נוגה פייגה

מייסדת ועורכת

עורכת ועיתונאית, גרה בשאנגחאי. בעלת תואר ראשון ללימודי אסיה ותקשורת מהאוניברסיטה העברית. כתבת לשעבר ב"ידיעות תקשורת", ב"קשת" ובמגוון אתרים נוספים. מרצה על תרבות וחברה בסין המודרנית.

סיבוב רגוע בפארק בייחאי

הפארק הקיסרי המפואר של בייג'ינג ימלא אתכם באנרגיות חדשות

עם מיקום אסטרטגי צפונית לעיר האסורה ועבר מפואר בשירות הקיסרות, הפארק הקיסרי הפורה של בייחאי (Běihǎi gōngyuán, 北海公园) בבייג'ינג נחשב עד היום לאחד הפארקים העתיקים, הגדולים והשמורים ביותר בסין. הפארק נודע בזכות הדאגובה הלבנה (Báitǎ, 白塔) המנצחת עליו מגובה מרשים של 40 מטרים, ומתנשאת מעל האגם הפסטוראלי שבלב הפארק. הפארק מהווה יעד אידיאלי עבור התיירים והמקומיים כאחד, המגיעים הנה בכל שעות היום להתאמן בריקודים סלוניים, טאי-צ'י וקליגרפיה במים.

ריקודים מסורתיים בבייחאי. מקום בילוי לתיירים ולמקומיים כאחד (צילום: נוגה פייגה)

ריקודים מסורתיים בבייחאי. מקום בילוי לתיירים ולמקומיים כאחד (צילום: נוגה פייגה)

ריקודים בפארק בייחאי (צילום: נוגה פייגה)

ריקודים בפארק בייחאי (צילום: נוגה פייגה)

לפארק בייחאי שורשים אי שם במאה ה-12, אז קיסר דז'אנג-דזונג משושלת ג'ין (1115-1234) יצר את האגם המלאכותי טאי-חה, שמהווה בסיס לפארק כיום. הקיסר המשיך ובנה את אי "פרח הג'ייד" ועליו ארמון דאנינג, שלימים יהפוך לבסיס לדאגובה הלבנה המפורסמת.  לאורך השושלות יואן, מינג וצ'ינג המשיכו קיסרים שונים לבנות ולפתח את הפארק, ומיקומו ליד העיר האסורה הפך אותו לאחד הפארקים הקיסריים החשובים והמרשימים בסין.

הסיור בפארק בייחאי לוקח שעתיים-שלוש, אך ניתן בקלות להעביר פה חצי יום בשיטוט בין פרחי הלוטוס הצבעוניים והמבנים ההיסטוריים המרשימים של הגן. סביבתו של הפארק מעניינת לא פחות, ומצפונו ממוקם מתחם הבילויים והמסעדות השיקי בחוטונגים של שה-צ'ה-חאי (Shíchàhǎi, 什刹海).

 

פארק בייחאי: הצעת מסלול

 

פארק בייחאי (צילום: נוגה פייגה)

פארק בייחאי (צילום: נוגה פייגה)

כדי להתרשם באמת מיופיה של הדאגובה הלבנה, מומלץ להכנס לפארק מהכניסה הדרומית שלו ולסיים את המסלול בקצה הצפוני. בכניסה תוכלו להתרשם מיד מהאגם המקסים ומהאי במרכזו. משמאלכם תוכלו לראות את חומתו של מבנה גדול הנקרא "העיר העגולה" (Tuánchéng, 团成), או "עיר ההרמוניה". המבנה היפה היה חלק מארמון דאנינג העתיק, ולאורך השנים השתכלל והתפתח. כיום מדובר בקומפלקס גדול הכולל חדרים מושקעים ופגודות, כאשר גולת הכותרת פה היא פסל בודהה בגובה מטר וחצי עשוי מג'ייד לבן, שהובא מבורמה בשלהי שושלת צ'ינג.

חומת העיר העגולה (צילום: נוגה פייגה)

חומת העיר העגולה (צילום: נוגה פייגה)

לאחר ביקור קצר בעיר העגולה, עלו על גשר יונג-אן (Yǒng'ān qiáo, 永安桥) ועברו לאי פרח הג'ייד. אם יתמזל מזלכם, לאחר שתחצו את הגשר תוכלו לחזות במקומיים עוסקים בפעילויות שונות, וביניהן ריקודים עתיקים וכתיבת קליגרפיה במים. בכניסה לאי תראו גם את הכניסה למקדש השלווה השמיימית, או בשמו הידוע יותר מקדש הדאגובה הלבנה (Báitǎ sì, 白塔寺). המקדש – והדאגובה במרכזה – נבנו בשנת 1651 לכבוד ביקורו של הדלאי לאמה החמישי. המקדש האקלקטי מכיל מספר חדרים הבנויים לאורך הגבעה, וכוללים פביליונים חביבים ופסלי בודהה קטנים.

הדאגובה הלבנה. טומנת בחובה אוצרות (צילום: נוגה פייגה)

הדאגובה הלבנה. טומנת בחובה אוצרות (צילום: נוגה פייגה)

טיפוס לאורך הגבעה יביא אתכם לנקודה המפורסמת והיפה ביותר בפארק – הדאגובה הלבנה. המבנה המרשים מתנשא כאמור לגובה של 40 מטרים, ונשקף ממנו נוף של מרכז בייג'ינג. למרות המראה המוצק של הסטופה, הדאגובה אינה אטומה לחלוטין, ובתוכה טמונים עד היום כמה מגילות בודהיסטיות, כלים של נזירים ואף עצמות של נזירים טיבטים מהעת הקדומה.

לאחר התרשמותכם מהנוף, רדו חזרה ושוטטו מעט באי החביב. יש פה מספר מבנים מעניינים, הכוללים את פביליון הכתבים העתיקים של הקיסרויות והיכלי תפילה קטנים. שימו לב לסלעים המעוצבים הפזורים ברחבי האי – אלו סלעי טאי-חו (Tàihúshí, 太湖石), סלעים שנוצרו באורח טבעי באזור טאי-חו במזרח סין. במאה ה-12 הועברו הסלעים למחוז חנאן, ומשם הביא אותן קיסר ג'ין לבייג'ינג עבור ארמונו. לפני שאתם יורדים מהאי, גשו לפינתו הצפונית של האי, בה ממוקמת מסעדת פאנג-שאן (Fǎng shàn fànzhuāng, 仿膳饭庄). לפי הסיפור המקומי, המסעדה הוקמה בשנת 1925 על ידי שף שעבד בשרות הקיסרי, כך שהמסעדה נהנת מאבק כוכבים זוהר למדי. גם אם אתם לא רעבים, הגיעו לפה כדי להתרשם מהמבנה המעוגל היפה, להנות מהבריזה של האגם ולהתרשם מיופיו.

מסעדת פאנג-שאן. אבק כוכבים של הקיסרות (צילום: נוגה פייגה)

מסעדת פאנג-שאן. אבק כוכבים של הקיסרות (צילום: נוגה פייגה)

tipanda_small

אם תרצו תוכלו לקחת שייט נעים על מי האגם. סירת מנוע עולה 120 יואן לשישה אנשים ו-80 יואן לארבעה אנשים. סירת פדלים עולה 100 יואן לשישה אנשים ו-60 יואן לארבעה. השיט אורך כשעה ויש לתת פיקדון הנע בין 200-400 יואן.

 

 

השכרת סירות בפארק בייחאי (צילום: נוגה פייגה)

השכרת סירות בפארק בייחאי (צילום: נוגה פייגה)

לאחר הביקור במסעדה תוכלו לצאת מהאי מהגשר המזרחי, וללכת לאורך הגדה המזרחית של הפארק. בדרך תעברו בגן חאו-פו החביב, המספק דוגמא נוספת לחוקי הגינון הקלאסי בסין. המשיכו צפונה, אך לפני שאתם יוצאים מהכניסה הצפונית פנו שמאלה לכיוון דרום-מערב ועברו בסטודיו הלב השקט (Jìngxīn zhāi, 静心斋). פה תמצאו מקבץ מבני תפילה ולימוד, ותוכלו להנות מפביליון חמשת הדרקונים המקסים (Wǔlóng tíng, 五龙亭), הממוקם בנינוחות על המים. אל תפספסו את מסך תשעת הדרקונים המפורסם הנמצא פה, ודומה לזה שנמצא בעיר האסורה.

בסיום הטיול חזרו לשער הצפוני, צאו מהפארק וחצו את הכביש לכיוון צפון. שם תגיעו לחוטונגים העתיקים של שה-צ'ה-חאי, המלאים במסעדות יפות ודוכני אוכל רחוב הממוקמים על האגם.

 

מידע שימושי

 

הגעה: הפארק נמצא מצפון-מערב לעיר האסורה. ניתן לקחת קו 4 של הרכבת התחתית לתחנת פינג-אן-לי (Pīng'ānlǐ, 平安里), לצאת מהיציאה הדרום מערבית, וללכת על רחוב די-אן-מן מערב (Dì'ānmén xī dàjiē, 地安门西大街) לכיוון מזרח כ-20 דקות.

מחיר כניסה: נובמבר-מרץ: 5-15 יואן; אפריל-אוקטובר: 10-20 יואן. כניסה לאי פרח הג'ייד עולה 10 יואן נוספים.

שעות פתיחה: 8:30-17:00. השכרת סירות בין 9:00-17:00.

 

נוגה פייגה
 
עורכת ועיתונאית, גרה בשאנגחאי. בעלת תואר ראשון ללימודי אסיה ותקשורת מהאוניברסיטה העברית. כתבת לשעבר ב"ידיעות תקשורת", ב"קשת" ובמגוון אתרים נוספים. מרצה על תרבות וחברה בסין המודרנית.