תחבורה עירונית בבייג'ינג2019-04-14T15:40:31+00:00

תחבורה עירונית

מידע שימושי | בייג׳ינג

 

ברכבת התחתית

 

רשת המנהרות של הרכבת התחתית בבייג'ינג לא הייתה מביישת אף עיר אירופאית ויכולה לעמוד בשורה אחת עם המטרו בפריז והאנדרגראונד בלונדון. מחיר הנסיעה ב-22 הקווים של הרכבת התחתית מחושב על פי מרחק והיא תעלה לרוב בין 3-7 יואן. כרטיס אחד משמש להגעה מנקודת המוצא ליעד גם אם החלפתם מספר קווים. תחנות הרכבת מצוידות בשילוט באנגלית והרכבות מודיעות על ההגעה לתחנה גם באנגלית נוסף על הסינית, אם כי ההגייה לא תמיד הכי ברורה.

שעות פעילות: בערך בין 5:00-23:00

  1. למרבית תחנות הרכבת מספר יציאות שעשויות להיות רחוקות זו מזו או משני צדדיו של כביש סואן בלי מעברי חציה, שימו לב באיזו יציאה עליכם לצאת.
  2. הכרטיסים טובים לשימוש אך ורק ליום אחד, אי אפשר לקנות מראש ערמה של כרטיסים לכל ימי השהות בעיר. שימרו על הכרטיס כי הוא משמש ליציאה מהתחנה.
  3. הישמרו מכייסים אשר מנצלים את הצפיפות ברכבת התחתית.

 

באוטובוס

 

אם הרכבת התחתית לא מגיעה מספיק קרוב לאן שרציתם להגיע, תהיו בטוחים שהאוטובוסים יגיעו. הנסיעה בהם היא עוד יותר זולה מהרכבת (לרוב 1-2 יואן), אבל היא קצת מסובכת יותר כי התחנות כתובות ונאמרות רק בסינית, ולא תמיד שם התחנה זהה בדיוק לשם האתר אליו תרצו להגיע. אך אם תראו לכרטיסנים שנמצאים ברוב הקווים או לאחד הנוסעים את השם של המקום אליו אתם רוצים להגיע הם ישמחו להודיע לכם מתי לרדת.

שעות פעילות: רוב האוטובוסים פועלים בערך בין 5:30-23:00, אך יש אוטובוסים שנסיעתם נפסקת אפילו כבר ב-18:00. בנוסף, יש קווי לילה הפועלים בין 23:00-5:00. בכל מקרה שעות הפעילות של כל קו רשומות על השלטים בתחנות האוטובוס.

  1. באוטובוסים בבבייג'ינג אין צורך לצפצף על מנת שהאוטובוס יעצור, הם עוצרים בכל תחנה בין שיש מי שיורד או עולה בה ובין שאין (כמעט תמיד יש).
  2. הכינו את הכסף לתשלום מחיר הנסיעה מראש ובמדויק, משלמים בעת העלייה לאוטובוס ובהרבה מהאוטובוסים אין החזרת עודף.

 

במונית

 

מוניות הן כנראה אמצעי התחבורה המועדף ביותר על תיירים בבייג'ינג, בזכות תפוצתן הגבוהה ומחירן הנמוך (אם כי הוא הגבוה ביותר בסין). המחיר ההתחלתי למונית בעיר עומד על 13 יואן (+ יואן אחד – מס על דלק), שכוללים את הנסיעה של 3 הקילומטרים הראשונים, לאחר מכן גובים 2.35 יואן על כל קילומטר (על קילומטרים נוספים מעבר ל-15 הראשונים, או אם הנסיעה מתרחשת בין השעות 23:00-5:00 בלילה, המחיר לקילומטר גבוה יותר). כמו כן, אגרות כבישים או גשרים ישולמו בנוסף על ידי הנוסע. בסוף הנסיעה מעגלים את המחיר למעלה או למטה – מה שיותר קרוב.

 

באופניים

 

הדימוי שדבק בבייג'ינג כ"עיר האופניים" אי שם בשנות ה-90 כבר הספיק להיות מוספד כמעט בעשורים לאחר מכן, כאשר השימוש באופניים הלך ופחת בעקבות התפתחות החלומות הסינים למכוניות (ודירה) פרטיות ועם צמיחת מעמד הביניים בסין שאפשרה את התגשמותם. אך הנושא החם ביותר עליו מדברים כיום דווקא בבייג'ינג הוא מהפכת האופניים השיתופיים הסוחפת אחריה צעירים רבים, ובלי ששמתם לב – סין הפכה אפילו להיות החלוצה בתחום זה. שתי האפליקציות העיקריות המאפשרות זאת: Ofo ו-Mobike, שביטלו את הצורך בעמדות אופניים מרוכזות – את האופניים ניתן לאתר באמצעות האפליקציה וכשמסיימים נועלים אותם בכל מקום שתרצו.

במקביל עדיין פועלת מערכת האופניים הציבורית שפתחה העירייה לפני מספר שנים – את האופניים ניתן להשכיר אך ורק עם כרטיס התחבורה הציבורית של בייג'ינג (IC card), ויש צורך בפיקדון של 400 יואן, אבל לאחר מכן השעה הראשונה היא חינם וכל שעה נוספת תעלה לכם יואן אחד בלבד (עד 10 שעות ליום, שלושה ימים ברציפות). 

כדי להמנע מהתעסקות עם הבירוקרטיה הסינית, מלונות והוסטלים רבים משכירים אופניים וברחובות העיר השונים ניתן למצוא חנויות אופניים שגם עוסקות בהשכרה. השכרת אופניים אמורה לעלות עד 50 יואן ליום בתוספת כמה מאות יואנים כפיקדון (ולפעמים ירצו גם לצלם את הדרכון שלכם). במלונות ההשכרה נחשבת כמובן לבטוחה יותר, כי בחוץ קיימים גם רמאים שייעלמו עם כסף הפיקדון שלכם.

 

בריקשה

 

ריקשה היא כלי תחבורה מסורתי שהיה נפוץ בבייג'ינג, בטיאנג'ין ובשאנגחאי לפני קרוב ל-100 שנה. כיום הריקשות לא ממש משמשות לנוע ממקום למקום, ואם כן הן כמעט תמיד הרבה יותר יקרות ממונית. אך בבייג'ינג אינספור נהגי ריקשות שישמחו לקחת אתכם לטיול בחוטונגים – אותן סמטאות צרות וקסומות שמאפיינות את בייג'ינג העתיקה יותר מכל. רוב נהגי הריקשה יכולים גם לספק מידע עשיר לגבי החוטונגים, אך למרבה הצער מרביתם אינם דוברי אנגלית – ייתכן שבמלון או בהוסטל יוכלו להמליץ לכם על נהג שיודע אנגלית. חובה לסכם עם הנהג את המחיר לפני שעולים על הריקשה ורצוי להתמקח, מחוץ לחגים הלאומיים של סין, מחיר הגיוני לריקשה עם מדריך מקצועי יהיה כ-200 יואן לסיור של שעתיים וחצי.