התיירות של מקאו צייד את מרבית נהגי המוניות ברשימת יעדים פופולאריים בסינית, פורטוגזית ואנגלית, ותוכלו להיעזר בה על מנת להודיע לנהג לאן תרצו להגיע. בכל מקרה, מומלץ להכין מראש פתק עם שם המקום אליו אתם נוסעים, ואם זה לא אתר תיירות מרכזי אז גם כתובת בסינית.

 

בריקשה

 

ריקשות משמשות במקאו כאטרקציה תיירותית יותר מאשר אמצעי תחבורה ממשי, וניתן למצוא אותן בקלות בכיכר סנאדו (Senado Square, 議事亭前地, פורטוגזית: Largo do Senado) שבמרכז העיר מקאו. מומלץ ביותר לסגור מחיר עם הנהג לפני הנסיעה משום שהם ידועים לשמצה בהפקעת מחירים לאחר הנסיעה.