כנען בן-חור

כתבת ראשית

גרה ועובדת בשאנגחאי. בעלת תואר ראשון בלימודי מזרח אסיה ומדעי המדינה באוניברסיטה העברית ירושלים. אוהבת לטייל, לקרוא, לצלם ולעסוק בספורט אתגרי. התאהבה בסין לאחר טיול ארוך ב-2010.

מסלול טיול בג'יודז'איגואו

כל מה שתצטרכו לדעת על הפארק הלאומי המפורסם ביותר בסין

שמיים כחולים, מפלים זורמים ואגמים תכולים: הפארק הלאומי ג'יודז'איגואו (Jiuzhai Valley, Jiǔzhàigōu fēngjǐng míngshèngqū, 九寨沟风景名胜区) שבצפון סצ'ואן נודע בזכות הטבע עוצר הנשימה שלו, הכולל אגמי טורקיז, הרים פסטוראליים וחיות בר ייחודיות. זה לא מפתיע, אם כן, שהפארק הפך לאחד הפארקים המתויירים ביותר בסין, עם קרוב ל-10,000 מבקרים מדי יום.  

מי האגמיםהצלולים משקפים את ההרים הניצבים מעליהם בצורה מושלמת (צילום: כנען בן-חור)

מי האגמים הצלולים משקפים את ההרים הניצבים מעליהם בצורה מושלמת (צילום: כנען בן-חור)

הפארק הלאומי ג'ודז'איגואו מכיל בתוכו מספר מפלים מרשימים, יערות עבותים, הרים מופלאים, ואפילו כפרים טיבטים וציוריים, שגם העניקו לפארק את שמו: עמק תשעת הכפרים". כל אלו נוספים לאגמים יוצאי הדופן, תוצר של תהליכים כימיים ארוכי שנים במי הפארק. מי האגמים כה צלולים שהם משקפים את ההרים הניצבים מעליהם בצורה מושלמת, ובמקביל מאפשרים לראות את העצים והאבנים בתחתית.

הכפרים הטיבטיים הקטנים העניקו לפארק את שמו – "עמק תשעת הכפרים" (צילום: טל ניצן)

הכפרים הטיבטיים הקטנים העניקו לפארק את שמו – "עמק תשעת הכפרים" (צילום: טל ניצן)

בנוסף לטבע יוצא הדופן, מהווה הפארק בית לכמה מינים של בעלי חיים הנמצאים בסכנת הכחדה, וביניהם דב הפנדה המפורסם. אל תעצרו את נשימתם בתקווה לראותם: הפנדות הבודדות שנמצאות בפארק מתחבאות הרחק במעמקי היערות, ולא סביר שתיתקלו בהן או בחיות נדירות אחרות במהלך ביקורכם. לעומת זאת, מה שבוודאי תוכלו לראות הוא חלק מ-140 מיני הציפורים המתעופפות ברחבי הפארק.

מעל 140 מיני ציפורים מתעופפות בפארק (צילום: טל ניצן)

מעל 140 מיני ציפורים מתעופפות בפארק (צילום: טל ניצן)

יופיו המהפנט של הפארק קנה לו מעמד של כבוד בקרב התיירים הסינים, והוא הפך זה מכבר לאתר תיירות מהמעלה הראשונה. הדבר הופך את הפארק לנגיש ונוח מאוד לתנועה מצד אחד, אך גם לעמוס מאוד מצד שני: בביקורכם צפו להיתקל בהרבה מאוד סינים בפארק, באזור הלינה ובמסעדות הסמוכות לו. אך גם אם חווית הטיול לצפופה ועמוסה לפעמים, מיליארד סינים לא טועים – הנוף של הפארק מחפה על כל החסרונות, ולכן מומלץ לא לפספס אותו ולבוא עם סבלנות רבה.

המראות היפיפיים של ג'יודז'איגואו (צילום: כנען בן-חור)

המראות היפיפיים של ג'יודז'איגואו (צילום: כנען בן-חור)

 

טיול בפארק הלאומי ג'ודז'איגואו

 

כביש אחד ארוך נפרש החל מהכניסה לפארק, ומשני צדדיו יש נקודות עניין ותצפיות על המפלים והאגמים. הכביש מגיע למפלי נואו-רה-לאנג (Nuorilang Waterfalls, Nuòrìlǎng pùbù, 诺日朗瀑布), ומהם מתפצל לשני מסלולים  – המזרחי עולה לאגם הארוך (Long Lake, Chánghǎi, 长海), ואילו המערבי מטפס לכיוון היער הקדום (Primitive Forest, Yuánshǐ sēnlín, 原始森林). בעוד המסלול המזרחי הוא הפופולרי מבין השניים, המסלול המערבי מציע גם הוא מספר מקומות לא פחות יפים, ויתרה מכך הוא צפוף פחות וכתוצאה מכך מעט רגוע יותר. על מנת להספיק כמה שיותר, כדאי מאוד לעיין במפת האתר בטרם הביקור ולבחור לאילו נקודות רוצים להגיע ובאיזו דרך וסדר.

אורכם הכולל של שבילי הפארק מגיע לעשרות קילומטרים, וכיוון שכרטיס הכניסה הוא יומי והלינה בתחומי הפארק אסורה, בלתי אפשרי להספיק את כולם בהליכה. לצורך כך מספק האתר שירות הסעות בתשלום נוסף אל נקודות הנוף השונות בפארק. מטיילים רבים מתפתים לוותר על התשלום הנוסף משום שבנקודות העלייה לאוטובוסים ברחבי הפארק לא בודקים כרטיסים. אולם, שימו לב: מי שלא קונה כרטיס לאוטובוס מופנה לכניסה צדדית לפארק המיועדת להולכי הרגל. משם מחכה לכם הליכה ארוכה לתחנה הראשונה של ההסעות, ולכן החיסכון בכסף יעלה לכם בזמן יקר של הליכה ובפספוס אפשרי של חלקים גדולים מנופי הפארק.

אבל לא כדאי לחוות את הנוף אך ורק מחלונות האוטובוס, לכן מומלץ לנצל את האוטובוסים על מנת להגיע לפסגות הגבוהות, משם אפשר להתחיל לטייל ברגל בירידה אל עבר הכניסה לפארק. הפארק כולו מרוצף שבילי עץ וגשרים, שלטים בסינית ובאנגלית ובאופן כללי המקום מאוד מסודר ונקי כך שמאוד נוח ונעים להתנייד גם ברגל. בנוסף, ההולכים ברגל יגלו שכמעט בכל האגמים יש שביל מקביל מצדו השני של האגם, המרוחק יותר מתחנות האוטובוסים ומהכביש, ולכן גם מהרעש וההמולה של האוטובוסים ושל התיירים.

את הנוף היפה לא כדאי לחוות רק מחלונות האוטובוס (צילום: כנען בן-חור)

 

מסלול מומלץ

 

הדרך המומלצת ביותר היא לנסוע באוטובוס עד לאגם הארוך, בסביבתו נמצאת גם בריכת חמשת הצבעים (Five-Color Pond, Wǔcǎi chí, 五彩池), ויחד הם מרכיבים את האזור האהוב ביותר על הסינים. ככל שתקדימו להגיע אליו כך תמצאו בו פחות אנשים ותוכלו להנות בו בשלווה יחסית.

האגם הארוך (צילום: טל ניצן)

האגם הארוך (צילום: טל ניצן)

בריכת חמשת הצבעים (צילום: טל ניצן)

בריכת חמשת הצבעים (צילום: טל ניצן)

המוני תיירים מתאספים בבריכת חמשת הצבעים בשעות הצהריים (צילום: טל ניצן)

המוני תיירים מתאספים בבריכת חמשת הצבעים בשעות הצהריים (צילום: טל ניצן)

לאחר מכן, רדו ברגל עד מפלי נואו-רה-לאנג, אחד המראות המרשימים ביותר בפארק. מלבד המפלים ותחנת האוטובוסים הגדולה, מחכים לכם פה גם מספר חנויות ומסעדות בהן תאכלו לעצור לאכול.

מפלי נואו-רה-לאנג (צילום: טל ניצן)

מפלי נואו-רה-לאנג (צילום: טל ניצן)

אחר כך עלו על אוטובוס למסלול המערבי ורדו באגם הדשא (Grass Lake, Cǎo hǎi, 草海), תחנה אחת לפני סוף המסלול. משם תוכלו להתחיל לרדת שוב עד מפלי נואו-רה-לאנג. מסלול זה משופע באגמים רחבים, בריכות בשלל צבעים ומפלים יפיפיים. בין היתר מומלץ לעצור באגם הצבעוני, הידוע גם כאגם חמשת הפרחים (Five Flower Lake, Wǔ huā hǎi, 五花海).

אגם חמשת הפרחים (צילום: טל ניצן)

אגם חמשת הפרחים (צילום: טל ניצן)

לבסוף, רדו ברגל ממפלי נואו-רה-לאנג לעבר הכניסה לפארק. זהו חלק לא פחות יפה של הפארק, שמטיילים רבים מדלגים עליו וחבל. אל תפספסו בדרך את מפלי שודז'נג (Shuzheng Lakes Falls, Shùzhèng pùbù, 树正瀑布) ואת אגם המראה (Mirror Lake, Jìng hǎi, 镜海). במידה והזמן אוזל, תמיד תוכלו לעלות על אוטובוס חזרה לכניסה הראשית באחת מן התחנות לאורך הכביש.

מפלי שודז'נג (צילום: כנען בן-חור)

מפלי שודז'נג (צילום: כנען בן-חור)

הדרך מצ'נגדו לג'יודז'איגואו באוטובוס היא ארוכה אמנם, אך הנוף בדרך יפה בפני עצמו. הנסיעה היא עלייה מתמשכת לכיוון ההרים של צפון סצ'ואן כאשר לאט לאט מרגישים איך האוויר הופך קריר וצלול יותר, והנוף הנפרש מחלון האוטובוס משתנה בקצב מדהים. במהלך הדרך יש מספר עצירות להתרעננות ושירותים, ובחלקן גם יהיה מקום לקנות אוכל או נשנושים. כדאי לקחת בחשבון שהשירותים לא יהיו בתנאים אופטימליים בלשון המעטה, כמו כן בחלק מהמקומות הם יעלו כסף (לא יותר מ-2 יואן).

 

מידע שימושי

הכניסה לפארק מוגבלת ל-20,000 איש ביום, ואפשרית לקבוצות ולבודדים. אין אפשרות לקנות כרטיסים במקום – יש לקנות כרטיסים מראש דרך סוכנויות טיולים או באתר הבא (בסינית): www.abatour.com.

הגעה: בטיסה: שדה התעופה ג'יוחואנג (Jiuhuang Airport, Jiǔhuáng jīchǎng, 九黄机场) ממוקם כשעה וחצי מהפארק ומקבל טיסות מכל סין. טיסה מצ'נגדו אורכת כ-40 דקות (700-1300 יואן). משדה התעופה יוצאים אוטובוסים לפארק בתיאום עם הנחיתות. באוטובוס: אוטובוסים (10 שעות, 130-160 יואן) מצ'נגדו יוצאים בבקרים מתחנת האוטובוסים של השער הדרומי החדש (Xīnnánmén qìchēzhàn, 新南门汽车站), מהתחנה הצפון-מערבית (Chádiànzi kèyùnzhàn, 茶店子客运站) ומתחנת השער המערבי (Xīmén qìchēzhàn, 西门汽车站). הנסיעה אינה קצרה, אך עוברת בנוף עוצר נשימה של מעברי הרים.
אוטובוסים חזרה לצ'נגדו יוצאים בכל בוקר מתחנת הפארק. את כרטיס החזרה מומלץ לקנות כבר בערב ההגעה, או לכל המאוחר בבוקר לפני הכניסה לפארק.

מחיר כניסה: אפריל- 15 בנובמבר: 169 יואן, 90 יואן להסעה פנימית; 16 בנובמבר- מרץ: 80 יואן, 80 יואן הסעה פנימית.

שעות פתיחה: 8:30-17:00.

עונה: הסתיו היא העונה המבוקשת ביותר לפארק, בזכות צבעי השלכת המכסים את עצי הפארק. אבל גם בשאר העונות כדאי להגיע ולשטוף את העיניים, באביב פרחים מלבלבים ממלאים את הפארק, בקיץ הזרימה במפלים נמצאת בשיאה ואילו החורף כמו מקפיא את הפארק על יופיו. אם אתם מגיעים בחורף ודאו מראש כי הפארק אכן פתוח – מזג אוויר סוער במיוחד עשוי להוביל לסגירתו.

לינה: באזור הפארק יש מבחר של בתי מלון והוסטלים, אך המחירים גבוהים מהממוצע בסין. הוסטל מומלץ הוא אנג'לי (Angelie Hotel, Sānxǐ bīnguǎn, 三喜宾馆), שנמצא במרחק של חצי קילומטר מהכניסה לפארק, מציע לינה, מסעדה, אינטרנט וגם מספק סדיני חימום. מחירי חדרים נעים בין 60 יואן למיטה בדורמס ועד 90-100 יואן לאדם בחדר זוגי/שלישייה.

ציוד:

  1. הפארק כולו ממוקם בגובה רב – החל מ-2,000 מטר מעל פני הים בכניסת הפארק ועד ל-3,200 מטר בנקודה הגבוהה ביותר. הביאו עמכם לבוש חם! גם בעונות החמות קר בלילות ובשעות הבוקר המוקדמות.
  2. האוכל בתוך הפארק יקר למדי, מומלץ להצטייד מראש באזור הלינה הסמוך לפארק.

tipanda_small

 

במרחק שלוש שעות נסיעה נמצאת שמורת הטבע חואנגלונג (Huánglóng, 黄龙), הידועה בטראסות מים ייחודיות בצבעי טורקיז – מומלץ לשלב בין הביקור בשני הפארקים.

 

כנען בן-חור
 
גרה ועובדת בשאנגחאי. בעלת תואר ראשון בלימודי מזרח אסיה ומדעי המדינה באוניברסיטה העברית ירושלים. אוהבת לטייל, לקרוא, לצלם ולעסוק בספורט אתגרי. התאהבה בסין לאחר טיול ארוך ב-2010.